Citat:
Ursprungligen postat av
Bullerskydd
Har aldrig ägt en bil. Ska nu privatleasa en Skoda Fabia. Är osäker på om jag bör välja vinterdäck som tillägg. Både dubbade och odubbade går att välja. Jag antar att de inte monteras nu när det inte är vinterväglag. Är vinterdäck ett tillägg som är värt att göra när man leasar bil? Tänkte mig annars att jag köper vinterdäck när det väl beger sig.
Hej!
Ska du privatleasa så rekommenderar jag att du köper däck och fälg för vinterhjul separat, d v s utanför leasingavtalet. Detta för att det finns krav på hur däcken ska se ut när du återlämnar:
- Du ska ha ett visst djup på däckmönstret. Tre mm är det som gäller enligt regelverket från Transportstyrelsen, men det kan mycket väl stå något annat i leasingavtalet.
- Dessutom ska fäljarna vara oskadade.
Om du inte uppfyller ovan kan du få betala för nya däck du inte får användning för. Vet folk som råkat ut för detta.
Jag tycker du ska köpa detta vid sidan om, för då är däck och fälg dina. Sen när leasingperioden är över kan du antingen använda dem på nästa bil om de passar, annars kan du sälja dem på nätet för några kronor.