2024-08-01, 08:33
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Men för helsefyr, Dionysos finns ju inte med i nattvarden. Vad är problemet? Detta är något slags gayevent, vilket man kan tycka illa om, som dock inte har ett skit med Jesus himself att göra.

Vilka är alla de andra "gestalterna" då? Kan du räkna upp alla som är porträtterade i HBTQ-spektaklet? Klart det finns likheter med Nattvarden och att de vill skända denna, kristna symbol. Att Dionysos ev. är med ändrar inte detta faktum - bara ni inom HBTQ-vänstern som vägrar se...
Citera
2024-08-01, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vilka är alla de andra "gestalterna" då? Kan du räkna upp alla som är porträtterade i HBTQ-spektaklet? Klart det finns likheter med Nattvarden och att de vill skända denna, kristna symbol. Att Dionysos ev. är med ändrar inte detta faktum - bara ni inom HBTQ-vänstern som vägrar se...

Ja inte är det de 12 apostlarna i alla fall. Eller kan du se Jesus förklara att Judas ska förråda honom?

Att någon kanske förväxlade Dionysysfiguren med Gammelsmurfen må vara hänt men var ser du Jesus?

Om du såg någon lira lyra så var det Apollo. Inspirationen kom förmodligen härifrån:
https://en.wikipedia.org/wiki/Le_Festin_des_Dieux#/media/File:Bijlert_-_Le_Festin_des_dieux_-_09-530998.jpg
Citera
2024-08-01, 09:17
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede

Arrangemanget är en pastisch på 1600-talsmålningen ”Gudarnas fest”, målad av Jan van Bijlert.

Apollo, Minerva, Diana, Mars, Venus, Kärlek, Flora, Hercules, Neptunus, Eris, en dansande Saryr, samt Bacchus.
Citera
2024-08-01, 09:19
Medlem
Citat:
Arrangemanget är en pastisch på 1600-talsmålningen ”Gudarnas fest”, målad av Jan van Bijlert.

Apollo, Minerva, Diana, Mars, Venus, Kärlek, Flora, Hercules, Neptunus, Eris, en dansande Saryr, samt Bacchus.
Som sagt
Citera
2024-08-01, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Det är just detta som är kristendom, bl.a. Vänd andra kinden till, och En rik har lika stor sannolikhet att komma till himlen som en kamel genom ett nålsöga. Inte många religioner som innehåller så visa och Oegoistiska ord. Som tyvärr utnyttjas av andra som inte är lika smarta som kristna.

För de som inte tänkt tanken vill jag påminna om att nästan allt som vi tar som vardagligt i Sverige, t.ex ta hand om varandra, respektera andra, hjälp andra, är kristen etik. Sverige är ett extremt kristet land på så sätt, hela vår kultur genomsyras av Nya testamentet. Utan att vi tror på gud.
Kristendomen inkluderar GT det är därför den är en del av den kristna bibeln.
Senast redigerad av Barbe 2024-08-01 kl. 10:17.
Citera
2024-08-01, 10:38
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenFinancier
HBTQPeddo som jag baserar min kritik på.
Din kritik är då baserad på felaktig information.
P'et står för Pansexeuell, inte Peddo.
Citera
2024-08-01, 10:38
Avslutad
Citat:

Aha, har helt missat att Van Biljert målade transvestiter.
Citera
2024-08-01, 10:53
Medlem
Rätt pinsamt beteende av de franska arrangörerna! Kommer med all säkerhet att bita dem i röven i framtiden
Citera
2024-08-01, 12:11
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Aha, har helt missat att Van Biljert målade transvestiter.

Jag skrev just att tavlan porträtterade 11 romerska gudar och en dansande Satyr. Är du inte läskunnig, eller varför tror du att Van Biljert målade transvestiter? En Pastisch innebär att man är tydligt inspirerad av ett originalverk, utan att för den skull kopiera originalverket. Men det har inte du en aning om, därför att du kommer aldrig att titta i fem minuter på Kulturnyheterna.
Senast redigerad av Benny98 2024-08-01 kl. 12:22.
Citera
2024-08-01, 12:15
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Rätt pinsamt beteende av de franska arrangörerna! Kommer med all säkerhet att bita dem i röven i framtiden

Det beror på om man hatar HBTQi-personer i allmänhet, i så fall är det pinsamt. Men den rådande politiska agendan är att man inte hatar HBTQi-personer och i så fall är det inte pinsamt. Det som verkligen är pinsamt är att Donald Trump och Elon Musk medvetet eller omedvetet visar sitt totala ointresse och okunskap för kultur, och ingen säger emot dem. Det är pinsamt på riktigt. Annars hade de brytt sig om att ta reda på fakta och insett att Jesus inte är med i den här matchen.
Senast redigerad av Benny98 2024-08-01 kl. 12:19.
Citera
2024-08-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja inte är det de 12 apostlarna i alla fall. Eller kan du se Jesus förklara att Judas ska förråda honom?

Att någon kanske förväxlade Dionysysfiguren med Gammelsmurfen må vara hänt men var ser du Jesus?

Om du såg någon lira lyra så var det Apollo. Inspirationen kom förmodligen härifrån:
https://en.wikipedia.org/wiki/Le_Festin_des_Dieux#/media/File:Bijlert_-_Le_Festin_des_dieux_-_09-530998.jpg

Nu var det jag som frågade dig, så svara på mina frågor först så får vi se vad för svar jag har till dig - det är så det fungerar på ett diskussionsforum. Du påstår något och har då bevisbördan, för du drog väl inte detta ur röven, eller? Så vilka är alla figurerna/gudarna nu då?
Citera
2024-08-01, 16:30
Medlem
Citat:

Ok, tack för info - har du någon länk som man kan verifiera detta med? Har jag fel så erkänner jag gärna (nåja) detta... Iofs. vilken skillnad gör detta - det är fortfarande ett HBTQ-spektakel utan dess like.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in