2024-12-16, 22:08
Medlem
upplysas avatar
Fup & Stämningsansökan
Lunds tingsrätt
B 4490-24
(Zip Fil)
FLERA NEDLADDNINGS ALTERNATIV

https://gofile.io/d/YG4npw
https://delafil.se/26290c87cbc7840b/...S%C3%96KAN.zip
https://easyupload.io/4bmcsz

Stort tack för Fup gusten86
Citera
2024-12-16, 22:50
Medlem
Har inte läst FUP:en själv, och vet inte om jag orkar. Jag trodde ett tag att de råkade skada henne så hon förblödde, men så verkar det ju inte varit. När jag läser de andra refererat till att hon sagt, "Innan jag dör, får jag ringa min morsa?" så stannar nästan hjärtat och man vill gråta. Tänk vilken ångest hon hade, vilken puls och vilka tankar som for igenom hennes huvud den tiden hon låg där. Stackars flicka och människa 🤍
Citera
2024-12-16, 23:00
Förlåt men hon R måste ju vara en sadistisk sociopat med extrema framträdande narcissistiska drag, sättet hon beskriver hur hon hade chansen nu att göra som på Gore videon, hur hon skrattar under förhöret när hon berättar detaljer, berättar hur hon ”förlorat allt nu och hade tider att passa.”
Alltså allt ska bara handla om henne, nästan som att hon vill få själv sig att framstå som offer. Ända anledningen till att hon vill va med på rättegången är för att återuppleva mordet återigen och makten hon hade över E under händelsen.
Det värsta är nog hur otroligt sloppy hon är och hur hon tror hon är så smart och läskig i sättet hon pratar och hur hon väver in sig i lögner i början.
Eloge till förhörsledaren som inte tappar ansiktet när R börjar prata om sin namndöpta kniv Bob! Fascinerande verkligen!
M verkar vara mycket mer kall i sättet hon pratar men otroligt mer rationell än R. M beskriver händelsen på ett mycket mer enklare sätt än R, nästan som att hon ska beskriva en helt vanlig dag i sitt liv, verkar också ha ett otroligt stort maktbehov som R speciellt i början av förhören med sim-kortet och den stulna mobilen. Att hon ens tror att hon är i positionen att kräva tbx sim-kortet när hon sitter häktad, det som förbryllar mig är att hon verkar kunna dölja sitt sanna jag mycket bättre än vad R gör!
Senast redigerad av Lightofthewest 2024-12-16 kl. 23:02.
Citera
2024-12-16, 23:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Socialtjänsten i Halmstad har misslyckats totalt i allt vad det gäller ansvar och placering av R.

Veckan innan mordet på Emilia letade socialnämnden i Halmstad febrilt efter boende att placera R i, men utan resultat, fanns inget ledigt uppger dom.

Då R omhändertagits misstänkt för mord gjorde Halmstads socialförvaltning en Lex Sarah anmälan till IVO med hänvisning till allvarliga missförhållande orsakade av de långa köerna till Statens institutionsstyrelse (Sis).

Men IVO ger backning på socialnämndens anmälan,

Ivo har skickat tillbaka socialnämndens anmälan med kritik mot Sis med en uppmaning, formulerad på ett anmärkningsvärt frustrerat myndighetsspråk, att syna den egna verksamheten.

I dokumentet står det att ”Ivo vill framhålla vikten av att nämnden [i] sin utredning lägger fokus på att identifiera bakomliggande orsaker till missförhållandet i den egna verksamheten”.

Tyvärr bakom betalvägg
https://www.hallandsposten.se/nyhete...d-35c06215b037

I artikeln intervjuas även en tränare från en idrottsförening ( i Halmstad )där R varit aktiv, som stod henne nära.

Tränaren uppger i intervjun,

Socialen i Halmstad gissar sig fram och ingrep inte när de hade chansen.

Det hade kunnat sätta stopp för mycket av det som kom efteråt, säger tränaren.

Tränaren säger att flickan många gånger de senaste åren har kontaktat honom när hon varit på rymmen från diverse placeringar, eller när det har uppstått problem i hemmet som varit hänvisad till just då.

Flera gånger kontaktade tränaren också socialtjänsten, för att uppdatera dem om situationen. Ett sådant tillfälle var när flickan, som rymt och hållit sig undan ett längre tag, dök upp på Hallarna i Halmstad.

