• 1
  • 2
2024-07-27, 04:39
Medlem
Tankefrihets avatar
I torsdags publicerade Samnytts VD Kent Ekeroth detta på deras webbplats:

”Idag är redaktionen halverad till fyra personer som tvingas arbeta desto mer. Anledningen är enkel – våra intäkter har minskat och vi hanterar flera utdragna rättsprocesser. Fortsätter utvecklingen, där många läser oss men få stöttar tidningen, kan ytterligare neddragningar bli nödvändiga med risk att en profilerad fri och oberoende tidning i Mediesverige till slut försvinner.”

Hela artikeln: https://samnytt.se/ska-samnytt-laggas-ned

Som nog många märkt har inte Nyheter Idag uppdaterats alls på fyra månader.

• Vad tror ni? Finns dessa kvar om ett år? Om två?

• Vilka ”alternativa medier” läser ni någorlunda regelbundet?

• Om nu MSM är så usla, varför går då dessa ”alternativa medier” allt sämre?
Citera
2024-07-27, 04:53
Avstängd
Galejans avatar
”Alternativa medier” hade ett syfte för tio år sedan när boomergenerationen vaknade upp till problemen med framförallt integrationen. Idag har tio år gått och problemen har utvecklats till fullt kaos och ett samhälle i upplösning. Samtidigt har andra stora frågor tagit över fokus. Vi har haft en pandemi, vi har upplevt krigshot (oaktat om det var äkta eller fabricerat), och vi står inför en helt ny generation unga vuxna som inte delar boomergenerationens minnen av ”ett svenskt Sverige”. Det är naturligt att alternativmedia, som ju faktiskt i huvudsak bara driver en enda fråga, tappar. Mångkulturen är oåterkallelig. Det går inte att backa bandet. Den striden är förlorad för Samnytt.

Jag spår att vi kommer att se samma utveckling för Sverigedemokraterna. Partiet kommer att tappa i nästa val och vara nere runt fyraprocentsspärren om två-tre val, helt enkelt eftersom man i likhet med alternativmedia har överlevt sig själva. Problemformuleringen ser inte längre likadan ut och ”lösningarna” likaså.

Samnytt kommer att läggas ner inom en femårsperiod. Man kommer att skylla på ekonomin. Sanningen är emellertid att det handlar om flera samverkande orsaker där minskat intresse och uppgivenhet spelar lika stor roll.
Citera
2024-07-27, 05:11
Medlem
Tankefrihets avatar
Intressant, om än dystopisk, analys. Jag håller med om en hel del, även om jag personligen inte spår att SD kommer tappa riktigt så mycket. Men den som lever får se. Dansk Folkeparti gick ju det ödet till mötes.

Riks och Bulletin är väl två andra exempel på satsningar som upplevt en hel del turbulens. Just Riks är nog den enda ”alternativmediakanalen” jag personligen har något direkt utbyte av, och då främst Richard Sörman. Han är en klok man.

Även Svegot kör ju på. De ger nog inte upp i första taget. Tycka vad man vill om dom, men de ligger inte på latsidan. Och skall vi löpa hela linan ut till nassarna verkar det väl vara samma med Nordfront. De kör nog på till siste man.

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
”Alternativa medier” hade ett syfte för tio år sedan när boomergenerationen vaknade upp till problemen med framförallt integrationen. Idag har tio år gått och problemen har utvecklats till fullt kaos och ett samhälle i upplösning. Samtidigt har andra stora frågor tagit över fokus. Vi har haft en pandemi, vi har upplevt krigshot (oaktat om det var äkta eller fabricerat), och vi står inför en helt ny generation unga vuxna som inte delar boomergenerationens minnen av ”ett svenskt Sverige”. Det är naturligt att alternativmedia, som ju faktiskt i huvudsak bara driver en enda fråga, tappar. Mångkulturen är oåterkallelig. Det går inte att backa bandet. Den striden är förlorad för Samnytt.

Jag spår att vi kommer att se samma utveckling för Sverigedemokraterna. Partiet kommer att tappa i nästa val och vara nere runt fyraprocentsspärren om två-tre val, helt enkelt eftersom man i likhet med alternativmedia har överlevt sig själva. Problemformuleringen ser inte längre likadan ut och ”lösningarna” likaså.

Samnytt kommer att läggas ner inom en femårsperiod. Man kommer att skylla på ekonomin. Sanningen är emellertid att det handlar om flera samverkande orsaker där minskat intresse och uppgivenhet spelar lika stor roll.
Citera
2024-07-27, 05:22
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankefrihet

”Idag är redaktionen halverad till fyra personer som tvingas arbeta desto mer. Anledningen är enkel – våra intäkter har minskat och vi hanterar flera utdragna rättsprocesser. Fortsätter utvecklingen, där många läser oss men få stöttar tidningen, kan ytterligare neddragningar bli nödvändiga med risk att en profilerad fri och oberoende tidning i Mediesverige till slut försvinner.”

