2024-07-23, 11:44
Medlem
ha ha för de som tror att inga restauranger kör med halvfabrikat även de finare restaurangerna gör det
Citera
2024-07-23, 11:48
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Jag bor centralt i Linköping. Finns kanske 100 lunchställen, de flesta har bra rejäla hemlagade luncher eller buffe för 129-139 kr med kaffe och kaka, inget halvfabrikat. Men de kan ha samma rätt varje vecka så variationen är låg. Och bara några få typ Trädgårdsföreningen som har lokala råvaror av extra bra kvalitet.

Så, nej, jag känner inte igen mig i TS och han borde skriva vilket stad.
Ett ofta säkert tips är att gå dit där det är flest hantverkare som käkar dagligen.
Gammal svensk tradition är ju viss regelbundenhet, raggmunk på tisdag, ärtsoppa på torsdag, något festligare på fredag .
Jag brukar gilla när kålpuddingen kommer upp i rotationskedjan och brukar fråga och tjata innan.
En kött och en fisk räcker. Buffe är svårt att lita på.

Sen försöker de smarta kockarna använda de råvaror de beställt till flera rätter, är det raggmunk och fläsk så finns det oftast fläsk med löksås och kokt potatis att välja. Det blir sällan dåliga råvaror som får ligga då
Citera
2024-07-23, 12:27
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Håller med, heat har lyckats med sitt koncept och finns nu på väldigt många ställen runt om iallafall mellansverige.

Klart som fan att allt mellan 27kr och 120kr är ren vinst men har man en lunchrestaurang med endast 70-100 gäster på en dag så förstår jag om det går så där. Det blir svårt att få en bra vinst med så pass få gäster helt enkelt då de fasta kostnaderna som du räknar upp ändå finns där.
Restaurang är väl en notoriskt riskabel etablering och nästan alltid en urkass idé: höga initiala investeringar, höga omkostnader och stor exponering för skumrask, och i slutändan överlever dom flesta restauranger väl inte ens det första året? Det fanns väl ett litet fönster att göra sig en hacka med betydligt lägre risk när foodtrucks fortfarande var i princip helt oreglerat, "kändes spännande" och covid inte än hade reducerat kontorsbeläggningen till typ 20%, men tror även det är mycket svårare att gå runt på idag...
Citera
2024-07-23, 12:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Restaurang är väl en notoriskt riskabel etablering och nästan alltid en urkass idé: höga initiala investeringar, höga omkostnader och stor exponering för skumrask, och i slutändan överlever dom flesta restauranger väl inte ens det första året? Det fanns väl ett litet fönster att göra sig en hacka med betydligt lägre risk när foodtrucks fortfarande var i princip helt oreglerat, "kändes spännande" och covid inte än hade reducerat kontorsbeläggningen till typ 20%, men tror även det är mycket svårare att gå runt på idag...

Jo, bästa lägena nu för en lunchrestaurang är nog i så fall i närheten av ett industriområde där många fortfarande måste gå till jobbet. Oftast är dessutom maten bättre i dessa områden.
Citera
2024-07-23, 12:57
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Jo, bästa lägena nu för en lunchrestaurang är nog i så fall i närheten av ett industriområde där många fortfarande måste gå till jobbet. Oftast är dessutom maten bättre i dessa områden.
Den uppenbara risken dom ofta faller offer för är att vilja vara alla till lags och därför expanderar menyn med alltför många rätter och ibland tom från flera kök (vanligen nån salig blandning av diverse asiatiska kök blandat med husman). Enligt min erfarenhet får du den mest prisvärda lunchen när du besöker en välrenommerad (typ enstjärnig) restaurang under lunchen och nöjer dig med vatten till dryck, då får du en "michelin adjacent" matupplevelse för ett spottstyver av priset - om du är på en budget anser jag att det fortfarande är värt att äta en riktigt god lunch på lokal och en trist historia bestående av medtagna rester dagen efter, snarare än två medelmåttiga luncher på lokal (vilket dessvärre oftast är min verklighet).
Citera
2024-07-23, 14:33
Medlem
All mat har ju blivit sämre med åren.

Allting flyttas från gårdar till fabriker. Inflation. Shrinkflation. Råvaror byts ut mot billiga tillsatser.

Är ju populärt nu för t.ex. glassmärken att ta deras vanliga produkt som en gång var deras högsta standard, sedan fylla skiten med luft och byta ut grädden mot havre eller annat.

Sedan så gör de en ny ”premium” produkt med grädde och allt annat i som deras vanliga produkt hade, sen paketerar de den i en ”lyxig” rund kartongbytta och tar dubbla priset.

Dagens lunch för 120-140kr är numera fylld med en jäkla massa fett och olja. Salladen är blek och de vill gärna att du ska äta dig mätt på brödet. Finns en anledning att Bröd & Salt är stora i Stockholm, deras affärsidé är att sälja pissbilliga bröd och bullar för 50kr st. Klart de tjänar storkovan.

Jäkligt less på utemat. Ska man ha något nyttigt så är det 180kr+ som gäller, och även de ställena blir tråkiga i längden. Nädu då står jag hellre och meal preppar.
Citera
2024-07-23, 18:15
Medlem
Citat:
Håller med, heat har lyckats med sitt koncept och finns nu på väldigt många ställen runt om iallafall mellansverige.