Jag ringde dem direkt, men det hände ingenting. Jag förstår inte, det hade bara varit att åka och hämta henne. Hon var ju där. Det hade kunnat sätta stopp för mycket av det som kom efteråt. Både övergrepp som hon utsatts för och saker som hon själv gjort mot andra.//

Min åsikt är att:

Halmstads socialnämnd har brustit totalt i allt som rör R.
Och detta är inte första gången Halmstads socialförvaltning är i blåsväder.

Tack, mycket intressant.

Det är verkligen bra att den diskussionen förs om SiS- hemmet, köerna,socialförvvaltningen när något så här allvarligt sker.

Det är ju inte bara brottet i sig som visar på bristerna i det här fallet, utan hur tre mycket unga personer med mycket stora utmaningar är ute sent om natten utan att någon har koll. Kan helt fritt ladda ner halshuggningsfilmer, chatta helt fritt med andra som viglar upp om misshandel...

Jag har ingen egen kunskap om SiS hem, utan har enbart kunskap utifrån de larmrapporter som figuererat i media den senaste tiden.

Googlade lite för att förstå lite mer m Sis hem, och förstår att det finns många unga som har stora olika psykosociala problem, psykisk ohälsa, psykiatriska diagnoser, trauma, "övergreppsbagage", självskadebeteende, drogmissbruk osv som tvångsvårdas på dessa behandlingshem.

Lite saxat från det jag hittade:

Vad jag förstår finns det olika grader av "inlåsning", men på bilder ser SiS hemmen ut som fängelser.
Personalbrist och köer har diskuterats genom de senaste åren. Övergrepp, våld, isolering,osv och utebliven behandling har rubrikerna handlat om. För det ska ju vara behandling, inte bara förvaring.

Det finns naturligtvis hem som fungerar bättre, fanstastisk personal som gör enorma instatser.

Men i tjejernas fall verkar de fallit mellan stolarna och det slutade i katastof.

RE verkar ha haft ett behov av att ha kontakt med vuxna som kan stödja henne. Här berättar en tränare om att han fått en god kontakt med henne. I FUP finns en vårdare som RE har fortsatt kontakt med efter SiS. RE skriver till henne om mordet...
Citera
2024-12-16, 23:15
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Sitter och läser förhören nu, och det svänger minst sagt fram och tillbaka.
En sak jag funderar på är att polisen säger till Melak att Rafaela har berättat i förhör att Melak var den drivande och den som stack i halsen. Men sen på nästa sida nära Rafaelas förhör kommer så erkänner hon att det var hon som gjorde det, och att hon dessutom ska ha fått 60k för det. Polisen får väl inte dra en sån vals om det verkligen inte har sagts? Men kanske kommer senare..

Ni får ha tålamod med att jag inte har läst igenom allt än, men vad är er bild vad vad som hänt? Finns den här påstådda anstiftaren som ska ha betalat, eller är det bara ett sätt att försöka komma ur att vara ansvarig?

Vem är enligt er den drivande i mordet, gjordes det i samförstånd, eller var det en som drev igenom det mer? Så långt jag läst så verkar ju Rafaela vara mer skruvad och drivande, men det kan ju framkomma mer, desto mer jag läser..
—-
Den här Alem/Anstiftaren finns inte, M erkänner ju det ganska omgående efter att förhörsledaren berättar att R redan gjort det.
Anledningen till att R ändrar historia tror jag är nog att hon känner sig sviken av M, som nästan direkt börjar ”gola” ner R gällande mordet efter att tidigare ha sagt ”jag tar på mig allt.”
Jag tror att mordet skedde i samförstånd och att de visste exat vad de gjorde, oavsett hur mycket M försöker tona ner sin i del i den första förhören, man får inte låta sig bli manipulerad av sättet hon uttrycker sig!
Citera
2024-12-16, 23:16
Medlem
Vet någon varför vissa delar är censurerade beror det på åldern eller att den är köpt från KrimFup
Citera
2024-12-16, 23:27
Medlem
surfriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DremQen
Vet någon varför vissa delar är censurerade beror det på åldern eller att den är köpt från KrimFup

Det är nog åldern, någon la ut FUP igår och krimfup la ut sin idag (enligt deras hemsida)
Citera
2024-12-17, 00:00
Medlem
R. säger ju en sak först och en annan sak sedan och vandrar mellan de båda. Typ "jag förstår exakt vad ni menar. Vad fu-ing menar ni?" Tror utredaren 'tåtippar' och använder sig av denna virrighet, nämner för
l både R. och M. olika saker de kan ha sagt eftersom det under förhöret inte varit helt fastslaget vem som gjort exakt vad.

