2024-12-17, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Sitter och läser förhören nu, och det svänger minst sagt fram och tillbaka.
En sak jag funderar på är att polisen säger till Melak att Rafaela har berättat i förhör att Melak var den drivande och den som stack i halsen. Men sen på nästa sida nära Rafaelas förhör kommer så erkänner hon att det var hon som gjorde det, och att hon dessutom ska ha fått 60k för det. Polisen får väl inte dra en sån vals om det verkligen inte har sagts? Men kanske kommer senare..

Ni får ha tålamod med att jag inte har läst igenom allt än, men vad är er bild vad vad som hänt? Finns den här påstådda anstiftaren som ska ha betalat, eller är det bara ett sätt att försöka komma ur att vara ansvarig?

Vem är enligt er den drivande i mordet, gjordes det i samförstånd, eller var det en som drev igenom det mer? Så långt jag läst så verkar ju Rafaela vara mer skruvad och drivande, men det kan ju framkomma mer, desto mer jag läser..
Tycker också R verkar mer skruvad och väldigt obehaglig.

Jag tror att det gått till ungefär på följande sätt:
🔹Gruppen var irriterad på E för att hon var dryg (framkommer i förhör).
🔹De vill att någon ska ge henne en läxa (misshandel)
🔹M och R tar på sig uppgiften.
🔹Under tiden har R blivit arg på E över en sak som R ville att E skulle göra för henne, men som E vägrade. Hände några dagar före mordet.
🔹R har enorma aggretionsproblem och tror dessutom att hon är en maffiaboss som bestämmer vad folk ska göra och lyder dom inte så hotar hon om diverse repressalier.

🔹Några dagar innan mordet träffas E och M. Finns TikTok-video på detta, de verkar vänskapliga. Anledningen tror jag är att invagga E i nån form av trygghet inför misshandeln då de (främst M) ska lura henne till Landskrona som ju ligger en bit ifrån där E bor.
🔹M och R känner ju till Es personlighet, bl a om att hon vill göra rätt för sig. Ex om E lovat någon nåt så håller hon det. Detta använder sig M av när hon vill lura E till Landskrona med förevändningen om att E ju lovat att följa med M på pyjamaspartyt. Något som inte E minns. Men tänker att har hon lovat måste hon ju ställa upp.
Pyjamaspartyt är för att Rs mamma ö.h.t. ska släppa iväg E till Landskrona.
M måste sköta all kontakt med E eftersom R och E ej blivit sam än.
🔹Under morddagen tror jag R är inne på att döda E, därför som hon fixar med kniv, påse, tejp mm.
M har nog ingen aning om detta. R har ju också sett sjuka videor med halshuggning som hon blev inspirerad av och ville testa. M trodde nog inte att R ska göra nåt sånt.
🔹M lurar E till de gamla vagnarna med förevändning om att först träffa en kille som är intresserad av E. De vet ju sen tidigare att E är tokig i killar.
E hade enligt mamman flera "pojkvänner" samtidigt.
🔹Där väntade R i bakhåll och fick nog en enorm kick av makten hon hade.

Tror absolut att R varit drivande, speciellt med att döda.

Angående anstiftare var nog detta ett påhitt från R för att få det att verka som att hon utfört dådet själv (hålla M utanför). R tar sedan tillbaka angående anstiftaren (tror det är efter att hon får reda på att M är häktad och förhörd), då berättar hon att hon gjort det för att testa det som görs i videon. Men säger att hon ångrar sig då hon tycker att E egentligen var för liten att ge sig på då hon inte kunde göra så mycket motstånd. Egentligen var en annan tjej måltavlan, men hon var kvar på SIS och var därmed utom räckhåll för R.

M borde dock ändå dömas för mord eftersom hon dels kunnat avstyra själva mordet när hon såg vad R höll på med. Och dels för att hon höll fast Es händer (oklart i vilket skede och utsträckning) då R höll på.
Och så hade hon kunnat ringa efter hjälp.
Citera
2024-12-17, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man kan ju fråga sig hur detta skulle regleras och hur gränsdragningarna skulle se ut. Vad skulle vara "grov brottslighet" och vad skulle vara "normala dumheter"? Troligen skulle en sådan ordning bryta mot Legalitetsprincipen och bestämmelserna om förutsebar rättstillämpning.

Jag skulle slutligen vilja hålla mig kvar vid frågan "varför?" Vad är det just med åldern 12-13 år som skulle vara en så lämplig straffmyndighetsålder?

