• 1
  • 2
2024-07-22, 22:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ska ha ny förmånsbil. Idag åker jag en Volvo V60 CC B4 (diesel) som jag är nöjd med.

Mina krav är:
Adaptiv farthållare
Bränslevärmare
Dragkrok
Tonade rutor
Fyrhjulsdrift är ett plus men inget måste men då jag kommer åka en del i norrland så är det nice to have.

De jag har plockat fram och just nu väljer mellan är dessa. Jag kommer inte hinna bygga en bil utan kommer få ta en lagerbil.

- Audi A4 avant quattro proline diesel - Den kryssar alla mina punkter och önskemål. A4 avant är utgående modell så finns inte så mycke att välja på men en räcker. Nackdelen är att den är rätt låg mot min volvo V60 CC.

- Volvo V60 CC B5 (bensin) så den är liknande det jag åker idag med skillnad att det är bensin istället för diesel. Den kryssar alla mina krav även den. Lite trist bara att köra en likadan bil igen när man kan välja.

- Mazda CX-60 3,2l diesel Homura. Nu provkörde jag en hybrid men ska jag ha den så blir det med dieseln med en rak sexa på 3,2l. Satt jävligt bra i den och hade ett leende på läpparna hela testturen. Enligt tester jag läst så ska dieseln vara ännu trevligare än hybriden, den har mycke utrustning men saknar bränslevärmaren som jag gärna vill ha, finns inte att få på dieseln. Den är fyrhjulsdriven när det behövs, alltså inte alltid som på Audin.
Så har vi någon här på forumet som har denna mazda och kan berätta hur fort den blir varm om man tomgångskör den i -20 grader i norrland. Hatar att skrapa rutor och det slipper man med en bränslevärmare men med tanke på sexan så kanske den får upp värmen snabbt ändå och kan funka. Rattvärme och sätesvärme på max så dör man inte iallafall. Hybriden är inte ett alternativ.

- Mercedes 220D 4matic kan också vara ett alternativ som då också bockar alla mina rutor. Har inte provkört utan bara testat en shooting break och den var trevlig. C-klass är en serie bättre och bör inte vara några problem.

Testade även Kia Ceed men den kändes väldigt plastig och tråkig. Var även in på Toyota och provade både Rav4 och Corrolla X men båda var så där och samma som Kian, inte så roliga.
Fick offert på mercedes 220d också men den blir tyvärr väldigt strippad även om den bockar mina rutor men absolut inget mer extra.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2024-07-22 kl. 22:40.
Citera
2024-07-22, 23:09
Medlem
Allt beror ju på vad du ska ha bilen till. A-b? Ta den billigaste.

Mazda är iaf top10 när de kommer till kvalitet så den håller länge, toyota e nog typ 2-3a..
Citera
2024-07-22, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
- Mercedes 220D 4matic kan också vara ett alternativ som då också bockar alla mina rutor. Har inte provkört utan bara testat en shooting break och den var trevlig. C-klass är en serie bättre och bör inte vara några problem.

Synd att du inte kan rymma en E-klass i budgeten. Underbart trevlig bil! Inte för att köra extremt sportigt, men kombin är superstor och praktisk, och bilen är en härlig komfortabel långfärdsbil, utan att vara gungig som en stads-SUV.
Citera
2024-07-22, 23:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Allt beror ju på vad du ska ha bilen till. A-b? Ta den billigaste.

Mazda är iaf top10 när de kommer till kvalitet så den håller länge, toyota e nog typ 2-3a..

Toyotan var väldigt tråkig men köper att det är bra kvalitet. Jag kommer köra ca 3000-4000 mil/år i jobbet över hela sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Synd att du inte kan rymma en E-klass i budgeten. Underbart trevlig bil! Inte för att köra extremt sportigt, men kombin är superstor och praktisk, och bilen är en härlig komfortabel långfärdsbil, utan att vara gungig som en stads-SUV.

Jo, klart det blir trevligare med en E-klass men då lär inte chefen bli så glad så får i så fall hålla mig till C-klass.
Citera
2024-07-22, 23:30
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Hur många basbelopp har du att röra dig med?

Med tanke på vad du söker är "tyvärr" Volvo ett givet val. Mazdan har jag bara provkört och den var riktigt najs.

Finns det någon Skoda eller Passat som kanske passar? Om inte annat bara för att få lite perspektiv.

