Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Naturligtvis. Jag noterar bara att hon (dvs, demokraterna) fick en rejäl uppförsbacke i och med a) sent byte och b) en svag personlig framtoning.
I USA gäller det framförallt att mobilisera sina väljare inför ett val i rätt stater. I runda tal hälften av de röstberättigade avstår från att rösta, av den kvarvarande delen brukar det vara ungefär 25/25 i en sorts genomsnitt och eftersom man har elektorsystemet, så kompliceras alla valstratetiska beslut av hur det går i alla swing states.
Den trista effekten av detta är att (t ex) Trump inte behöver vara särskilt omtyckt för att vinna, ifall alternativet är ännu mindre omtyckt. Trogna demokrater och republikaner röstar säkert "på sitt lag", men de måste RÖSTA.
Om då en kandidat inte har karisma, inte övertygar i debatter, dyker upp som "gumman i lådan" efter halva valkampanjen och ändå inte förlorar stort (titta på röstetalen totalt, inte på elektorsrösterna enbart, eftersom de är binära - winner takes all) så är det naturligtvis inte illa.
Att demokrater är vänsterextremister och republikaner är svarthöger är en så dum förenkling att klockorna borde stanna...
Alla bra invändningar.
Där jag är dock, det är där vi ser de med agenda och narrativ, de kan inte göra en objektiv analys och skriva den här.
Utan där är alla demokrater det värsta som existerar och oavset vem det är.
Och är det såna som robban, det vill säga dårar, så är de helt plötsligt bra.
Kommer ihåg jag sade till dom från start nästan, oroa er inte snart är robban hos er, de protesterade, sen var han där precis som förutspått.
Men de allra flesta och resten, så är demokrater det värsta som finns, och det har dom inte kommit fram till med objektivitet, saklighet och fakta.
Och det är här jag opponerar mig att den som har agenda och narrativ att alla demokrater är hemska, ja, de är irrelevanta pga det enda man hör är deras agenda.
Personligen tror jag mest på att man bytta partiledare/kandidat för nära valet, och att budskapet aldrig kom ut pga detta.
Och sett det så många ggr i mitt liv innan, sen inte på denna nivå.