Kring 11-12-årsåldern utvecklas det abstrakta tänkandet och den unge börjar resonera på ett sätt som mer liknar hur en vuxen tänker. Kring samma ålder händer även mycket rent fysiskt, såsom puberteten, och den unge lämnar barndomen för att gå mot ungdom och tonårstid.

12 eller 13 år är därför egentligen en bra ålder för straffmyndighet, då det både är då de unga börjar ha ett mer vuxet tänkande och också leva ett liv som allt mer påminner om vuxnas/ äldre ungdomars.
Citera
2024-12-17, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightofthewest
Förlåt men hon R måste ju vara en sadistisk sociopat med extrema framträdande narcissistiska drag, sättet hon beskriver hur hon hade chansen nu att göra som på Gore videon, hur hon skrattar under förhöret när hon berättar detaljer, berättar hur hon ”förlorat allt nu och hade tider att passa.”
Alltså allt ska bara handla om henne, nästan som att hon vill få själv sig att framstå som offer. Ända anledningen till att hon vill va med på rättegången är för att återuppleva mordet återigen och makten hon hade över E under händelsen.
Det värsta är nog hur otroligt sloppy hon är och hur hon tror hon är så smart och läskig i sättet hon pratar och hur hon väver in sig i lögner i början.
Eloge till förhörsledaren som inte tappar ansiktet när R börjar prata om sin namndöpta kniv Bob! Fascinerande verkligen!
M verkar vara mycket mer kall i sättet hon pratar men otroligt mer rationell än R. M beskriver händelsen på ett mycket mer enklare sätt än R, nästan som att hon ska beskriva en helt vanlig dag i sitt liv, verkar också ha ett otroligt stort maktbehov som R speciellt i början av förhören med sim-kortet och den stulna mobilen. Att hon ens tror att hon är i positionen att kräva tbx sim-kortet när hon sitter häktad, det som förbryllar mig är att hon verkar kunna dölja sitt sanna jag mycket bättre än vad R gör!
Ja, hon vill återuppleva mordet, och säger att det är "hennes rättegång och brott".
R är inte bara allvarligt psykiskt störd, hon är också efterbliven mentalt, utvecklingsstörd och behöver förvaras inom sluten vård på obegränsad tid.
Inget familjehem vill ta hand om henne, och det är mycket klokt av dom. Hon ska inte gå lös bland människor.
Misstänker att hon på ett sjukt och perverst sätt njuter fullt ut av uppmärksamheten hon får just nu.
Citera
2024-12-17, 02:29
Medlem
Zlu: Jag vill inte klumpa ihop flickorna. Jag menar heller inte att E., R. och M. hade exakt samma problemställningar. Alla hade olika, men samtliga hade problem som inte föräldrar eller familjehem inte kunde klara i långa loppet. Emilia bodde 8 år i familjehem vad jag kan förstå.

Men man hamnar inte på SiS med restriktioner för att man hade en styvfar som söp. Det fordras en hel del mer. Emilia hade, som det står i FUP:en, kopplad personal på SiS-boendet som skulle hjälpa henne förstå saker och 'omvärldstolka' och inte ställa till det för sig själv. Vad jag förstår hade hon någon form av diagnos, men det är oklart för mig exakt vilken eller hur höggradig den var.

Jag vill understryka att jag inte skyller på E. för vad som hände henne och jag har full förståelse för hennes bakgrund. Hon verkade vara en litet naiv, glad och snäll tjej med stor energi som råkade oerhört illa ut.
Senast redigerad av Detdundrar 2024-12-17 kl. 02:51.
Citera
2024-12-17, 02:49
Medlem
SthlmHomes och Arlagatan: Tack för bra texter.

Detta med att barn utvecklar en förmåga att kunna tänka abstrakt vid 12-årsåldern, lärde jag mig när jag pluggade psykologi för många år sedan. Vid den åldern bör man till viss del själv kunna räkna ut vad som är rätt och fel i umgänget med andra, åtminstone med utgångspunkt från hur man själv vill bli behandlad.

En straffålder som ligger på 13 år skulle kunna vara möjlig -- och jag säger åter igen 'tyvärr' -- men jag tror det är nödvändigt i ett samhälle med det bistra klimat vi har kommit in i.

