2024-07-23, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Förut fick man riktig, tillagad mat av färska råvaror, men numera är det mkt halvfabrikat och billigare skit för det mesta. Jag köper hellre en riktig köttbit och tillagar den själv än betalar 120-140 spänn ute för nån jävla Dafgårds köttbullar som smakar apa. Är det så här generellt överallt? Har dagens lunch blivit sämre senaste åren?

Ingen vill bli kock längre, restauranggymnasium lägger ner. Slitigt och stressigt arbete utan möjlighet till karriär.
Därför är det bara invandrare som jobbar i köken numera och dom skiter i om din lunch smakar dåligt.. bara dom kan tvätta dina knarkpengar genom företaget 😥
Citera
2024-07-23, 09:24
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
I mindre städer kan man fortfarande få en riktigt god dagens lunch för 125 kr, men i storstäderna kostar det 145-160 kr.

Min erfarenhet också. Var på resande fot häromveckan och stannade på en RASTA restaurang som finns lite överallt vid de större vägarna. (Detta var vid Grums).

Priset har typ nästan fördubblats på nåt år känns det som men det finns knappt några rätter att välja på. En svindyr hamburgare men torra pommes och en "salladsbuffe" bestående av knäckemackor med lättmargarin men majs eller bönor.
Allt för priset till vad du kan göra en lyxmiddag med till en hel familj.

Kommer aldrig stanna och betala för detta igen.
Citera
2024-07-23, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Ingen vill bli kock längre, restauranggymnasium lägger ner. Slitigt och stressigt arbete utan möjlighet till karriär.
Därför är det bara invandrare som jobbar i köken numera och dom skiter i om din lunch smakar dåligt.. bara dom kan tvätta dina knarkpengar genom företaget 😥

Jag tror du satte huvudet på spiken där!
Citera
2024-07-23, 09:42
Medlem
Idag måste man göra lite research om man vill käka bra mat.

Det går inte bara att gå till första bästa resturang och förvänta sig ok mat med acceptabel kvalite.

Sorgligt.
Citera
2024-07-23, 10:39
Medlem
ManicToos avatar
Jag bor centralt i Linköping. Finns kanske 100 lunchställen, de flesta har bra rejäla hemlagade luncher eller buffe för 129-139 kr med kaffe och kaka, inget halvfabrikat. Men de kan ha samma rätt varje vecka så variationen är låg. Och bara några få typ Trädgårdsföreningen som har lokala råvaror av extra bra kvalitet.

Så, nej, jag känner inte igen mig i TS och han borde skriva vilket stad.
Citera
2024-07-23, 10:56
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Min erfarenhet också. Var på resande fot häromveckan och stannade på en RASTA restaurang som finns lite överallt vid de större vägarna. (Detta var vid Grums).

Priset har typ nästan fördubblats på nåt år känns det som men det finns knappt några rätter att välja på. En svindyr hamburgare men torra pommes och en "salladsbuffe" bestående av knäckemackor med lättmargarin men majs eller bönor.
Allt för priset till vad du kan göra en lyxmiddag med till en hel familj.

Kommer aldrig stanna och betala för detta igen.

Jag tycker att det låter som om Rasta håller precis samma kvalité som när jag sist åt där, vilket är +20 år sen.

Dyrare har det kanske blivit, men sämre? Är det ens möjligt?
Citera
2024-07-23, 11:02
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Jag tycker att det låter som om Rasta håller precis samma kvalité som när jag sist åt där, vilket är +20 år sen.

Dyrare har det kanske blivit, men sämre? Är det ens möjligt?

Dom hade iallafall en meny då med mer än 2 st rätter när jag var där för några år sedan.
Men det kanske bara är färdigmat som värms upp nu som gäller? Dvs inga kockar behövs?
Citera
2024-07-23, 11:15
Medlem
I Malmö blev det mesta sämre efter pandemin. Flera bra buffer slog igen ( rådhuskällaren och mosaik , kronprinsen mfl) billigaste kinalunchen ligger fortfarande på 85 men annars ligger det mesta på 120-130.
Iofs tror jag halva Malmö gått ur momsen och är därmed billigare än resten av Sverige.
Citera
2024-07-23, 11:22
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Jag vet inte om lunch har blivit sämre ..
Själv slutadee jag helt med ute lunch för några år sen
Gör som dig gör nåt eget hemma på riktiga råvaru
Det är dessutom roligt attt göra nåt storkok typ 5 10 portioner
Mycket lek i att hitta på egna recept .
Men då gäller det ju att man kan laga mat, det är ju inge roligt att äta nåt oätligt i flera dagar.

Jag kan knappt koka tevatten med en vattenkokare, tur man har en fru som älskar att laga mat och även är riktigt duktig på det.
Citera
2024-07-23, 11:25
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Dom hade iallafall en meny då med mer än 2 st rätter när jag var där för några år sedan.
Men det kanske bara är färdigmat som värms upp nu som gäller? Dvs inga kockar behövs?

Så kan det säkert va, och så har man strukit allt utom bästsäljarna för att sänka kostnader och svinn ytterligare. Den huvudsakliga affärsidén verkar dock va att ligga på platser där det inte finns några andra alternativ att välja mellan. ”Rasta eller svälta” vore en passande slogan.
Citera
2024-07-23, 11:28
Medlem
semizones avatar
Absolut, förut var det mkt husmanskost och riktiga råvaror, rejält. Med mkt sallad och bröd till som man kunde ta hur mycket som helst av
Citera
2024-07-23, 11:41
Medlem
Giant Squids avatar
Billiga lunchrestauranger för arbetare har inte gjort sina egna köttbullar sedan färdiga sådana kom ut på marknaden. Det fattar väl vem som helst att man inte kan stå och handrulla 1500-2000 köttbullar till nästa dags lunch
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in