R. tycks ju ha ett osannolikt starkt bekräftelsebehov och verkar känna stolthet över sitt dåd. Det berättar ju även en av de andra SiS-tjejerna om, t.ex. när R. slagit någon så vill hon skryta om det: "det va jag som slog, jag som slog." SiS-tjejen använder ordet 'bekräftelsebehov' i sin bekrivning. Att R. gillar strålkastarljuset och vill få 'cred' för sina handlingar är dessvärre uppenbart. Klart hon vill vara med på rättegången och sola sig i 'glansen' och återleva känslan av makt hon hade vid dådet.
Citera
2024-12-17, 00:40
Medlem
Helt seriös frågeställning: Vore det verkligen orimligt att ha dödsstraff för så här uppenbart sjuka människor?

Rafaela kommer mörda igen nästan omgående när hon släpps ut. För hon kommer tolka allt snack om henne som en positiv effekt av hennes brott.
Och då gillade hon ändå brottet redan från början.

Jag har svårt att se något problem i om allmänheten skulle ge henne så pass mycket stryk att hon för evigt blev rörelsehindrad och i praktisk mening skulle få svårt att fortsätta utöva sadistiskt våld.
Men, i ett sosseland kommer nog folk felaktigt få för sig att hon är föremål för rehabilitering.
Så är givetvis inte fallet. Inget kommer bita på henne och hon är förmodligen redan nu ute i fri rörlighet och njuter av sitt nyvunna kändisskap.

Innan sommaren är över kommer hon begått nya makabra våldsdåd. Med statens godkännande.
Citera
2024-12-17, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ni som skriver att SiS och socialtjänsten måste göra ett bättre jobb och kontrolleras för att sådana här situationer inte ska uppkomma, snälla ni, SiS och Soc har kvalificerad personal och pedagoger som jobbar för fullt med dessa 'barn'. Ungdomarna blir inte 'sämre,' utåtagerande sadister eller mördare för att SiS-hemmen fungerar så 'dåligt'.

Däremot kan man ju undra varför soc. just i detta olyckliga fall väljer att skicka hem ungarna till sina föräldrar. Man kan ju också undra varför köerna till SiS är så långa och att det verkar vara många steg på väg till en placering/omplacering. Är det fullt överallt? Och man kan bara beklaga att ungarna behövde samhällets vård i så unga år.

Det finns orsaker till att E., M. och R. har blivit omhändertagna; bl. a. att de tyvärr inte är normala och har inte heller förmågan att lösa konflikter med andra (de uppkommer av minsta anledning) på annat sätt än våld och trots. De kan inte ta till sig eller förstå gränser. Föräldrarna verkar inte vara särskilt vuxna heller och saknar insikt om hur man uppfostrar barn; särskilt sådana med stora problem.

Men det hade inte 'vanliga' föräldrar i ett fungerande hem heller kunnat göra. För då hade dessa barn ändå levt ut sin egen vilja och rymt, försvunnit på kvällar/nätter, knarkat, druckit alkohol, stulit etc. De fordrar att få leva som självtänkande, vuxna och göra som de själva vill.

M. verkar även ha bott hos en klok fostermamma som brydde sig och satte normala gränser. Och det är det som inte fungerar med unga som har svår ADHD, trotssyndrom, borderline m.m.

Vad gör man när alla medel som finns tillgängliga ändå inte fungerar och en sådan här tragedi ändå uppkommer?

Jag håller i väsentliga delar med i dina grundtankar men reagerar när du klumpar ihop Emilia med mördarna. Hon var inte omhändertagen för att hon inte var "normal" eller för att hon var gränslös, hon omhändertogs för att hemmiljön bedömdes som osäker pga att mammans sambo söp. Att hon sen påverkats, formats och skadats av att bli bollad mellan olika familjehem och institutioner är en annan sak.
Citera
2024-12-17, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Sitter och läser förhören nu, och det svänger minst sagt fram och tillbaka.
En sak jag funderar på är att polisen säger till Melak att Rafaela har berättat i förhör att Melak var den drivande och den som stack i halsen. Men sen på nästa sida nära Rafaelas förhör kommer så erkänner hon att det var hon som gjorde det, och att hon dessutom ska ha fått 60k för det. Polisen får väl inte dra en sån vals om det verkligen inte har sagts? Men kanske kommer senare..

