2024-07-27, 12:58
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Köpa begagnat med bättre däck är också ett alternativ, som du säger går det att hitta run 3000 kr, rätt mkt billigare än 12K för leasing.

Detta stämmer såklart. Sedan vill man såklart ha vinterdäck i bra skick också. Beroende på hur begagnade de är och förutsatt att man ska köra upp till tre vintrar med däcken, så är det ju gränsfall ifall mönsterdjupet och dubben är på acceptabel nivå mot slutet av leasingperioden.

Sedan är det ganska vanligt att bilhandlare kör kampanjer där vinterhjul ingår utan extra kostnad. I dessa fall är det inte så mycket att fundera kring.
Citera
2024-07-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Själva grundkostnaden brukar bli ungefär detsamma. Säg ca 10 000 kr för ett par nya och bra vinterhjul (däck och fälg). Köper du dessa själv så cashar du dem direkt och lägger du det på leasingen får du en ökad månadskostnad istället. Den stora skillnaden är såklart att om du själv har köpt hjulen så kan du sälja dem när du har lämnat tillbaka bilen. Säg att du maximalt får 2-3k för dessa begagnade däck. Är det värt besväret? Det är upp till dig själv att avgöra.

En snabb google-sökning leder mig till däck som verkar kosta i storleksordningen 1 000 - 1 500kr styck. Är det något jag missar här?
Senast redigerad av Bullerskydd 2024-07-27 kl. 13:36.
Citera
2024-07-27, 13:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullerskydd
En snabb google-sökning leder mig till däck som verkar kosta i storleksordningen 1 000 - 1 500kr styck. Är det något jag missar här?
Ja, du missar fälgarna och montering av däck på fälg.
Citera
2024-07-28, 01:17
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, du missar fälgarna och montering av däck på fälg.
Och skiftning av däck två gånger om år, och förvaring av dem.. Detta ingår väl vanligtvis om man leasar skiten? Jag skulle inte leasa vinterdäck/hjul, men skulle å andra sidan heller inte leasa en bil heller.

Leasar man bil orkar man nog inte skifta däck själv och har kanske ingen stans att förvara dem heller?
Att ta med i beräkningen..
Citera
2024-07-28, 07:20
Medlem
Gäller det företagsleasing så bör vinterhjul köpas, gäller även andra tillbehör som är lösa eller monteras i efterhand. Orsaken är givetvis gällande momsregler.
Citera
2024-08-05, 20:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullerskydd
Har aldrig ägt en bil. Ska nu privatleasa en Skoda Fabia. Är osäker på om jag bör välja vinterdäck som tillägg. Både dubbade och odubbade går att välja. Jag antar att de inte monteras nu när det inte är vinterväglag. Är vinterdäck ett tillägg som är värt att göra när man leasar bil? Tänkte mig annars att jag köper vinterdäck när det väl beger sig.

Hej!
Ska du privatleasa så rekommenderar jag att du köper däck och fälg för vinterhjul separat, d v s utanför leasingavtalet. Detta för att det finns krav på hur däcken ska se ut när du återlämnar:
- Du ska ha ett visst djup på däckmönstret. Tre mm är det som gäller enligt regelverket från Transportstyrelsen, men det kan mycket väl stå något annat i leasingavtalet.
- Dessutom ska fäljarna vara oskadade.
Om du inte uppfyller ovan kan du få betala för nya däck du inte får användning för. Vet folk som råkat ut för detta.

Jag tycker du ska köpa detta vid sidan om, för då är däck och fälg dina. Sen när leasingperioden är över kan du antingen använda dem på nästa bil om de passar, annars kan du sälja dem på nätet för några kronor.
Citera
2024-08-12, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Hej!
Ska du privatleasa så rekommenderar jag att du köper däck och fälg för vinterhjul separat, d v s utanför leasingavtalet. Detta för att det finns krav på hur däcken ska se ut när du återlämnar:
- Du ska ha ett visst djup på däckmönstret. Tre mm är det som gäller enligt regelverket från Transportstyrelsen, men det kan mycket väl stå något annat i leasingavtalet.
- Dessutom ska fäljarna vara oskadade.
Om du inte uppfyller ovan kan du få betala för nya däck du inte får användning för. Vet folk som råkat ut för detta.

Jag tycker du ska köpa detta vid sidan om, för då är däck och fälg dina. Sen när leasingperioden är över kan du antingen använda dem på nästa bil om de passar, annars kan du sälja dem på nätet för några kronor.

Exakt det här vill jag också trycka på. Kravet på skicket på däcken vid återlämnandet är betydligt högre än vad som är lagligt (när vi hade leasing var det 5mm på sommardäcken.

Så utöver de 12000 man betalt för vinterhjulen riskerar man 6-8000 till vid inlämnandet, istället för att få några tusen för däck plus fälg du köpt för 10K.

Jag köpte egna när vi leasade då det kostade nästan 450 kr/månad att välja till vinterhjul, och när vi lämnade igen den frågade de om de inte fick köpa vinterhjulen av mig. Dock passade de på en annan bil jag hade som behövde en uppsättning, så behöll den, och frågade aldrig vad de vill ge för dem

Men sen spelar det ju in om man kan skifta själv och förvara också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in