2024-08-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, säkert. Personel sa absolut ingenting och de gjorde absolut ingenting.
För vad de än sa och vad de än gjorde, så skulle de få sparken.
Så var det säkert

Man får verkligen vara en riktig jubelidiot om man tror på sådana idiotuttalanden.
Men det är bara ännu ett exempel på hur assistenten har agg mot familjen och ljuger.

Förlåt att jag frågar.. Men hur vet du med säkerhet att det inte har varit så då? Det är ju ett yrke som man kan få sparken väldigt lätt i. Så det är därför jag är nyfiken på hur du vet att det inte stämmer? Det känns ändå märkligt att så många assistenter som har jobbat där säger samma saker. Det är inte någon action film det här där olika assistenter ska ha gaddat ihop sig för att förstöra för en person..
Citera
2024-08-02, 22:50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linkish90
Jag har aldrig varit med om att en assistent ska ansvara över en annan persons hund. För det är ju trots allt P som står som ägare på hunden och inte A. Hade det däremot varit så att A hade skaffat hunden så är det ju vanliga saker som hade ingått, ex om hon inte kan hålla kopplet själv att en assistent ska göra det. Alltså kort sagt så är ju personlig assistent mer armar och ben för den som behöver det. Det går inte att lägga ansvar om en hund på det sättet som P försöker med. För det är alltid "ägaren av hunden" som har allt ansvar. Lek med tanken att ex brukaren och en assistent är ute med hunden, hunden sliter sig och biter en annan hund. Då är det ju inte assistenten som får ta på sig det ansvaret utan det är ju då ägaren till hunden dvs P.

Men om hunden nu hade varit skriven på A så självklart så ingår det då i assistenternas uppgift att göra saker som träning, gå med hunden och ha A med osv osv. Men nu är det inte så att hunden är skriven på henne utan det är på honom. Hur skulle det se ut om anhöriga som har LSS skulle dumpa av sina djur på någons assistenter? Det fungerar inte riktigt så.. Även fast han nu har velat ha att assistenterna ska ta hand om hans hund.
Det där du säger om att vara armar och ben, och bara få lov att vara armar och ben ställer till det rejält angående LSS

Har hört om fall där brukaren varit förståndshandikappad men språkligt utvecklad och köpt på sig saker för hiskeliga summor. De får ju inte lägga sig i enligt chefen på LSS.

Unga människor har inte förmågan att hantera en sådan situation och styra upp den.

Det är ju förvaltarens roll men någon bra arbetsledare är han alltså inte.
Citera
2024-08-02, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Det där du säger om att vara armar och ben, och bara få lov att vara armar och ben ställer till det rejält angående LSS

Har hört om fall där brukaren varit förståndshandikappad men språkligt utvecklad och köpt på sig saker för hiskeliga summor. De får ju inte lägga sig i enligt chefen på LSS.

Unga människor har inte förmågan att hantera en sådan situation och styra upp den.

Så är det absolut, det är ju därför det oftast finns en godman eller förvaltare. Men det du säger är helt korrekt att en assistent får inte bestämma vad brukaren ska köpa och såna saker. Det får man inte lägga sig i. Men det är ju därför det heter "personlig assistent" för att man ska kunna hjälpa brukaren/kunden med de svårigheter personen har. Man ska vara en förlängd kropp egentligen
Citera
2024-08-02, 22:54
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Nej, finns inget officiellt från LS att de ska ha ringt ägaren endast ett beslut att skicka ett informationsbrev till ägaren.

Det är i en mejlkonversation som lades upp här från nya essie sidan . Men det är offentliga uppgifter så det går att mejla igen och fråga. Det framkom där i det mejlet att det var tänkt att LS skulle göra en oanmäld kontroll.
Citera
2024-08-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmizen32
Har en fråga som jag tror jag kan få svar på i den här tråden.
När en assistenthund har levererats till en brukare vem har då ansvar för fortsatt träning?
Tänker på som i det här fallet så verkar det som att "personalen" skulle göra det med så därför jag blev lite fundersam.
Jag tänker ju ägare/brukare/familj men här är det alltså assistenterna.

Anledningen till min fundering, citat från Pś inlägg på face:
All dokumentation J har skickat har vi delat med personalen. Det är den dokumentation som dom ska jobba efter. Vi har haft en enorm frustration på personalen inte gjort det dom ska i jobbet med A och Essie. Vi har signeringslistor där vi kan visa att det jobbats otroligt bristfälligt med det kommandon och träningar som dagligen ska göras i arbetet för A och Essie. Företaget som vi har för A assistans har varit med oss i denna kamp att försöka få till arbetet.
Många har fått lämna på grund av att dom brustit i detta.
Slut citat.