Visst känns det som att du får mycket bang for the buck och lite nyhetens behag med Mazdan, men i slutändan har iaf jag alltid till slut varit sur på att min tjänste- eller förmånsbil varit lite för stor och därmed kostat lite mer än det smakat.
Citera
2024-07-23, 01:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Hur många basbelopp har du att röra dig med?

Med tanke på vad du söker är "tyvärr" Volvo ett givet val. Mazdan har jag bara provkört och den var riktigt najs.

Finns det någon Skoda eller Passat som kanske passar? Om inte annat bara för att få lite perspektiv.

Visst känns det som att du får mycket bang for the buck och lite nyhetens behag med Mazdan, men i slutändan har iaf jag alltid till slut varit sur på att min tjänste- eller förmånsbil varit lite för stor och därmed kostat lite mer än det smakat.

Passat och skoda går bort helt då jag testat båda tidigare och gillar inte alls dessa.
Det roliga med mazdan är att den inte drar iväg så mycket då dieselsexan är riktigt snål (0,52) och utsläppen är då också överkomliga.
Nackdelen är bränslevärmaren kan man lugnt säga då den är värd väldigt mycket hos mig.

Volvon är min sambos val men efter många år med volvo skulle det vara kul att prova något nytt. Men håller med om att volvon är ett säkert kort ändå.
Citera
2024-07-23, 01:43
Medlem
Citat:
Passat och skoda går bort helt då jag testat båda tidigare och gillar inte alls dessa.
Det roliga med mazdan är att den inte drar iväg så mycket då dieselsexan är riktigt snål (0,52) och utsläppen är då också överkomliga.
Nackdelen är bränslevärmaren kan man lugnt säga då den är värd väldigt mycket hos mig.

Volvon är min sambos val men efter många år med volvo skulle det vara kul att prova något nytt. Men håller med om att volvon är ett säkert kort ändå.

Jag skulle tagit audin om det inte var för att det är en utgående modell och att info-skärmen är konstigt placerad. Om jag betalade själv kanske den fortfarande hade varit ett alternativ, nästan hälften så dyr som Mazdan. Har du tid att vänta på nya a5 avant som ersätter a4?

Mazdan är nice, här finns det bara en motor: rak v6 bensin, ej hybrid. Den var kul att köra. Tror inte du kommer vara missnöjd med den.
Citera
2024-07-23, 07:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Jag skulle tagit audin om det inte var för att det är en utgående modell och att info-skärmen är konstigt placerad. Om jag betalade själv kanske den fortfarande hade varit ett alternativ, nästan hälften så dyr som Mazdan. Har du tid att vänta på nya a5 avant som ersätter a4?

Mazdan är nice, här finns det bara en motor: rak v6 bensin, ej hybrid. Den var kul att köra. Tror inte du kommer vara missnöjd med den.

Jag håller med om info-skärmen på audin. Mazdan är faktiskt i detta fallet den dyrare av de två då Audin är bra rabatterad då det är bilar de vill bli av med. Då jag ska ha bilen i mitten av september så är nya modellen A5 inte ett alternativ.
Mazdan finns inte med ren bensin här i Sverige utan antingen hybrid eller dieselsexan, hybriden var som sagt riktigt go att köra och man satt jävligt bra i den plus mycke lull lull men då ingen bränslevärmare.

Ska ta mig en sväng till mercedes idag och ta mig en åktur i deras 220d så kanske den kan vara intressant, den ska kunna gå in men där är det värre med bilar på lager då jag behöver något snart.
Citera
2024-07-23, 09:59
Medlem
Citat:
Jag håller med om info-skärmen på audin. Mazdan är faktiskt i detta fallet den dyrare av de två då Audin är bra rabatterad då det är bilar de vill bli av med. Då jag ska ha bilen i mitten av september så är nya modellen A5 inte ett alternativ.
Mazdan finns inte med ren bensin här i Sverige utan antingen hybrid eller dieselsexan, hybriden var som sagt riktigt go att köra och man satt jävligt bra i den plus mycke lull lull men då ingen bränslevärmare.

Ska ta mig en sväng till mercedes idag och ta mig en åktur i deras 220d så kanske den kan vara intressant, den ska kunna gå in men där är det värre med bilar på lager då jag behöver något snart.

Jag har svårt för Mercedes, aldrig gillat hur de ser ut. Har kört några modeller och dom har varit extremt bekväma men jag var och kollade på en ny c-klass och den kändes ganska basic. Dyr och plastig. Faktum är att även gle450 kändes plastig. Helt absurt för en bil som kostar en miljon.
Citera
2024-07-23, 10:15
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag har svårt för Mercedes, aldrig gillat hur de ser ut. Har kört några modeller och dom har varit extremt bekväma men jag var och kollade på en ny c-klass och den kändes ganska basic. Dyr och plastig. Faktum är att även gle450 kändes plastig. Helt absurt för en bil som kostar en miljon.

