Citat:
Ursprungligen postat av
Dopy
Så du menar att om man dricker mjölk och äter kött, då är det också okej att slå och sparka på sin hund?
Vi människor har en skyldighet att skydda djur emot onödigt lidande, det är olagligt att slå och sparka på både hundar och kor. Även om det är lättare att skada en hund än en ko om man sparkar på den.
Om man vet om att en bonde tar ut sin ilska genom att skada sina djur, då är det fel, olagligt och något man kan anmäla till länsstyrelsen.
Precis som när en människa tar ut sin ilska över sin hund.
I min värld är det ingen skillnad, man tar inte ut sin ilska över ett djur.
Och har man barn eller en person med ett barns oförstånd, då har man ett ansvar att se till att djuren inte tar skada, kan man inte se till att djuren har ett bra liv, då bör man omplacera djuret.
Nu säger inte jag att det har någon som helst koppling till fallet, för att det är ett tankeexperiment.
Men låt oss säga att vi har person A. Hon gillar knivar när hon blir arg. Inte något gulligt utan ren lust att mörda med kniven. Och arg blir hon. Ofta, minst 40 gånger per dag. På det stödboendet hon är på, så har man försökt allt, västar, tyngdtäcke gosedjur och inget hjälper. Men så försöker man med en assistanshund. Och första veckan får vi ner anfallen till en gång i veckan. Andra veckan blir det en gång i veckan men utan kniv, för hon vill inte skada hunden.
Om du frågar mig om det är värt att riskera att hunden en gång i veckan kan få en spark jämfört med att två människor kan få en kniv i magen 40 gånger per dag, 7 dagar i veckan.
Jag är ärlig, självklart ser jag den risken som acceptabel.
Och nej, vad jag vet så är det ingen koppling till fallet vi har här.