Nyheter idag har ju lagt ned.
SwebbTV och Nya Tider kommer är två andra som verkar ha stora problem med ekonomin.

De jag läser regelbundet är Nordfront och Nya Dagbladet sedan kikar jag in på Fria Tider någon gång per månad.
Senast redigerad av SaboMuggade 2024-07-27 kl. 05:28.
Citera
2024-07-27, 05:43
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Sedan det framkommit att dessa "alternativa medier" bara består av ett gäng troll som sitter och fabricerar "nyheter" så kan jag tänka mig att intresset för deras plattformar har svalnat. Men ingen fara - uppdragsgivaren SD kommer med all säkerhet att pumpa in mer skattepengar i verksamheterna för att sprida desinformation i god tid inför nästa val.
Citera
2024-07-27, 05:47
Avstängd
Galejans avatar
Citat:
Intressant, om än dystopisk, analys. Jag håller med om en hel del, även om jag personligen inte spår att SD kommer tappa riktigt så mycket. Men den som lever får se. Dansk Folkeparti gick ju det ödet till mötes.

Riks och Bulletin är väl två andra exempel på satsningar som upplevt en hel del turbulens. Just Riks är nog den enda ”alternativmediakanalen” jag personligen har något direkt utbyte av, och då främst Richard Sörman. Han är en klok man.

Även Svegot kör ju på. De ger nog inte upp i första taget. Tycka vad man vill om dom, men de ligger inte på latsidan. Och skall vi löpa hela linan ut till nassarna verkar det väl vara samma med Nordfront. De kör nog på till siste man.
Jag har fått uppfattningen att Svegot och Nordfront är mer som sekter. Nordfront är ideologisk och som du säger så kommer man säkert att köra på tills man får organisationsförbud eller tills siste man hamnar på ålderdomshemmet. I Svegots fall drivs frontfigurerna av ekonomiska incitament samtidigt som det finns en sektkänsla i projektet, att skapa egna zoner och låsa in sig i den egna gruppen osv. Men märker framförallt huvudmannen att inkomsterna torkar upp så kommer han att lägga ner och hitta på något annat, precis som han gjort med alla andra projekt hittills. Det är jag helt övertygad om. Där är Svegot lite likt Samnytt. Man kommer inte att köra på gratis på ren envishet eftersom man saknar den ideologiska grunden.

Och det gäller väl för all alternativmedia med undantag av renodlade nazister. Figurer som Lennart Mattikainen, Katerina Janousch och Tobbe Mårtensson är alla på ett eller annat sätt Swishdrivna charlataner som har hittat sin nisch. Längre ner i undervegetationen hittar vi sådana som Knapptryckarna och Swebbtubedårarna. Samma där, man drivs av donationer från äldre naiva tittare som tror att ”om bara politikerna hade lyssnat” på Håkan Bergmark och diagnosknippet Fritjof Persson ”så hade de förstått att vi är fel ute”. Det är en makalöst naiv inställning som jag tror kommer att försvinna med boomergenerationen.

Att jag tar upp de här namnen beror på att de alla är del av samma rörelse, eller utskott på samma träd om man så vill. Och i stort sett alla drivs av ekonomiska incitament. Och det är dessa som förutom Samnytt, Nya Tider, Nya Dagbladet, Nyheter Idag, Fria Tider etc som utgör svensk alternativmedia. Seriositeten är alltså som bäst tveksam. I många fall handlar det om rena bedragare. Det är därför mitt tidigare inlägg framstod som lätt dystopiskt. Jag ser inte hur svensk alternativmedia ska kunna ha en framtid med tanke på att den till stora delar utgörs av sådana här figurer.

Och så har vi som sagt det här med att tiden går och både problemen och befolkningen förändras. Alternativmedia var ett symptom på de problemformuleringar som fanns då.

Men visst, jag kan ha helt fel. Vem vet?
Citera
2024-07-27, 06:06
Medlem
Tankefrihets avatar
Haha, du fick mig faktiskt att skratta åt dina träffsäkra reflektioner.

Citat: ”man drivs av donationer från äldre naiva tittare”

Jo, boomers runt 55-75 som vigt återstoden av sina liv att ondgöra sig över västvärldens förfall på Facebook. Delvis har de ju rätt i sak, men deras ”lösningar” är ju inte sällan på kom-och-hjälp-mig-nivå. Det är något lite tragiskt över det hela.

