Citat:
Ursprungligen postat av
megapolarbear
då du verkar ha bra koll ställer jag en följdfråga: ponera att min arbetsgivare på nya orten vill ha kvar mig och jag då kan stanna där, kan jag då säga upp min lägenhet (3 mån uppsägningstid) efter två månaders uthyrning till andrahandshyresgästen? eftersom jag ändå skulle få tillbaka den efter 5 så borde det väl vara okej att jag säger upp den och så bor bara andrahandshyresgästen där tills hans/hennes kontrakt ändå skulle ta slut?
hoppas jag inte missar något nu. har så dålig koll på jordabalken.
Jag är ingen jurist och har bara läst mig till min kunskap i framförallt tidningen Hem och Hyra, den finns på nätet och är gratis. Men läst även i andra tidningar.
Men i alla fall så borde det fungera som du säger, att din andrahandshyresgäst bor kvar uppsägningstiden ut. Det är dock ändå du som är ansvarig gent emot hyresvärden för att lägenheten lämnas städad och i det skick som den ska vara i.
En annan sak som bara är ett tips. Det är du som är ansvarig att hyran betalas till värden även när andrahandshyresgästen bor där. Mitt tips är att andrahandshyresgästen betalar hyran till dig och att du i din tur betalar till värden. Har läst om folk som fått bekymmer för att andrahandshyresgästen inte skött inbetalningarna.
Vill inte skrämma dig på något sätt med allt jag skrivit, men det är bra att försöka ha så bra koll som det bara går när man hyr ut i andra hand. I de allra flesta fall lär det väl funka då de flesta ändå är skötsamma.