• 1
  • 2
2024-07-22, 20:28
Medlem
När man har en diskmaskin så när den är färdig så ska man låta disken självtorka eller till den svalnat för det är varmt.

När man diskar för hand så sköljer man disken i kallt eller varm vatten och jag fick lära mig att varmt vatten avdunstar fortare så då stannar kalken kvar och då ska man torka disken direkt och kaltt vatten, där rinner vattnet av och tar kalken med sig.

En diskmaskin då stannar kalken kvar lättare i o med att disken är varm eller hur?
2024-07-22, 20:34
Medlem
Bor du där det är kalkrikt vatten? 80% av Sveriges befolkning gör det INTE
2024-07-22, 20:50
Medlem
Livssynslurks avatar
Om du bor i område med hårt vatten så kanske du kan tänka på ett avkalkningssystem.
Den lite grymliga ytan som annars kan uppstå beror på det.
2024-07-22, 23:21
Medlem
mikaelss avatar
Så vad är själva frågan? Tycker din ts är svamlig och oklar, handdisk och diskmaskin, kallt och varmt vatten, vad är det du undrar över som alla andra redan vet?
2024-07-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så vad är själva frågan? Tycker din ts är svamlig och oklar, handdisk och diskmaskin, kallt och varmt vatten, vad är det du undrar över som alla andra redan vet?

Tänkte på diskmaskinen att där låter man disken självtorka och då är ju den varm och då blir det mer kalkränder kvar till skillnad från om man handdiskar och torkar disken
2024-07-22, 23:47
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Tänkte på diskmaskinen att där låter man disken självtorka och då är ju den varm och då blir det mer kalkränder kvar till skillnad från om man handdiskar och torkar disken
Och din fråga var?
2024-07-22, 23:50
Medlem
Citat:
Och din fråga var?

blir lika mycket kalkränder i diskmaskinen som när man diskar för hand och sköljer med varmvatten och inte torkar direkt efteråt?
2024-07-22, 23:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
blir lika mycket kalkränder i diskmaskinen som när man diskar för hand och sköljer med varmvatten och inte torkar direkt efteråt?

Hört talas om disksalt?
2024-07-22, 23:54
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Svårt att säga, jag får inga kalkränder, oavsett maskin eller handdisk. Har iofs inte jämfört sköljning i varmt vs kallt vatten vid handdisk, men min disk har inga ränder.
Konstig fråga. Och oklart formulerad.
Undrar du om sköljning i varmt eller kallt vatten påverkar, eller undrar du om handdisk vs diskmaskin påverkar?
Eller tror du rentav att vattenkvaliteten kan spela roll?
2024-07-22, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Hört talas om disksalt?

Har inte diskmaskin tyvärr.
2024-07-22, 23:59
Medlem
Citat:
Svårt att säga, jag får inga kalkränder, oavsett maskin eller handdisk. Har iofs inte jämfört sköljning i varmt vs kallt vatten vid handdisk, men min disk har inga ränder.
Konstig fråga. Och oklart formulerad.
Undrar du om sköljning i varmt eller kallt vatten påverkar, eller undrar du om handdisk vs diskmaskin påverkar?
Eller tror du rentav att vattenkvaliteten kan spela roll?

Ja lite luddigt kanske ville bara se vad folk tyckte, kommer ihåg från hemkunskapen att man gjorde så kallt det rinner av och varmt det stannar kvar.
2024-07-23, 00:00
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Har inte diskmaskin tyvärr.

Något man ofta har om man har hårt vatten.

https://www.cylinda.se/inspiration/d...ansidiskmaskin
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in