Jag tror inte risken är så stor att kriminaliteten med s.k. 'barnsoldater' skulle flyttas ner till ännu yngre åldrar om en straffgräns vid 13-år skapas, vilket tidigare nämnts i tråden. Kanske några enstaka fall. Men yngre barn har nog generellt svårt att klara av mord och följa sådana instruktioner som behövs för själva genomförandet.
Citera
2024-12-17, 02:50
Medlem
RE: Min uppfattning, sida menar jag, är att jag tog hans, handskar och mask och kniv.
FL: Mm.
RE: Ah.
FL: Och va-, vad har Melak med sig?
RE: Asså fucking hell, jag tror hon har, hon kommer inte ens vilja ha kontakt med mig när
jag v-, när jag kommer ut. Nu känns det typ som att hon kommer lämna mig.
Hon får fan inte lämna mig asså. Då kommer jag döda henne. Nej, inte döda henne så, men…
Så ni inte tror jag tänker ta nån annans liv, igen. Men...
Jag kommer inte döda henne, men...
Aa

FL: Mm. Kniven då?
RE: Ehhh, det var min kniv. Den har jag haft jättelänge faktiskt, den har varit med mig
överallt. Jag saknar den fett mycket asså.
FL: Beskriv de-…
RE: (Rafaella skrattar till). Jag döpte den till Bob. (Rafaella skrattar). Fyfan asså.
FL: Vad sa du, du döpte den…?
RE: Jag döpte kniven till Bob.
FL: Bob?
RE: Aa. (Rafaella skrattar till). Så den heter Bob fortfarande. Nu RIP Bob asså. (Rafaella
skrattar till). Aa.

RE: Jag vet inte, men det lugnade typ ner mig på nåt sätt, om jag sk-, skulle ku-, asså om jag
skulle sova jag kollade på den så jag däckade direkt. Det var som nåt…
Vad ska jag säga?
Det var som att d-, den, dem där videosarna typ...
Vad ska jag säga?
Gjorde mig lugn på nåt sätt.
Aa.
FL: Berätta, vad är det man ser på den filmen?
RE: En kille som står på knä, sen, den ena killen som hugger av han halsen. Eh, håller upp
hans huve, så han tog en kniv och ba, det var anledningen också därför jag började såga på
Emilias hals. Det var också en anledning. Eh, aa, och då han började såga, (ohörbart), så
hans huve var helt av. Sen sprutade det fett mycket blod. Aa.
FL: Va-, vad tror du är anledningen till att du känner dig lugn när du ser den filmen,
eller sån film?
RE: Jag vet inte.

RE: Och, ehm, och ehm... Då låg hon där efter tre hugg i benet så, vad heter det, så tog hon
upp sin hand såhär, för hon fick loss den. Eh, då fick jag reflex och högg henne. För jag
trodde hon skulle slå mig. Hon försökte ju ändå ta bort mitt ansikte lite, hon hållde mitt
ansikte o-, och då Melak blev fett arg. Jag minns, hon var tväärarg asså. Och jag blev också
så här arg, det är därför jag bara fucking, bara ville fucking döda henne.
Usch.
Men Emilias blod smakade typ gott ändå.
Okej. (Rafaella skrattar till). Okej, förlåt, jag tänkte högt.

FL: Vad var det som var kul?
RE: Det var bara kul, så.
FL: Men vad var det som var roligt?
RE: För mig var det kul att sticka kniven i hennes hals, för att det var en skön känsla helt
ärligt. Inte skön känsla att hon dog men det var en skön känsla för min hand. För kniven gick
in såhär jätte… Man blir, man behövde inte ens trycka, hon hade jättetunn hud. Kniven gick
in såhär jätte, jätte, såhär smoo-, smooth så, nu vet jag inte vad det heter på svenska.

Minst sagt knepig tjej. Av vad som framkommer i förhören omogen vilket delvis är förståeligt, ADHD men kanske även något mer? Borderline?
Senast redigerad av arlagatan 2024-12-17 kl. 03:26.
Citera
2024-12-17, 03:07
Medlem
Jaa, jag tror det finns djupgående svårigheter hos R. förutom omogenhet och ADHD.

Hon visar bl.a. tecken på sadism, egoism, mytomani, maktbehov, impulsproblem, avsaknad av medkänsla och konsekvenstänk förutom ren ondska, respektlöshet och arrogans.

Inte alla dagar man ser allt detta hos en 13-åring.

Förhören med R. har varit bland de hemskaste jag har läst och jag kommer nog aldrig att glömma dem.