Ni får ha tålamod med att jag inte har läst igenom allt än, men vad är er bild vad vad som hänt? Finns den här påstådda anstiftaren som ska ha betalat, eller är det bara ett sätt att försöka komma ur att vara ansvarig?

Vem är enligt er den drivande i mordet, gjordes det i samförstånd, eller var det en som drev igenom det mer? Så långt jag läst så verkar ju Rafaela vara mer skruvad och drivande, men det kan ju framkomma mer, desto mer jag läser..
Tycker också R verkar mer skruvad och väldigt obehaglig.

Jag tror att det gått till ungefär på följande sätt:
🔹Gruppen var irriterad på E för att hon var dryg (framkommer i förhör).
🔹De vill att någon ska ge henne en läxa (misshandel)
🔹M och R tar på sig uppgiften.
🔹Under tiden har R blivit arg på E över en sak som R ville att E skulle göra för henne, men som E vägrade. Hände några dagar före mordet.
🔹R har enorma aggretionsproblem och tror dessutom att hon är en maffiaboss som bestämmer vad folk ska göra och lyder dom inte så hotar hon om diverse repressalier.

🔹Några dagar innan mordet träffas E och M. Finns TikTok-video på detta, de verkar vänskapliga. Anledningen tror jag är att invagga E i nån form av trygghet inför misshandeln då de (främst M) ska lura henne till Landskrona som ju ligger en bit ifrån där E bor.
🔹M och R känner ju till Es personlighet, bl a om att hon vill göra rätt för sig. Ex om E lovat någon nåt så håller hon det. Detta använder sig M av när hon vill lura E till Landskrona med förevändningen om att E ju lovat att följa med M på pyjamaspartyt. Något som inte E minns. Men tänker att har hon lovat måste hon ju ställa upp.
Pyjamaspartyt är för att Rs mamma ö.h.t. ska släppa iväg E till Landskrona.
M måste sköta all kontakt med E eftersom R och E ej blivit sam än.
🔹Under morddagen tror jag R är inne på att döda E, därför som hon fixar med kniv, påse, tejp mm.
M har nog ingen aning om detta. R har ju också sett sjuka videor med halshuggning som hon blev inspirerad av och ville testa. M trodde nog inte att R ska göra nåt sånt.
🔹M lurar E till de gamla vagnarna med förevändning om att först träffa en kille som är intresserad av E. De vet ju sen tidigare att E är tokig i killar.
E hade enligt mamman flera "pojkvänner" samtidigt.
🔹Där väntade R i bakhåll och fick nog en enorm kick av makten hon hade.

Tror absolut att R varit drivande, speciellt med att döda.

Angående anstiftare var nog detta ett påhitt från R för att få det att verka som att hon utfört dådet själv (hålla M utanför). R tar sedan tillbaka angående anstiftaren (tror det är efter att hon får reda på att M är häktad och förhörd), då berättar hon att hon gjort det för att testa det som görs i videon. Men säger att hon ångrar sig då hon tycker att E egentligen var för liten att ge sig på då hon inte kunde göra så mycket motstånd. Egentligen var en annan tjej måltavlan, men hon var kvar på SIS och var därmed utom räckhåll för R.

M borde dock ändå dömas för mord eftersom hon dels kunnat avstyra själva mordet när hon såg vad R höll på med. Och dels för att hon höll fast Es händer (oklart i vilket skede och utsträckning) då R höll på.
Och så hade hon kunnat ringa efter hjälp.
Citera
2024-12-17, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Man kan ju fråga sig hur detta skulle regleras och hur gränsdragningarna skulle se ut. Vad skulle vara "grov brottslighet" och vad skulle vara "normala dumheter"? Troligen skulle en sådan ordning bryta mot Legalitetsprincipen och bestämmelserna om förutsebar rättstillämpning.

Jag skulle slutligen vilja hålla mig kvar vid frågan "varför?" Vad är det just med åldern 12-13 år som skulle vara en så lämplig straffmyndighetsålder?

Kring 11-12-årsåldern utvecklas det abstrakta tänkandet och den unge börjar resonera på ett sätt som mer liknar hur en vuxen tänker. Kring samma ålder händer även mycket rent fysiskt, såsom puberteten, och den unge lämnar barndomen för att gå mot ungdom och tonårstid.

12 eller 13 år är därför egentligen en bra ålder för straffmyndighet, då det både är då de unga börjar ha ett mer vuxet tänkande och också leva ett liv som allt mer påminner om vuxnas/ äldre ungdomars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in