Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-07-21, 11:24
Medlem
Verkar som örhängen är populärt både bland killar och tjejer. Själv har jag aldrig förstått grejen med det. Det kanske kan vara svårt att förmedla det vackra med örhängen till en som tycker det ser mest fånigt ut. Man har alltså två utstickande broskflärpar (dvs öron) på huvudet som man vill framhäva genom att dekorera dessa med olika ädelstenar/metaller som kan dra blickarna till sig.

Jag har väl inte så mycket till övers för tatueringar heller, men där kan man iaf förmedla någon form av budskap med text eller bild. Ett örhänge är ju oftast så intetsägande och i vissa fall där de väljer att ha enorma ringar (främst kvinnor) som dinglar så ser det mest ut som antenner från någon militäranläggning eller billigt julpynt som är avsett för granar snarare än människor.

Örhängen på killar sätter alltid igång min gaydar dessutom, trots att jag vet att det finns straighta killar som har örhängen kan jag inte ta detta seriöst, innerst inne måste de vara gay - de har bara inte kommit ut ur garderoben än.

Utöver örhängen på killar så är det absolut fulaste örhängen på någon med i övrigt mediokert utseende (eller rent av rugguggle-nivå), tänk batikhäxa eller mellanchef i statlig eller kommunal verksamhet i övre medelåldern med hästtänder, pagefrisyr eller stort permanentat krull. Vad får dessa personer ut av att dekorera öronen? Det är ett typexempel på att sminka en gris.

Någon som vill ge sig på en förklaring över fascinationen att framhäva öronen genom att dekorera dem? Är det upphetsande, vackert, sexigt eller något annat? Är det själva dekorationen (örhänget) som gör detta, eller att man har någon typ av öronfetisch? Skulle t.ex. enorma utstående öron (tänk Kung Charles) trigga igång samma känslor som ett "vackert" örhänge?
Citera
2024-07-21, 11:33
Medlem
Zaedrewss avatar
För man som är gay är det ju mera en signal. En man som bär det är bög så fritt fram att stöta på (för andra män som gillar lika då).

Citat:
Det är allmänt accepterat att ett örhänge i höger öra är ett tecken på att tillhöra queerkulturen. Runt 1970-talet vägleddes killar av regeln "Left is right, Gay is right" när de valde ett öra för en piercing.
Citera
2024-07-21, 11:35
Medlem
Jag rekommenderar den 224 sidor långa boken I Love Those Earrings: A Popular History from Ancient to Modern.
Citera
2024-07-21, 13:38
Medlem
Loreias avatar
Det beror nog på flera saker att just öron utsmyckats av så gott som nästan alla kulturer genom historien.
Dom är ofta synliga men om öronen inte är utmärkande (så som utstående och/eller väldigt stora) så är det kanske inte människan vackraste kroppsdel.
I just örsnibben känns det extremt lite att just göra hål samt beroende på smycket är det oftast inte i vägen för annat som du gör. Därav blir det en lätt statusmarkör och dekoration. Risken för infektion är dessutom väldigt liten om du jämför med andra typer av piercingar, därav en väldigt säker piercing även historiskt.
Citera
2024-07-21, 15:57
Medlem
Öronen är väl inte så konstigt. Men att man vill pierca näsa och läppar är underligt. Likaså tungan.
Citera
2024-07-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Öronen är väl inte så konstigt. Men att man vill pierca näsa och läppar är underligt. Likaså tungan.
Nej inte så konstigt om man är fikus och vill signalera till andra fikusar.

Förövrigt en skitful typ av utsmyckning oavsett ställe.
Citera
2024-07-21, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvarpaplats
Nej inte så konstigt om man är fikus och vill signalera till andra fikusar.

Förövrigt en skitful typ av utsmyckning oavsett ställe.
Jag tänkte mest på tjejer. Förr i tiden sägs det att sjömännen hade guldring i öronen för att få en värdig begravning om de drunknade och flöt i land. En ring för begravningskostnaden,en till upphittaren. Nån som vet om det stämmer?
Citera
2024-12-09, 11:48
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Jag tänkte mest på tjejer. Förr i tiden sägs det att sjömännen hade guldring i öronen för att få en värdig begravning om de drunknade och flöt i land. En ring för begravningskostnaden,en till upphittaren. Nån som vet om det stämmer?

Jag är uppvuxen i en hamn- och sjöfartsstad. När jag växte upp hade många äldre sjömän en guldring i örat, då det sades motverka/bota/lindra reumatism. En vanlig åkomma bland sjöfolk.

Guldring i örat hade också de som klarat gesällprov inom vissa hantverksyrken.(Konsthantverk)

I övrigt: Örhänge i vänster öra betydde att man gillade droger och höger öra att man var gay.
Citera
2024-12-10, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jag är uppvuxen i en hamn- och sjöfartsstad. När jag växte upp hade många äldre sjömän en guldring i örat, då det sades motverka/bota/lindra reumatism. En vanlig åkomma bland sjöfolk.

Guldring i örat hade också de som klarat gesällprov inom vissa hantverksyrken.(Konsthantverk)

I övrigt: Örhänge i vänster öra betydde att man gillade droger och höger öra att man var gay.
OK. Tack för svar.
Citera
2024-12-10, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar

Jag har hört att man trodde att guldring i örat skulle skydda mot drunkning på något magiskt sätt. Lasse Dahlquist (han var ju sjöman i ungdomen) skaffade ett örhänge av guld sista året han levde och kämpade mot strupcancer.

Sedan fanns det säkert de som struntade i normer och bar det som de kände för, även om det var väldigt ovanligt mot idag. Jag har sett ett foto på en riksdagsman för Torpe härad i Bohuslän (idag den del av Lilla Edets kommun som ligger väster om Göta älv) som hade guldringar i båda öronen på 1880-talet.
Citera
2024-12-10, 17:25
Hej

Jag har själv hål i bägge öron. En ring i höger öra och 3 ringar i vänster öra.

Jag tycker att kroppen är till för att smycka och modifiera.
Citera
2024-12-13, 09:30
Medlem
För att löst citera Steve Hughes: "Having a earring in your right ear makes you gay? I thought it was when you get your cock up another mans ass."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in