Jag tror R. får fortsatt tid på SiS. Kanske även M. får samma, men ett längre straff beroende på åldern samt hur stor skuld det kan bevisas att hon har i förhållande till R. I bästa fall fängelse.
Senast redigerad av Detdundrar 2024-12-17 kl. 03:11.
Citera
2024-12-17, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Zlu: Jag vill inte klumpa ihop flickorna. Jag menar heller inte att E., R. och M. hade exakt samma problemställningar. Alla hade olika, men samtliga hade problem som inte föräldrar eller familjehem inte kunde klara i långa loppet. Emilia bodde 8 år i familjehem vad jag kan förstå.

Men man hamnar inte på SiS med restriktioner för att man hade en styvfar som söp. Det fordras en hel del mer. Emilia hade, som det står i FUP:en, kopplad personal på SiS-boendet som skulle hjälpa henne förstå saker och 'omvärldstolka' och inte ställa till det för sig själv. Vad jag förstår hade hon någon form av diagnos, men det är oklart för mig exakt vilken eller hur höggradig den var.

Jag vill understryka att jag inte skyller på E. för vad som hände henne och jag har full förståelse för hennes bakgrund. Hon verkade vara en litet naiv, glad och snäll tjej med stor energi som råkade oerhört illa ut.

Vi motsäger egentligen inte varandra. Såklart att man inte hamnar på SIS pga av att nån dricker i hemmet. Dock hade hon, när hon väl hamnade där, varit i samhällets vård i över halva sitt liv med otaliga omplaceringar. Relativt samstämmiga uppgifter från de övriga tjejerna som bott med henne påvisar att hon varit en hackkyckling och ett mobboffer. Inte särskilt märkligt då om utvecklingskurvan inte gick spikrakt uppåt.
Citera
2024-12-17, 07:46
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Sitter och läser förhören nu, och det svänger minst sagt fram och tillbaka.
En sak jag funderar på är att polisen säger till Melak att Rafaela har berättat i förhör att Melak var den drivande och den som stack i halsen. Men sen på nästa sida nära Rafaelas förhör kommer så erkänner hon att det var hon som gjorde det, och att hon dessutom ska ha fått 60k för det. Polisen får väl inte dra en sån vals om det verkligen inte har sagts? Men kanske kommer senare..

Ni får ha tålamod med att jag inte har läst igenom allt än, men vad är er bild vad vad som hänt? Finns den här påstådda anstiftaren som ska ha betalat, eller är det bara ett sätt att försöka komma ur att vara ansvarig?

Vem är enligt er den drivande i mordet, gjordes det i samförstånd, eller var det en som drev igenom det mer? Så långt jag läst så verkar ju Rafaela vara mer skruvad och drivande, men det kan ju framkomma mer, desto mer jag läser..
Det framkommer om du fortsätter läsa. De båda är lika drivande.M filmar, M lurar dit E.
Tjejgänget i chatt gruppen med de tjejer som suttit tillsammans i Hässleholm diskuterar och hetsar till att slå E innan mordet så sker.

Raffe ändrar namnet på chatt gruppen till RIP Emilia runt 18 tiden dvs timmar innan Emilia ens kommer möter R och M.
Citera
2024-12-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Har inte kommit igenom hela förhören med Melak och Rafaella ännu, men slås av R's totala brist på respekt. Har nog inte läst någon förhörd person hittills som uttalat sig direkt till förhörsledarna med "Horungar. Jag hoppas ni också dör. F-ttor.

Hej länken funkar inte kan du länka fup igen ? Tacksam ❤️
Citera
2024-12-17, 08:34
Medlem
Är det någon som kan lägga upp fup igen? Gofile länken funkar inte längre
Citera
2024-12-17, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tesla83
Ja, hon vill återuppleva mordet, och säger att det är "hennes rättegång och brott".
R är inte bara allvarligt psykiskt störd, hon är också efterbliven mentalt, utvecklingsstörd och behöver förvaras inom sluten vård på obegränsad tid.
Inget familjehem vill ta hand om henne, och det är mycket klokt av dom. Hon ska inte gå lös bland människor.
Misstänker att hon på ett sjukt och perverst sätt njuter fullt ut av uppmärksamheten hon får just nu.
—-
Hon borde egentligen avrättas med ett skott i pannan, ingen idé att låsa in henne då inget hjälper.
Håller med dina misstankar till fullo, hon tycker det här är fantastiskt roligt och hennes narcissistiska ego njuter 100% av allt detta, hon säger ju att en av anledningarna till mordet var en TikTok och att E sitter och skrattar från himlen nu???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in