Klart som fan att allt mellan 27kr och 120kr är ren vinst men har man en lunchrestaurang med endast 70-100 gäster på en dag så förstår jag om det går så där. Det blir svårt att få en bra vinst med så pass få gäster helt enkelt då de fasta kostnaderna som du räknar upp ändå finns där.

Råvaru kostnad plus arbetskostnad blir gärna lite dyrare än så även på lunch restaurang, någon ska ju fortfarande betala mig 170-200 pix i timman även om jag ska stå och lasta in Martins serverad styckfrysta fiskpanetter i bleck fulla med såsbas i ugnen och köra skalad mospotatis tills den är nästan helt sönderkokt för att jag såg fel på vilken potatis jag tog. Klockan är ju ändå 07:30 när jag börjar laga den där jävla lunchen och det är ju tisdag så du kan ge dig på att jag är bakfull. Men har du tur kanske jag stänker ner en dl citronjuice från koncentrat i din Rydbergs remoulade på 10l hink...
Citera
2024-07-23, 19:11
Medlem
120 kr för buffe som smaker allt mellan hyfsat och gott. Åk ut på nåt industriområde och leta upp restaurangen på det området och bli nöjd, är du i city får du skylla dig själv
Citera
2024-07-23, 19:24
Medlem
Pojkekorvs avatar
Nej, jag tycker att luncherna generellt har blivit mycket bättre nu än de var förr. Det är något som Sverige är bra på, man kan få i många fall bättre lunch för 150:- än på a la carten på kvällen. De gäller dock att hitta de bra ställerna.
Citera
2024-07-23, 21:08
Ja det har blivit sämre. Tycker mig se mer kedjor som driver lunch restaurangerna idag och det trissar ju vinstkraven och leder till dyrare lunch eller sämre kvalitet.

En annan sak som dykt upp under dom senaste åren är mjukglass maskinen i hörnet typ som en kompensation för den dyra/dåliga maten.
Citera
2024-07-23, 21:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaakakor
Råvaru kostnad plus arbetskostnad blir gärna lite dyrare än så även på lunch restaurang, någon ska ju fortfarande betala mig 170-200 pix i timman även om jag ska stå och lasta in Martins serverad styckfrysta fiskpanetter i bleck fulla med såsbas i ugnen och köra skalad mospotatis tills den är nästan helt sönderkokt för att jag såg fel på vilken potatis jag tog. Klockan är ju ändå 07:30 när jag börjar laga den där jävla lunchen och det är ju tisdag så du kan ge dig på att jag är bakfull. Men har du tur kanske jag stänker ner en dl citronjuice från koncentrat i din Rydbergs remoulade på 10l hink...

Låter jävligt gött får jag väl säga😀
Har ni några stjärnor från guiden på ert lunchhak😂😂
Citera
2024-07-23, 21:47
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Min erfarenhet också. Var på resande fot häromveckan och stannade på en RASTA restaurang som finns lite överallt vid de större vägarna. (Detta var vid Grums).

Priset har typ nästan fördubblats på nåt år känns det som men det finns knappt några rätter att välja på. En svindyr hamburgare men torra pommes och en "salladsbuffe" bestående av knäckemackor med lättmargarin men majs eller bönor.
Allt för priset till vad du kan göra en lyxmiddag med till en hel familj.

Kommer aldrig stanna och betala för detta igen.
Rasta har ALDRIG varit bra, har stannat på ett fåtal Rasta genom tiderna och har alltid blivit besviken. De måste ju vara sämsta franchisebolaget i historien. Det känns som de som jobbar där bara hatar både kunder och stället de jobbar på och bara önskar svälja en cyanidkapsel så fort de bara kan för att komma från helvetet.
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag tycker att det låter som om Rasta håller precis samma kvalité som när jag sist åt där, vilket är +20 år sen.

Dyrare har det kanske blivit, men sämre? Är det ens möjligt?
Det är tio år sen jag åt på en Rasta senast och det kommer fan aldrig hända igen. Alla jag besökt har varit fullkomligt urusla. Mat borde de inte hantera i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Ett ofta säkert tips är att gå dit där det är flest hantverkare som käkar dagligen.
Gammal svensk tradition är ju viss regelbundenhet, raggmunk på tisdag, ärtsoppa på torsdag, något festligare på fredag .
Jag brukar gilla när kålpuddingen kommer upp i rotationskedjan och brukar fråga och tjata innan.
En kött och en fisk räcker. Buffe är svårt att lita på.

Sen försöker de smarta kockarna använda de råvaror de beställt till flera rätter, är det raggmunk och fläsk så finns det oftast fläsk med löksås och kokt potatis att välja. Det blir sällan dåliga råvaror som får ligga då
De absolut bästa lunchhaken finner man vanligen i industriområden och står det många hanverksbilar utanför vid 11 tiden så är det sannolikt ett bra ställe. Hantverkare vill ha redig klassisk mat och inga bögportioner eller något nytt trams. Är det en smart kock så använder denna upp alla råvaror i möjligaste mån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in