2024-07-23, 02:31
Dagens lunch är ett så fruktansvärt tråkigt mål och hela konceptet för tankarna till åttiotal och DDR-Sverige där fabriksarbetarna fick sig en tallrik pannbiff med lök och betalade med rikskuponger. Nu ska arbetarna utfodras så att de orkar slita i sitt anletes svett hela eftermiddagen också. Stabbig köttfärs- eller korvmat som smakar ganska lite och som slabbas upp på någon slags bricka med ett glas mjölk. Varsågod, här är din portion arbetare #4325. Usch.

Det går att göra så mycket bättre. Och man bör börja med ett namnbyte.
Citera
2024-07-23, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är man runt tio anställda skulle det nog kunna gå att få till en deal som alla tjänar på om det bor någon pensionerad tanta i närområdet som är duktig på husmanskost och vill tjäna en slant extra.

Säg att hon får 200:- + en gratis måltid. Så lägger man 70:-/man. 500:- kan hon väl svänga ihop bra mat för som räcker till 10 personer.

Bra idé, tack.

Detta var en konkret och bra lösning.

Skall faktiskt kolla med mina kollegor om vi har någon i bekantskapskretsen som skulle kunna tänka sig detta.
Detta gynnar även den/de äldre som vi indirekt hjälper lite ekonomiskt med en gåva (utöver inköpspris)
Citera
2024-07-23, 04:09
Medlem
brukstjacks avatar
Skulle säga att snabbmat tappat långt mycket mer än dagens lunch dom senaste åren, även om båda blivit sämre så är t ex skinkan på pizzan vanligen nästan otjänlig idag.
Citera
2024-07-23, 05:31
Medlem
Ja. Maten har blivit sämre. 🤷🏼‍♂️
Citera
2024-07-23, 08:07
Medlem
Min uppfattning är väl att vi har det ju ändå relativt bra här I Sverige än så länge men ja, ALLT blir bara dyrare och sämre med tiden verkar det som. Allt och inte bara dagens lunch..
Citera
2024-07-23, 08:15
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Det är väldigt varierande får man väl säga när det gäller kvalitén på ingredienserna och framförallt priset som är på tok för högt överallt mot vad man faktiskt får.

Skolmaten som exempel kostar ca 9kr per portion idag och säg då att man ändå tredubblat priset på en lunchrestaurang till 27kr med tanke på färre kunder och säkerligen mindre inköp så gör man ändå JÄVLIGT bra vinst på en lunch om man nu kan kränga den för 120-140kr. I 27kr är det bara råvaror inlagda så allt utöver är inte ren vinst ska tilläggas.

Någon som har inblick i vad en lunchtallrik i landet kostar att tillaga mer exakt än mina gissningar?
Citera
2024-07-23, 08:54
Medlem
Flashback borde ha en egen avdelning för alla "det var bättre förr" diskussioner.
Citera
2024-07-23, 08:58
Medlem
Masingas avatar
Åt på ett ställe ibland där lunchen kostade 125kr. Husmanskost som va bra tillagad, god a la carte och dryck ingick. Nu har de höjt till 145kr, så nu äter jag inte där längre.

Priset har gått upp men tyvärr inte kvalitén.
Citera
2024-07-23, 09:00
Medlem
BekraftadNegers avatar
Heat, som finns i Kista, har börjat sprida sig i, Mellansverige och uppåt. Vällagad buffé.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Det är väldigt varierande får man väl säga när det gäller kvalitén på ingredienserna och framförallt priset som är på tok för högt överallt mot vad man faktiskt får.

Skolmaten som exempel kostar ca 9kr per portion idag och säg då att man ändå tredubblat priset på en lunchrestaurang till 27kr med tanke på färre kunder och säkerligen mindre inköp så gör man ändå JÄVLIGT bra vinst på en lunch om man nu kan kränga den för 120-140kr. I 27kr är det bara råvaror inlagda så allt utöver är inte ren vinst ska tilläggas.

Någon som har inblick i vad en lunchtallrik i landet kostar att tillaga mer exakt än mina gissningar?

Det är skillnad mellan "tredubbling" och "tre gångers ökning" vilket du menar.

Inte någon "JÄVLIGT" bra vinst att sälja lunch för 120-140 kr. Bort med momsen, du har anställda, lokal, el, vatten, fettavskiljare, sophämtning, försäkring, kläder, reklam osv. Kan du ha 70-100 gäster per lunch kanske du kan få halvdålig lön men någon jävligt bra vinst är det inte.
Citera
2024-07-23, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Åt på ett ställe ibland där lunchen kostade 125kr. Husmanskost som va bra tillagad, god a la carte och dryck ingick. Nu har de höjt till 145kr, så nu äter jag inte där längre.

Priset har gått upp men tyvärr inte kvalitén.

I mindre städer kan man fortfarande få en riktigt god dagens lunch för 125 kr, men i storstäderna kostar det 145-160 kr.
Citera
2024-07-23, 09:12
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
I mindre städer kan man fortfarande få en riktigt god dagens lunch för 125 kr, men i storstäderna kostar det 145-160 kr.
Japp så är det. Lustigt nog så kan jag tänka mig att betala en högre summa för middag än lunch. Vet många som tänker så, undrar varför
Citera
2024-07-23, 09:19
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Heat, som finns i Kista, har börjat sprida sig i, Mellansverige och uppåt. Vällagad buffé.

Det är skillnad mellan "tredubbling" och "tre gångers ökning" vilket du menar.

Inte någon "JÄVLIGT" bra vinst att sälja lunch för 120-140 kr. Bort med momsen, du har anställda, lokal, el, vatten, fettavskiljare, sophämtning, försäkring, kläder, reklam osv. Kan du ha 70-100 gäster per lunch kanske du kan få halvdålig lön men någon jävligt bra vinst är det inte.

Håller med, heat har lyckats med sitt koncept och finns nu på väldigt många ställen runt om iallafall mellansverige.

Klart som fan att allt mellan 27kr och 120kr är ren vinst men har man en lunchrestaurang med endast 70-100 gäster på en dag så förstår jag om det går så där. Det blir svårt att få en bra vinst med så pass få gäster helt enkelt då de fasta kostnaderna som du räknar upp ändå finns där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in