• 4
  • 5
2024-07-27, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteamingPumpkin1
Hej

Jag prövade ändra lite i DNS och valde OpenDNS och det verkar fungera bättre, nu känns det som 2004 igen! Jag kan sitta och prata framför rapport utan att någon märker någonting! YIPPIE!!!! Inställningar i google chrome och privacy and security och klicka DNS Settings och välj OpenDNS i drop down listan.
Är du hög? DNS hjälper inte ett skit mot avlyssning.
Citera
2024-07-28, 01:16
Medlem
Citat:
Men om man vill slippa detta och bara använda browsern som i guestmode så går det väl bra! Outdated går inte bra

Kör ditt surfande på ett LiveOS där du dessutom byter profil i Firefox och dessutom kör med typ Tor eller en VPN. Mer säker kan du inte bli.

Jag har funderat ett tag på att faktiskt gå och köra LiveOS direkt på ett minneskort man gör permanent. Däri håller sig hela operativsystemet och inget skrivs på disk. Mycket bättre än VM.
Citera
2024-08-31, 18:37
Hej jag har redan löst problemet på chromebook. Det var tydligen routern, om man loggar in på 192.168.0.1 och trycker advances får man fler alternativ då finns bland annat security då kan man ändra till WPA2, ddos skydd, Qos m.m. Hoppas ni förstår, nu är youtube videona suddiga igen och metallgrå och man förstår att det är en film. Massor av onödigt som man inte behöver t ex Port forwarding, m.m. Googla efter tyckte och klicka i vad du tycker är bäst, då försvinner allt efter en powerwash och starta om-knappen när man loggat in i routern. Du behöver inte dra ut routern om grannen är mysko störningen.
Citera
2024-09-01, 12:41
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Låter som PEBCAB
Citera
2024-09-06, 13:36
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Hej

Jag har börjat bli spårad på internet och har blivit det och är alltså inte intresserad av visselblåsargrejer. Hur kan jag komma undan detta utan att bli spårad men känner inte behov av att använda VPN. Just nu verkar det fungera med chrome os och browse as guest samt formatera med usb. Men finns det ett USB operativsystem som försvinner när man drar ut usbstickan utan att vara kriminellt?

Hej!

Tror du söker Tails.

> https://tails.net/ <
Citera
2024-09-06, 17:40
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarmageddonN0W
Hej!

Tror du söker Tails.

> https://tails.net/ <

Jag kan rekommendera Tails.

Edward Snowden har också gjort det.

Men nu använder han visst Cubes
https://www.qubes-os.org/
istället.

Jag har inte testat Cubes.
Citera
2024-09-07, 20:00
Medlem
TS måste trolla.
Eller djupt nerknarkad.

Att först hävda att TOR är olagligt och sen komma fram till att allt är löst eftersom TS ändrat DNS, aktiverat WPA2 osv makes no sense.

Vi kan jue börja där,, TOR i sig är inte olagligt vaken i Sverige, US eller UK.
Däremot så är innehållet i TOR ofta olagligt och råkar man bli en exit node så är det jue exit noden spåren leder till för någon annans olagligheter.
Vilket gör att man riskerar att polisen kommer på besök för något man inte gjort.
Och då lär jue det uppmärksammas som man faktisk gjort eftersom man troligtvis själv gjort något olagligt på TOR.

Att ändra DNS hjälper ingenting,, speciellt inte till OpenDNS.

Och att aktivera WPA2 är jue det mest korkade jag hört på länge. Är det inte redan igång så ska man förvisso ha minst WPA2 igång,, MEN WPA2 har INGENTING med någon kryptering på internet att göra, Det krypterar radiovågorna mellan en Wifi klient(Dator, Mobil osv) och routern(Eller Access Punkten)
Dessutom är WPA2 hackat för länge sen så vill man n på ett WPA2 skyddat nät så löse rman det förhållande vis lätt endå.
Citera
2024-09-19, 05:33
Medlem
Jag är smått nyfiken på hur det gick för TS efter denna snurr.
Citera
2024-10-01, 13:56
Medlem
Citat:
Hej

Jag har börjat bli spårad på internet och har blivit det och är alltså inte intresserad av visselblåsargrejer. Hur kan jag komma undan detta utan att bli spårad men känner inte behov av att använda VPN. Just nu verkar det fungera med chrome os och browse as guest samt formatera med usb. Men finns det ett USB operativsystem som försvinner när man drar ut usbstickan utan att vara kriminellt?

Detta har säkert nämnts tidigare flera gånger i denna tråd.

Det finns ingen lag som säger att man inte får boota från USB enheter eller att man måste lagra spår, så lägg i från dig limmet och ta en kaffe.

Det absolut simplaste:

Följ instruktionerna här: https://askubuntu.com/questions/1945...ing-unetbootin

Men generellt sätt:

i bootmenyn väljer du "Try Ubuntu" - redigera boot parametern och lägg till toram (Se länken innan) - När skrivbordet dyker upp kan du dra ut stickan, allt körs från ramminnet.
När du är färdig kan du bryta trömmen (eller stäng ner som vanligt om du vill vara duktig)

Men det så har du alltid ett rent skrivbord och session och inget skrivs ner till disk.

Det enda som man kanske bör se över är DNS uppslag, det kanske man vill skall skötas över krypterad anslutning.
Men det enda som kan sniffas är vilka siter du besökt, men inte vilken sida på dessa siter (förutsatt att du kör över HTTPS)

Om det är något du tycker är smidigt så kan du redigera bootparametrarna på USB stickan så att den alltid har toram parametern.

Jag har alltid en usb sticka på detta sätt med mig, perfekt att nyttja när man måste dra en backup på en disk eller nollställa lokala Windows kontons lösenord.
Citera
2024-10-01, 21:45
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leksaksbilen666
Jag är smått nyfiken på hur det gick för TS efter denna snurr.
Hen kanske sitter inlåst för att ha bootat ett "olagligt" operativsystem
Citera
2024-10-14, 22:33
Medlem
CpRekas avatar
Om ingen sagt det tails
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto