• 1
  • 2
2024-07-27, 19:35
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megapolarbear
då du verkar ha bra koll ställer jag en följdfråga: ponera att min arbetsgivare på nya orten vill ha kvar mig och jag då kan stanna där, kan jag då säga upp min lägenhet (3 mån uppsägningstid) efter två månaders uthyrning till andrahandshyresgästen? eftersom jag ändå skulle få tillbaka den efter 5 så borde det väl vara okej att jag säger upp den och så bor bara andrahandshyresgästen där tills hans/hennes kontrakt ändå skulle ta slut?

hoppas jag inte missar något nu. har så dålig koll på jordabalken.
Jag är ingen jurist och har bara läst mig till min kunskap i framförallt tidningen Hem och Hyra, den finns på nätet och är gratis. Men läst även i andra tidningar.

Men i alla fall så borde det fungera som du säger, att din andrahandshyresgäst bor kvar uppsägningstiden ut. Det är dock ändå du som är ansvarig gent emot hyresvärden för att lägenheten lämnas städad och i det skick som den ska vara i.

En annan sak som bara är ett tips. Det är du som är ansvarig att hyran betalas till värden även när andrahandshyresgästen bor där. Mitt tips är att andrahandshyresgästen betalar hyran till dig och att du i din tur betalar till värden. Har läst om folk som fått bekymmer för att andrahandshyresgästen inte skött inbetalningarna.

Vill inte skrämma dig på något sätt med allt jag skrivit, men det är bra att försöka ha så bra koll som det bara går när man hyr ut i andra hand. I de allra flesta fall lär det väl funka då de flesta ändå är skötsamma.
Citera
2024-07-27, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag är ingen jurist och har bara läst mig till min kunskap i framförallt tidningen Hem och Hyra, den finns på nätet och är gratis. Men läst även i andra tidningar.

Men i alla fall så borde det fungera som du säger, att din andrahandshyresgäst bor kvar uppsägningstiden ut. Det är dock ändå du som är ansvarig gent emot hyresvärden för att lägenheten lämnas städad och i det skick som den ska vara i.

En annan sak som bara är ett tips. Det är du som är ansvarig att hyran betalas till värden även när andrahandshyresgästen bor där. Mitt tips är att andrahandshyresgästen betalar hyran till dig och att du i din tur betalar till värden. Har läst om folk som fått bekymmer för att andrahandshyresgästen inte skött inbetalningarna.

Vill inte skrämma dig på något sätt med allt jag skrivit, men det är bra att försöka ha så bra koll som det bara går när man hyr ut i andra hand. I de allra flesta fall lär det väl funka då de flesta ändå är skötsamma.

Nej, nej, för fan, jag genuint uppskattar hjälpen. Det du skriver låter rimligt, och det där med att hyresgästen betalar mig så att jag betalar värden är kanske det bästa. Bör jag då be fastighetsbolaget jag bor hos att skicka hyresavin till min nya, ev. tillfälliga adress på annan ort? De är lite old school och skickar bara ut avierna analogt.
Citera
2024-07-27, 19:49
Medlem
godboys avatar
Citat:
Nej, nej, för fan, jag genuint uppskattar hjälpen. Det du skriver låter rimligt, och det där med att hyresgästen betalar mig så att jag betalar värden är kanske det bästa. Bör jag då be fastighetsbolaget jag bor hos att skicka hyresavin till min nya, ev. tillfälliga adress på annan ort? De är lite old school och skickar bara ut avierna analogt.
Ja, det kan du ju göra. Sen kan jag kanske gissa att det är samma OCR nummer varje månad, om de ens använder sig av OCR och i så fall är det bara att betala in hyran som vanligt. Men det skadar inte att prata med värden om det. Då ser de ju att du är ansvarsfull också.
Citera
2024-07-27, 19:59
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Ställ bara som krav att den som ska hyra har en hemförsäkring

Spelar ingenroll. Inte ens vanliga hemförsäkringen gäller om han självmant har lämnat ifrån sig nyckeln till någon som hyr lägenheten.

Du har säkert inte missat han som hyrde ut sin lgh när han var utomlands. När han kom hem såg hela lgh ut som en jävla soptipp. Hemförsäkring gällde inte när han hade hyrt ut lgh och självmant lämnat ifrån sig nycklarna.
Dessutom vem vill hyra ut sin lgh eller hus till främmande människor?
Skulle aldrig någonsin hyra ut mitt hus.
Citera
2024-07-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Spelar ingenroll. Inte ens vanliga hemförsäkringen gäller om han självmant har lämnat ifrån sig nyckeln till någon som hyr lägenheten.

Du har säkert inte missat han som hyrde ut sin lgh när han var utomlands. När han kom hem såg hela lgh ut som en jävla soptipp. Hemförsäkring gällde inte när han hade hyrt ut lgh och självmant lämnat ifrån sig nycklarna.
Dessutom vem vill hyra ut sin lgh eller hus till främmande människor?
Skulle aldrig någonsin hyra ut mitt hus.

folk som vill ha kvar sitt förstahandskontrakt medan man testar vingarna på annan ort. var det så svårt att föreställa sig, herr husägare? din pannbiff. att hitta skötsamma kandidater är inte skitsvårt. hyr man till förortsblattar eller WT får man skylla sig själv.
Citera
2024-07-27, 20:41
Medlem
glajarns avatar
Citat:
folk som vill ha kvar sitt förstahandskontrakt medan man testar vingarna på annan ort. var det så svårt att föreställa sig, herr husägare? din pannbiff. att hitta skötsamma kandidater är inte skitsvårt. hyr man till förortsblattar eller WT får man skylla sig själv.

😂😂😂 skötsamma kandidater?
Tror du inte fler har sagt så när dom hyrt ut och kommer hem till misär?
Är en sak om man känner personen väl men att sätta ut en annons och tro att dom är skötsamma när man inte ens känner personen. Du vet inte ett skit om dessa personer .
Citera
2024-07-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
😂😂😂 skötsamma kandidater?
Tror du inte fler har sagt så när dom hyrt ut och kommer hem till misär?
Är en sak om man känner personen väl men att sätta ut en annons och tro att dom är skötsamma när man inte ens känner personen. Du vet inte ett skit om dessa personer .

lyckligtvis är jag ingen man jävlas med, så jag har aldrig haft problem med att folk blåser mig så fort hot blandas in, så om jag då hyr ut till en helyllesvenne eller en normal tjej i 20-30-årsåldern så ser jag inget scenario i vilket jag till sist inte får min vilja igenom, så det är mest det obligatoriska pappersarbetet jag är orolig för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in