Flashback bygger pepparkakshus!
2025-12-16, 11:44
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Njae.
Däremot om man hade lagt in en detektor så att när en rapport innehåller vissa nyckelord så hamnar det i en global kö för moderatorerna, så att vem som helst av dem kan ingripa, hade varit en lösning. Billig och effektiv.

Gissar att det går precis lika fort för moderatorerna att få in infon dom behöver via vanliga rapporteringsfunktionen, än att lägga tid på att bygga nåt slags speciallösning bara för att hantera 1 störig användare. Är ju jättesällan de här inläggen får stå kvar någon längre tid än vanliga skitinlägg som rapporteras så fort de postas.

Blir otroligt svårt om man ska försöka använda nyckelord för att pricka in en person vars taktik är att posta spam relaterat till Rysslands krig i Ukraina, för att särskilja de inlägg som kommer just från denna användare från alla normala användares som bara postar genuina inlägg om Rysslands krig i Ukraina.
Citera
2025-12-16, 11:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Gissar att det går precis lika fort för moderatorerna att få in infon dom behöver via vanliga rapporteringsfunktionen, än att lägga tid på att bygga nåt slags speciallösning bara för att hantera 1 störig användare. Är ju jättesällan de här inläggen får stå kvar någon längre tid än vanliga skitinlägg som rapporteras så fort de postas.
Hur då? Ska varje moderator i varje delforum peta i sig amfetamin och hålla nattvakt?

Det är ingen "speciallösning". Det är en klockren utbyggnad på deras befintliga "Klicka-på-en-knapp-och-radera-alla-inlägg-och-varna-personen-varvid-tio-minuter-senare-stängs-den-av "-funktionen. Som definitivt är en skräddarsydd lösning, och som kan vara till hjälp för fler spammare.

Eller trodde du det bara fanns en spammare? Den som spammar sexlänkar är lite värre.

Citat:
Blir otroligt svårt om man ska försöka använda nyckelord för att pricka in en person vars taktik är att posta spam relaterat till Rysslands krig i Ukraina, för att särskilja de inlägg som kommer just från denna användare från alla normala användares som bara postar genuina inlägg om Rysslands krig i Ukraina.
Det blir svårt om man utgår från generiska ämnesord som alla använder. Men det är inte sådana signaler man filtrerar på. Spam sticker ut genom låg-frekventa fraser och upprepade mönster, inte genom att nämna Ukraina. Det går att vikta bort det mesta automatiskt utan att belasta ett globalt flöde. Se även zipfs lag.

Det handlar för övrigt inte om filter. Utan om ett larm. Stor skillnad.

Om man jämför med Enigma så knäcktes det genom att använda "HEIL HITLER" som nyckelord (läs ankare). I fallet med Enigma ville man hitta gemensamma fraser för varje meddelande. Här vill man göra tvärtom. Vilka fraser är unika för just denna spammare.

Det vore dessutom ineffektivt att vidta automatiska åtgärder mot en spammare eftersom då börjar de anpassa sig genom feedback i realtid. Låt dem komma. Låt dem störa. I en tiominuter-en kvart (sätt random intervall). Sen slår man till. För då kommer de tro att de lyckades i en kvart.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-16 kl. 12:25.
Citera
2025-12-16, 12:25
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Hur då? Ska varje moderator i varje delforum peta i sig amfetamin och hålla nattvakt?

Nej, jag tycker att de ska arbeta efter den normala hanteringstiden som alla inkomna rapporter behandlas efter. Det funkar för alla andra inlägg som rapporteras, även för dessa.

Att det här är en situation som kräver nån form av speciallösning eller krishantering med diverse spamfilter osv är något du själv hittat på, själv anser jag att det system som redan finns fungerar toppen. Att vi får stå ut med att ibland se inlägg med en massa underliga rysslandslänkar i diverse forum är jag helt okej med
Citera
2025-12-16, 12:30
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Nej, jag tycker att de ska arbeta efter den normala hanteringstiden som alla inkomna rapporter behandlas efter. Det funkar för alla andra inlägg som rapporteras, även för dessa.