Det citatet gör att jag funderar på om assistenterna varit avlönade slavar eller anställda som assistenter. Verkar som en anställning där innefattar en ung kvinna som ibland är som 4 åring som är väldigt utåtagerande. Som du ska passa så hon inte skadar sig själv eller andra samtidigt så ska du få undan hunden när brukaren får utbrott.
Och du ska se till att sysselsätta och motivera A.
Har du inte lyckats motivera A att gå ut på promenad med hunden före kl 18 så ska du ringa mamman. MEN tydligen är A ute en hel enligt Pś text.
Och på det ska du träna hunden, men du får inte kela eller mysa med hunden.
Jisses... förstår omsättningen på assistenter.
Hoppas dom hittat andra jobb där dom inte blir kameraövervakade, ska vara hundtränare samt utstå våld, ett jobb där dom faktiskt uppskattas för sitt jobb.

Vill svara här
För en som är van att arbeta inom "tung vård" är det inte alltför svårt eller för mycket att ta till sig vad du beskriver.
När man läst igenom kraven ett par gånger så borde en bild uppträda av A:s person i helhet och varför hon behöver just det som räknas upp.
Det handlar inte bara om "schematisk städgöra", utan mest om inlevelse i A:s situation varje dag.
En assistent är i köket, den andra med A.
Om A får utbrott ska assistentbyte ske.
Om Essie samtidigt är indragen och blir hotad, bör den som bytt plats till köket, ta undan Essie.
Vidare ringer man väl P eller mamman?
Ingen tvingar ju någon att söka just drt jobbet.
A har genom ombud sökt om fler assistenter vilket avslagits.
Det är väl därför som hon är på väg in i nytt boende igen, som är tänkt att fungera bättre?
Frågan är, vad skillnaden blir i det nya boendet, kämfört med
Citera
2024-08-02, 23:00
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Alltså det finns många hundar som är tränade att söka efter försvunna djur. En som är känd är ju Sune ID hund tex, så det man gör är ju som om en människa försvinner att hunden som ska spåra får känna på en lukt och därefter spåra det som går.
Jag minns inte exakt när hundarna ska ha varit där, men om jag minns rätt så var det väl under dessa två timmar i början. Det är därför jag inte får det att gå ihop hur man så fort kan få ut två hundar som kan spåra med tanke på att det finns många andra hundar som sprungit bort där ägare efterlyser ID hundar och får jaga som galningar för att kunna få ut någon antingen samma dag eller flera dagar senare. Det går att se såna inlägg på diverse olika fb grupper med försvunna hundar.
Vad häftigt att det finns hundar som kan hitta andra hundar. Det visste jag inte. Duktiga vovvar det finns ❤️
Det är så mycket som inte stämmer och 2h efter försvinnandet är uppseendeväckande snabbt.
Undrar om han var lika snabb att ringa försäkringsbolaget?
Citera
2024-08-02, 23:01
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Tror du det?

Det har jag redan skrivit att jag är övertygad om.

Man får vara en riktig jubelidiot om man tror att pappan betalar 300 000 kr bara för att ha en hund att misshandla.

Pappan är nog snarare tvärtom mån om sin investering och vill att den skall fungera så bra som möjligt.
Men den här tråden är ju full av jubelidioter, det är ju ett som är säkert.
Citera
2024-08-02, 23:02
Avstängd
flugornass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Dottern är skriven i Uppsala. Pluggar på Universitetet har jag läst nånstans.
Det här inlägget visar på det som genomsyrar hela tråden "jag har läst någonstans" inga nya fakta har kommit fram utan allt är en ända rundgång av frågor analyser och gissningar.

Allt för att hålla tråden levandes, varför gör ni det när det är så givet att Essie är död nu då ingen har kommit med anspråk på en lösensumma så hunden är inte kidnappad.

Men för att hålla tråden vid liv så refereras det till bilagor från olika myndigheter och uppföddare tråden är totalt ointressant att följa mer än att kolla till då och då i brist på annat.

Essie är stendöd tragiskt nog, så syftet med tråden är nog mest för att sänka PÖ i alla avseenden.

Här har vi en vuxen person som A som får HELA sitt liv analyserat med hitte på diagnoser och tankar om hur borde vårdas.
Är det några som behöver vård så är det ni som er vakna tid på dygnet håller tråden igång med era upprepningar.

Själv avvaktar jag i väntan på fakta där försäkringsbolag har betalat ut ersättning för Essie.

Frågor på det?
Citera
2024-08-02, 23:04
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Du har aldrig klippt klorna på en hund, kan jag konstatera. Har bevisligen ingen aning om hur klorna på en hund fungera eller hur det går till att klippa klorna.

Som sagt, det påståendet var säkert en ren lögn från en assistent som har något emot familjen, och det förnekades också kategoriskt av pappan. Och pappan har säkert helt rätt, det går inte riktigt till så när man klipper klorna på en hund.
Uppenbarligen har du inte så stor koll heller.
Hunden är svart, klorna svarta, det är för en ovan svårt att veta exakt var pulpan slutar.
Det har hänt många att det blöder.
Det är inte problemet.
Problemet är pappans bristande inlevelseförmåga.
Den märks på hur han talar om hunden och hur han resonerat om kloklippning, som om det inte gör ont i honom när hunden skadas.

Något är allvarligt fel.

Du skriver om drev. Det är rätt naturligt, på vikingatiden blev den som utfört nidingsdåd det vill säga brutit mot lagen förklarad laglös vid tinget.
Den ånjöt inte längre lagens beskydd och vem som helst hade rätt att slå ihjäl denne.

Nu är vi inte lika barbariska som tur är, men vi visar vår avsky mot den som skadar kvinnor, barn eller djur.

Till och med på anstalter finns detta rättsmedvetande i vår kultur.
Man skadar inte den som är mindre och inte kan försvara sig.
Se bara på henboxaren, hela världen är upprörd.

Du strösslar med face palms men dårarna här är ni som inte förstår skilja på rätt och fel.
Citera
2024-08-02, 23:05
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Nu är det väl inte A som köpt på sig en hund. Det är väl P som tyckt att det var en bra idé att skaffa hund. Det är helt rätt att assistenterna inte ska ta hand/ansvara för Essie. Lika lite som som ska tvätta Pappans tvätt ( det sista var ett exempel)
Citera
2024-08-02, 23:08
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Förlåt att jag frågar.. Men hur vet du med säkerhet att det inte har varit så då?

Men snälla nån? Har du ens försökt tänka efter innebörden i det som påstås?

Vad de än säger eller vad de än gör så hotas de men avsked!

De anställda kan alltså inte prata, de kan inte säga något, de kan heller inte göra något, för då hotas de med avsked.

Tror du på det?

Vad ska de då ha assistenter till, om de inte får säga något och inte för göra något?

Det är bara en massa lögner från folk som inte har någon annan agenda än att smutskasta familjen.

Citat:
Det är ju ett yrke som man kan få sparken väldigt lätt i. Så det är därför jag är nyfiken på hur du vet att det inte stämmer? Det känns ändå märkligt att så många assistenter som har jobbat där säger samma saker. Det är inte någon action film det här där olika assistenter ska ha gaddat ihop sig för att förstöra för en person..

Så många assistenter? Hur vet du hur många olika personer som ligger bakom de konton som sprider sådant förtal?

Fråga dig istället hur många assistenter du tror skulle ta risken att bryta den strikta tystnadsplikt de har om familjen de jobbar hos. De, eller snarare den, assistenten, om det ens är en assistent, som spridit detta förtal i sociala medier riskerar att fällas för flera brott, såväl brott mot tystnadsplikten som för grovt förtal, och riskerar åka på rejäla straff och stora skadestånd för det.

Inte heller det är det någon som har ägnat minsta tanke åt här i tråden. Man kan undra varför alla som sprider förtal här i tråden är anonyma..... Så hur sannolikt tror DU att det är att det är verkliga icke-anonyma tidigare anställda som står bakom de kontona?
Citera
2024-08-02, 23:08
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Det har jag redan skrivit att jag är övertygad om.

Man får vara en riktig jubelidiot om man tror att pappan betalar 300 000 kr bara för att ha en hund att misshandla.

Pappan är nog snarare tvärtom mån om sin investering och vill att den skall fungera så bra som möjligt.
Men den här tråden är ju full av jubelidioter, det är ju ett som är säkert.
Tror du att pappan fick något bidrag för att skaffa hunden? Typ merkostnadsbidrag eller vad det heter. Läste någonstans att A hade sönder sina och assistenternas kläder när hon fick utbrott. Hur ersätts det? Kan det vara drulle på hemförsäkringen? Eller är det något Försäkringskassan står för. Vet du hur det fungerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in