Mercedes har väl säkerligen försökt bli lite mer folklig och inte bara något som rika människor köper och då drar man givetvis ner lite på finnish också.
Tittar jag på offerter jag fått så är givetvis Kian billigast men den var också väldigt plastig, lite skramlig och givetvis får man spara in på något för att göra en billig bil med ändå helt ok kvalitét, toyotabilarna har jag inte fått någon offert på men de är säkerligen med bland de billigare då säljaren sa att med min kasse pengar kunde jag maxa alla modeller som var intressanta.
Då Audin var rejält rabatterad med tanke på utgående modell så var den bra prissatt sen efter det kom volvon och tätt efter mercedesen. Mazdan väntar jag på offert men då värmare inte finns så känns det som en bil som tyvärr inte blir aktuell även om bilen i övrigt var riktigt go.

Som sagt, sambon tycker vi ska gå på det säkra kortet volvo men jag drar nog lite mer mot audin och då det är jag som kör bilen mest så får jag faktiskt bestämma lite😀
Citera
2024-07-23, 10:39
Medlem
Citat:
Mercedes har väl säkerligen försökt bli lite mer folklig och inte bara något som rika människor köper och då drar man givetvis ner lite på finnish också.
Tittar jag på offerter jag fått så är givetvis Kian billigast men den var också väldigt plastig, lite skramlig och givetvis får man spara in på något för att göra en billig bil med ändå helt ok kvalitét, toyotabilarna har jag inte fått någon offert på men de är säkerligen med bland de billigare då säljaren sa att med min kasse pengar kunde jag maxa alla modeller som var intressanta.
Då Audin var rejält rabatterad med tanke på utgående modell så var den bra prissatt sen efter det kom volvon och tätt efter mercedesen. Mazdan väntar jag på offert men då värmare inte finns så känns det som en bil som tyvärr inte blir aktuell även om bilen i övrigt var riktigt go.

Som sagt, sambon tycker vi ska gå på det säkra kortet volvo men jag drar nog lite mer mot audin och då det är jag som kör bilen mest så får jag faktiskt bestämma lite😀

Ja Kia skulle jag inte välja, dom känns väldigt budget med mycket vägbuller etc. Volvo kanske är lite trist, speciellt i Sverige, men ändå svårslagen. Har haft en xc60 några år och varit mer än nöjd men dags att byta ut den nu. Blir antagligen en Audi men väntar på nya a5. Tycker generellt Audi är det mest underskattade märket. Toyota-ägare brukar vara väldigt nöjda och säkert billigare underhåll än en Audi men jag vet inte, finns ingen Toyota som lockar direkt. Skulle vara en land cruiser i så fall men dom säljs väl inte i Sverige.
Citera
2024-07-23, 10:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja Kia skulle jag inte välja, dom känns väldigt budget med mycket vägbuller etc. Volvo kanske är lite trist, speciellt i Sverige, men ändå svårslagen. Har haft en xc60 några år och varit mer än nöjd men dags att byta ut den nu. Blir antagligen en Audi men väntar på nya a5. Tycker generellt Audi är det mest underskattade märket. Toyota-ägare brukar vara väldigt nöjda och säkert billigare underhåll än en Audi men jag vet inte, finns ingen Toyota som lockar direkt. Skulle vara en land cruiser i så fall men dom säljs väl inte i Sverige.

Jo, volvo är volvo, inget snack men efter 15 år med just olika volvomodeller för några korta hopp till volkswagen som inte alls passade mig så kanske det är dax för något nytt.
Toyota har sina mindre modeller som ser riktigt trevliga och sportiga ut utanpå men så fort man kommer till större bilar så tycks man ha gått helt ifrån det lite lekfulla och bara ritat en tråkig plastig låda i bra kvalitét. Jag provsatt för ett tag sen en Lexus som egentligen bara är en lyxig toyota men där har man fått till en helt annan känsla men då för några hundra tusen till givetvis så den går bort.

Ska räkna lite och se hur de olika modellerna landar på förmånsvärdet också men tror ändå att Audin kommer bli billigare än Volvon.
Har du xc60 diesel eller bensin, har alltid kört diesel så dålig koll på volvos bensinare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in