Att det här är en situation som kräver nån form av speciallösning eller krishantering med diverse spamfilter osv är något du själv hittat på, själv anser jag att det system som redan finns fungerar toppen. Att vi får stå ut med att ibland se inlägg med en massa underliga rysslandslänkar i diverse forum är jag helt okej med
Ja, det kanske går att införa något som gör att alla inlägg blir rysslandslänkar. Tänker mig ett särskilt tema som man kan aktivera. Tänkte mest så att du blir bekväm med Flashback-spammet, medan vi andra som vill slippa diskuterar eventuella motåtgärder.

Vill du att jag ordnar ett sådant webbläsartillägg till dig i Chrome? Så att allt ser ut att handla om ryska Carl Bildt?
Citera
2025-12-16, 12:37
Medlem
zBr9s avatar
Citat:
Ja, det kanske går att införa något som gör att alla inlägg blir rysslandslänkar. Tänker mig ett särskilt tema som man kan aktivera. Tänkte mest så att du blir bekväm med Flashback-spammet, medan vi andra som vill slippa diskuterar eventuella motåtgärder.

Vill du att jag ordnar ett sådant webbläsartillägg till dig i Chrome? Så att allt ser ut att handla om ryska Carl Bildt?

Nej jag tycker att det räcker med de rutiner som redan finns som sagt. Rapportera gärna de inlägg du anser behöver plockas bort så kommer de behandlas i sinom tid, det är jag helt övertygad om
Citera
2025-12-16, 12:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Nej jag tycker att det räcker med de rutiner som redan finns som sagt. Rapportera gärna de inlägg du anser behöver plockas bort så kommer de behandlas i sinom tid, det är jag helt övertygad om
Ja, jag rapporterar dem. Tänkte mest eftersom du verkade trivas med spammet så kunde man göra forumet mer trivsamt för dig utan att vi andra - som vill diskutera lösningar (typ brandlarm, ej att förväxla med automatisk sprinkler) - påverkas

Bra att du rapporterar (ringer brandkåren). Den funktionen verkar du i alla fall förstå (ej att förväxla med rutiner, som är brandsläckaren)
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-12-16 kl. 13:06.
Citera
2025-12-23, 23:57
Medlem
Mr.RedHats avatar
Tänker att jag bemöter spammaren här:
Förresten! Det finns en tråd om mig på forumet (FB) Varför kan ni inte stoppa idioten som spammar alla trådar
Men de har fel. Jag försöker inte övertala er att ta Rysslands sida. Jag vill bara att du ska uppleva känslan av yttrandefrihet! Jag stöder er alla och fördelar obegränsat antal konton till Flashback i min Telegram-kanal:.
Alltså kan du inte bara upphöra med dina trådar och delta i debatten som en normal människa istället? Det är ingen normalt funtad människa som klickar på dina länkar ändå. Det är ingen som kommer ta till sig dina argument mer än att notera att din "kreativa" rubrik inte överensstämmer med innehållet. Bara där sänks trovärdigheten direkt.

Helt ärligt. Lägg av istället. Eller fortsätt och bli aktivt motarbetad. Inte för dina åsikter. Utan sättet du väljer att framföra dem på. Vilket är under all kritik.
Citera
Igår, 03:35
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Tänker att jag bemöter spammaren här:
Förresten! Det finns en tråd om mig på forumet (FB) Varför kan ni inte stoppa idioten som spammar alla trådar
Men de har fel. Jag försöker inte övertala er att ta Rysslands sida. Jag vill bara att du ska uppleva känslan av yttrandefrihet! Jag stöder er alla och fördelar obegränsat antal konton till Flashback i min Telegram-kanal:.
Alltså kan du inte bara upphöra med dina trådar och delta i debatten som en normal människa istället? Det är ingen normalt funtad människa som klickar på dina länkar ändå. Det är ingen som kommer ta till sig dina argument mer än att notera att din "kreativa" rubrik inte överensstämmer med innehållet. Bara där sänks trovärdigheten direkt.

