• 1
  • 2
2024-07-15, 19:49
Medlem
Ngon som lser eller lste under uppvxten, Rosa Pantern, p svenska eller valfritt sprk?

Tnkte bestlla ngra nummer p svenska frn Tradera, p svenska, 1980-tal..

Kommentar rent generellt om Rosa Pantern som serietidning? Endast fr barn de svenska Rosa Pantern? Funkar fr vuxna?

Skte men hittade ingen egen trd fr Rosa Pantern som serietidning.

Vl mtt!
Citera
2024-07-15, 19:51
Medlem
Rosa Pantern funkar bde fr barn och vuxna. Den har typ dubbla budskap. Trevlig lsning
Citera
2024-07-15, 20:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Jag sg de tecknade Rosa Panter-filmerna som barn och lskade dem, har sett om en del filmer i vuxen lder med stor behllning, ibland r de rtt "smarta" och underfundiga faktiskt. Kan tnka mig att serietidningarna hller samma niv.
Citera
2024-07-15, 20:18
Medlem
akutaccents avatar
Spelet Hokus Pokus Panter var ett trevligt spel nr man var liten. Ocks dubbla budskap i det spelet.
Citera
2024-07-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Rosa Pantern funkar bde fr barn och vuxna. Den har typ dubbla budskap. Trevlig lsning

Tackar lter lovande.
Citera
2024-07-15, 20:47
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Ngon som lser eller lste under uppvxten, Rosa Pantern, p svenska eller valfritt sprk?

Kommentar rent generellt om Rosa Pantern som serietidning? Endast fr barn de svenska Rosa Pantern? Funkar fr vuxna?

Vl mtt!

Av det lilla jag lst minns jag den som stel och opersonlig, s som serieversioner av filmfigurer ofta blir en grll billighetsutgva i stil med serietidningarna med Helan & Halvan, Charlie Chaplin, Katten Felix osv. Men sannolikt har jag fel, fr ett anmrkningsvrt faktum r att nr Seriefrmjandet r 1977 p uppdrag av Kooperativa Frbundet skrev en rapport ver den svenska seriemarknadens utbud var just Rosa Pantern en av de f serietidningar som fick ett mycket gott betyg. Medan t.ex. Kalle Anka blev hrt kritiserad.
Citera
2024-07-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Av det lilla jag lst minns jag den som stel och opersonlig, s som serieversioner av filmfigurer ofta blir en grll billighetsutgva i stil med serietidningarna med Helan & Halvan, Charlie Chaplin, Katten Felix osv. Men sannolikt har jag fel, fr ett anmrkningsvrt faktum r att nr Seriefrmjandet r 1977 p uppdrag av Kooperativa Frbundet skrev en rapport ver den svenska seriemarknadens utbud var just Rosa Pantern en av de f serietidningar som fick ett mycket gott betyg. Medan t.ex. Kalle Anka blev hrt kritiserad.

Oj. Frvntade mig inte s positiva svar. Knns som jag hittat guld nu ungefr haha.
Citera
2024-07-15, 21:19
Medlem
Citat:

Vl mtt!
Jag har Rosapantern p facebook kommer filmklipp imellant. gick p TV nr jag var runt 6-8 jag r fdd 1962 gick sent s jag fick brka med mamma fr att f se p TV,n
Citera
2024-07-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag sg de tecknade Rosa Panter-filmerna som barn och lskade dem, har sett om en del filmer i vuxen lder med stor behllning, ibland r de rtt "smarta" och underfundiga faktiskt. Kan tnka mig att serietidningarna hller samma niv.

Jag gillar DuckTales som ett sidospr men ska kolla upp Rosa Pantern mer allmnt ocks nu knner jag.

Sidospr:

Citera
2024-07-15, 22:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag gillar DuckTales som ett sidospr men ska kolla upp Rosa Pantern mer allmnt ocks nu knner jag.

Sidospr:

Hller med, klockren lt. Hmm...DuckTales minns jag inte, men fr koll upp.
Citera
2024-07-16, 05:39
Medlem
Citat:

Vl mtt!
Jag lste som barn (bland mycket annat) ngra Rosa Pantern som just svensk serietidning p 80-talet. Minns den inte direkt som fantastiskt... Men ngra humoristiska guldkorn. Bl a frsta gngen jag sg ett skmt jag ibland anvnder sjlv n i denna dag! RP ska ska jobb som trummis och presenterar sig sjlv och sin musikstil med "Jag gr ut fr fullt och kar hela tiden!" Har senare sett den frasen p andra hll ocks och undrar om det var ett stende skmt redan innan eller om det faktiskt myntades dr och d?
Citera
2024-07-16, 10:20
Jag lste tidningen och sg den tecknade varianten innan jag s filmerna med Peter Sellers. Minns att jag blev missnjd eftersom de filmerna inte innehll ngon rosa panter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in