Citat:
Jag har fått uppfattningen att Svegot och Nordfront är mer som sekter. Nordfront är ideologisk och som du säger så kommer man säkert att köra på tills man får organisationsförbud eller tills siste man hamnar på ålderdomshemmet. I Svegots fall drivs frontfigurerna av ekonomiska incitament samtidigt som det finns en sektkänsla i projektet, att skapa egna zoner och låsa in sig i den egna gruppen osv. Men märker framförallt huvudmannen att inkomsterna torkar upp så kommer han att lägga ner och hitta på något annat, precis som han gjort med alla andra projekt hittills. Det är jag helt övertygad om. Där är Svegot lite likt Samnytt. Man kommer inte att köra på gratis på ren envishet eftersom man saknar den ideologiska grunden.

Och det gäller väl för all alternativmedia med undantag av renodlade nazister. Figurer som Lennart Mattikainen, Katerina Janousch och Tobbe Mårtensson är alla på ett eller annat sätt Swishdrivna charlataner som har hittat sin nisch. Längre ner i undervegetationen hittar vi sådana som Knapptryckarna och Swebbtubedårarna. Samma där, man drivs av donationer från äldre naiva tittare som tror att ”om bara politikerna hade lyssnat” på Håkan Bergmark och diagnosknippet Fritjof Persson ”så hade de förstått att vi är fel ute”. Det är en makalöst naiv inställning som jag tror kommer att försvinna med boomergenerationen.

Att jag tar upp de här namnen beror på att de alla är del av samma rörelse, eller utskott på samma träd om man så vill. Och i stort sett alla drivs av ekonomiska incitament. Och det är dessa som förutom Samnytt, Nya Tider, Nya Dagbladet, Nyheter Idag, Fria Tider etc som utgör svensk alternativmedia. Seriositeten är alltså som bäst tveksam. I många fall handlar det om rena bedragare. Det är därför mitt tidigare inlägg framstod som lätt dystopiskt. Jag ser inte hur svensk alternativmedia ska kunna ha en framtid med tanke på att den till stora delar utgörs av sådana här figurer.

Och så har vi som sagt det här med att tiden går och både problemen och befolkningen förändras. Alternativmedia var ett symptom på de problemformuleringar som fanns då.

Citera
2024-07-27, 06:44
Medlem
SaboMuggades avatar
Citat:

Nordfront e ju bra men Svegot är som du säger ett pyramidspel eller säljsekt om man så vill.
Sedan har vi amatörmässiga Frihetsnytt som drivs av dåre var tidning ingen borde besöka.

Vi även Svenska morgonbladet som jag inte förstår vem som läser? Men de kommer nog lägga ner snart.
Newsvoice har vi också som är stollarnas favorit där faktagranskning inte existerar.

Samnytt tycker jag ändå har någon form av existensberättigande trots sionismen.
Citera
2024-07-27, 06:58
Medlem
Samnytt verkar ha problem, ja. Nu har de dessutom börjat låsa de flesta artiklarna vilket snart kommer göra dem helt irrelevanta. Däremot tror jag inte generellt sett att alternativ media kommer att dö så länge mainstream media är så kassa som de är. Så länge i har grova problem i samhället som etablissemanget gärna vill dölja tror jag att den här alternativa rörelsen kommer att gro. Det är ju snarare så att floran av alternativa kanaler har vuxit så det har blivit mer konkurrens.
Senast redigerad av noden 2024-07-27 kl. 07:05.
Citera
2024-07-27, 09:25
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:

Samnytt har överlevt ganska mycket genom åren så det ser väl hoppfullt ut. Men det är ändå lite festligt med alla som gnäller på mainstream media men aldrig betalar någon donation eller prenumeration på någon alternativmedia. Men vi är väl vana att allt på nätet ska vara gratis.

Sedan blir det lite roligt när Ekeroth använder ord som "oberoende" och "kvalitetstidning" om Samnytt då den är kraftigt vinklad i syfte att föra fram ett politiskt narrativ. Men numera donerar folk pengar till Dumpen, inte alternativmedia.
Citera
2024-07-27, 09:33
Medlem
VoldemortZelenskyjs avatar
Citat:

De hade en roll i att framföra SD:s narrativ och avpixla den sminkade medieframställningen, men numera framförs SD:s doktriner även av tidningar som GP och Expressen samtidigt som rapporteringen inte döljer verkligheten.

I övrigt saknar de kvalitet, men det gör naturligtvis inte etablissemangsmedier bra på något vis.

Bättre alternativa källor finns på annat håll i världen.
Citera
2024-07-27, 09:54
Bannlyst
Efter senaste bytet av layouten på samnytt så tycker jag att den blivit mindre attraktiv att läsa.
Fria tider är mycket enklare att läsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in