Helt ärligt. Lägg av istället. Eller fortsätt och bli aktivt motarbetad. Inte för dina åsikter. Utan sättet du väljer att framföra dem på. Vilket är under all kritik.

Ja naturligtvis är det som du skriver men jag tror dessvärre inte han bryr sig ett smack om vad du (eller jag) tycker, då hade han rimligen inte agerat som han gör.

En sak jag finner märkligt att han satsat på just en av de få plaster där Rysslands argument faktiskt tillåts framföras (men naturligtvis inte spammas om överallt) istället för något av alla otaliga platser där det inte gör det. Men enligt det han skriver är han sur på att han (trots att han är ryss) måste följa samma regler som alla andra och ser sig därför som någon slags förkämpe för det fria ordet som förtrycks och censureras. En väl optimistisk självbild att det är alla andras fel att han är bannlyst och inte hans eget kan tyckas...

Istället ger ju hans agerande i praktiken Ryssland och ryssarnas argument för kriget ett än sämre rykte, men det förstår han uppenbarligen inte.

Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Stämmer det att de var därför FB låg nere i fredags?!

Nä, han överskattar sin egen betydelse kraftigt. Det är väldigt vanligt att rättshaverister och liknade personer gör det och sedan skryter om sin stora betydelse för att det stämmer överens med vad de tror om sig själva och vad de därför även tror (och önskar) att andra tänker om dem.

Men skulle han lyckas krascha Flashback skulle ju de som stödjer Ryssland förlora ett av de få större ställen där de tillåts diskutera på och därmed inte längre kunna framföra sina argument och möjligen påverka någon. Men uppenbarligen förstår han inte det, rättshaverister har ofta en väldigt uppblåst självbild men är i praktiken tvärtom oftast rätt korkade personer.

Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Det är ju samma länkar i varje inlägg vad är de svåra lägga in en spärr att de inte går skicka inlägg om det innehåller någon av de länkarna? Skärpning va.

Nä, han tror uppenbarligen många läser det och bryr sig så han byter faktiskt successivt ut länkarna och ändrar lite i sina inlägg. Men i verkligheten orkar naturligtvis ingen läsa hans spam och än färre orkar jämföra dem över tiden så det är nog lätt att få uppfattningen att det alltid är exakt samma men det är det alltså inte ifall du mot förmodan undrar.
Senast redigerad av Ancistrus Igår kl. 03:38.
Citera
Igår, 03:51
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja naturligtvis är det som du skriver men jag tror dessvärre inte han bryr sig ett smack om vad du (eller jag) tycker, då hade han rimligen inte agerat som han gör.

En sak jag finner märkligt att han satsat på just en av de få plaster där Rysslands argument faktiskt tillåts framföras (men naturligtvis inte spammas om överallt) istället för något av alla otaliga platser där det inte gör det. Men enligt det han skriver är han sur på att han (trots att han är ryss) måste följa samma regler som alla andra och ser sig därför som någon slags förkämpe för det fria ordet som förtrycks och censureras. En väl optimistisk självbild att det är alla andras fel att han är bannlyst och inte hans eget kan tyckas...

Istället ger ju hans agerande i praktiken Ryssland och ryssarnas argument för kriget ett än sämre rykte, men det förstår han uppenbarligen inte.
Man kan i alla fall försöka tala förstånd med honom. Han verkar ändå vilja kommunicera med folk med mer än bara spam. Har lyckats klämma ur honom ett par mer ord än fler länkar - direkt i trådar, om man säger så. Därmed verkar han ändå mottaglig trots att han väljer att agera irrationellt. Så tänkte att det kan vara värt ett försök.

Citat:
Nä, han överskattar sin egen betydelse kraftigt. Det är väldigt vanligt att rättshaverister och liknade personer gör det och sedan skryter om sin stora betydelse för att det stämmer överens med vad de tror om sig själva och vad de därför även tror (och önskar) att andra tänker om dem.

Men skulle han lyckas krascha Flashback skulle ju de som stödjer Ryssland förlora ett av de få större ställen där de tillåts diskutera på och därmed inte längre kunna framföra sina argument och möjligen påverka någon. Men uppenbarligen förstår han inte det, rättshaverister har ofta en väldigt uppblåst självbild men är i praktiken tvärtom oftast rätt korkade personer.
Är inte helt överens i din bedömning att det ska avfärdas. Om någon hade velat sabotera Flashback så hade man DDoS:at sessionslagret.

Han verkar besitta vissa tekniska kunskaper, även om jag skulle beskriva hans tekniska kompetens som amatörmässig.
Se mitt inlägg här: (FB) Flashback krånglar (Sammanfogad)
Senast redigerad av Mr.RedHat Igår kl. 04:10. Anledning: Rensar onödiga detaljer
Citera
Igår, 03:52
Medlem
Ni pratar alltså om ryssen som ständigt gör lustiga rubriker och påpekar att vi måste läsa fort, visst stör det ju lite då dessa inlägg gör att hans trådar hamnar på "nya inlägg" listan vilket är där jag och jag antar en hel del andra går in för att se vad som skrivs just nu.

En annan som dock är värre är ju trollet som varenda natt postar inlägg sexlänkar i redan existerande trådar om sex och relationer, det är ju stundtals typ 20 st av dessa trådar som plötsligt på nätterna hamnar under nya inlägg genom trollets inlägg och därmed puttar bort andra trådar som man kanske hade varit intresserad av från listan och man missar då nya inlägg i dessa.
Citera
Igår, 22:57
Medlem
franges avatar
Citat:

Det är garanterat inte en faktist ryss - utan en ren svensk rättshaverist som antagligen blivit bannad och har extremt ont i stjärten, och därför nu ska "hämnas" genom att spamma det han vet majoriteten här på Flashback och i Sverige ogillar, dvs ryssen.

Med tanke på hur envist han håller på, så har han ju ingenting att vinna på det, utan för att det är en ren personlig känsla av att "ge igen". Så här håller ju inte faktiska ryssar på någonstans över hela internet - inte heller de uppenbara faktiska ryssarna som skriver på Google Translate-svenska med konstig meningsbyggnad och hävdar sådant som ordagrant kommer direkt från Kreml; vid olika signifikanta händelser i Ukrainakriget såsom nedskjutningarna av trafikflygplan, drönaranfallet mot de ryska flygbaserna, eller när Wagner tågade mot Moskva.

Just envisheten och den faktiska tiden denne måste lägga på det här tyder så tydligt på att det är personligt. Likaså hur han fokuserar på vissa användare som uppenbarligen förnärmat honom. Så har han tagit åt sig och sitter och kommer ihåg det. Vilket knappast någon som har det som betalt yrke skulle göra. Där det snarare på klassiskt ryskt vis skulle handla om kvantitet före kvalitet.

Och med tanke på uppfinningsrikedomen, så tyder det heller inte på att det är någon som sitter med översättningsprogram, utan en faktiskt infödd svensk.

Jämför med Friaordet/Skelettkvinnan-mupparna som systematiskt höll på och kriga mot Flashback i flera års tid. Det handlade om rena rättshaverister - och det är garanterat vad vi har att göra med här också.
Citera
Igår, 23:34
Medlem
Galejans avatar
Jag tycker att han är rolig och många av hans rubriker är träffsäkra. Visst, rubriker om att Carl Bildts penis gått i baklås är kanske inte trovärdiga men andra rubriker, som tidigare idag när han startade en tråd om att det svenska biståndet helt ska läggas på Ukraina, är svårare att avfärda i en 2025 års kontext och väl beskrivande för den svenska pågående galenskapen. Han är en samtidskommentator som vi kommer att komma ihåg på samma sätt som vi minns andra forumprofiler. Det är ont om sådana idag när hela Flashback befolkas av samma typ av mellangrå SD-gubbar från medelklassen. Nej, mer trådar om Carl Bildts dysfunktionella sexliv, säger jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in