2024-07-28, 21:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Fast jag tror tjejen har en fysisk funktionsnedsättning.

Tjejen i denna artikel står det i alla fall i att hon har en fysisk funktionsnedsättning med utmanande beteende. Men det är väl inte bekräftat att tjejen i denna artikel är A?
https://eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/funktionsnedsatt-flicka-utslangd-fran-lss-boende-i-enkoping-/re4x91yj

Jo, det är hon.
Citera
2024-07-28, 22:01
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Saga23 förtjänar verkligen en eloge för det jobb hon gjort.

Hade gärna sett undersökande program som Uppdrag Granskning gå in och granska fallet utifrån ett vidare perspektiv om assistanshundar och problematiken i att placera ut dem hos vissa brukare. Någon nämnde i tråden att det finns en stor dold problematik med dessa hundar hos utåtagerande brukare men hur i hela friden kan man komma till rätta med detta, vem kontrollerar? Och speciellt när det kommer till empatistörda familjer som Öl*eborgs. Jag kan i ärlighetens namn inte ens förstå hur det kan vara moraliskt rätt att små djur med (som bäst) ett litet barns förståelse ska agera snuttefilt åt barn med autistiska utbrott. Jag hade ingen som helst aning om att detta existerade, medicinera ungen istället istället för att utnyttja andra levande varelser.

För att inte tala om vinstintresset från samtliga inblandade som föder upp och levererar dessa hundar.
Det finns faktiskt jätte många fall där hundar har fungerat jätte bra för autister, tex ett person med autism som får ett utbrott, börjar slå sig själv, hunden går fram, får personen att lugna ner sig och personen börjar klappa eller krama hunden istället.
Men man måste se det från fall till fall, med hundens säkerhet i fokus, upptäcker man att personen kan bli aggressiv emot djuret, då fungerar det uppenbarligen inte med djur hos denna brukaren.
Citera
2024-07-28, 22:01
Medlem
Citat:
Fast jag tror tjejen har en fysisk funktionsnedsättning.

Tjejen i denna artikel står det i alla fall i att hon har en fysisk funktionsnedsättning med utmanande beteende. Men det är väl inte bekräftat att tjejen i denna artikel är A?
https://eposten.se/nyheter/enkoping/artikel/funktionsnedsatt-flicka-utslangd-fran-lss-boende-i-enkoping-/re4x91yj

Hon har enligt vad som återgetts åtskilliga gånger i olika medier och ifrån familjen en neuropsykiatriskt funktionsnedsättning (autism) i kombination med en intellektuell funktionsnedsättning. Hon har inget fysiskt funktionshinder utan kan gå själv osv. Hade hon haft ett fysiskt funktionshinder så hade det sannolikt inte funnits några som helst risker för hunden. Det är sannolikt för att hon kan röra sig kvickt som personal som inte är med och på tå kan få svårt att ligga steget före.
Senast redigerad av Scoutsin 2024-07-28 kl. 22:07.
Citera
2024-07-28, 22:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scoutsin
Hon har enligt vad som återgetts åtskilliga gånger i olika medier och ifrån familjen en neuropsykiatriskt funktionsnedsättning (autism) i kombination med en intellektuell funktionsnedsättning. Hon har inget fysiskt funktionshinder. Hade hon haft det så hade det sannolikt inte funnits några som helst risker för hunden. Det är sannolikt för att hon kan röra sig kvickt som personal som inte är med och på tå kan få svårt att ligga steget före.

Ligga steget före så hon inte ska misshandla sin hund? (och katt, glöm inte den) Vara på tå?

Hur tänker du? Det låter helt vansinnigt.
Citera
2024-07-28, 22:08
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Det finns faktiskt jätte många fall där hundar har fungerat jätte bra för autister, tex ett person med autism som får ett utbrott, börjar slå sig själv, hunden går fram, får personen att lugna ner sig och personen börjar klappa eller krama hunden istället.
Men man måste se det från fall till fall, med hundens säkerhet i fokus, upptäcker man att personen kan bli aggressiv emot djuret, då fungerar det uppenbarligen inte med djur hos denna brukaren.

Precis.

Men det har blivit en innegrej med assistanshundar och om en hund går lös på 300K så är det rimligt man ser mellan fingrarna vad gäller lämpligheten.

Verksamheten måste granskas. Du ska se att framåt hösten när man kommer tillbaka på redaktionerna efter semestern, då kommer det reportage. Och då har den här tråden och framför allt Sagas efterforskningar gjort enorm nytta.
Citera
2024-07-28, 22:13
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joramensaatte
Det kan ju handla om pappas arbetsbeskrivning, inte om den faktiska beviljade assistansen?
Det verkar finnas i assistenternas arbetsbeskrivning, och jag antar att assistansbolaget godkänt den arbetsbeskrivningen?
Såhär skriver pappan
"en av de viktigaste uppgifterna assistenterna har är att ligga steget före och hjälpa till att ta undan "hunden" om A är lite irriterad så att det ALDRIG går ut över "hunden", detta finns sedan länge i personalens instruktioner som assistenterna skall följa."
"Leveransdokumentationen är något varje anställd skriver under på att de läser och dessa finns inplastade för att kunna tas med varje dag om osäkerhet finns. All dokumentation skall läsas varje månad av personalen (krav från företaget) och mycket riktigt skall personal skydda "hunden" om en situation uppstår."

Pappan säger även att personalen ska göra avvikelserapport ifall hunden far illa, och dessa skickas väl då till assistansbolaget?
"några avvikelserapporteringar till företaget om att "hunden" skulle fara illa existerar inte till dags datum."
"någon anmälan om att "hunden" skulle blivit misshandlad finns inte i företagets avvikelsesystem."

Eller jag tolkar iallafall det pappan skriver som att allt detta stod i personalens arbetsbeskrivning och ingick i deras jobb. Men jag kanske tolkar honom fel?
Texten är jättelång, detta är bara korta citat, pappan nämner många gånger hur personalen ska göra avvikelserapporteringar om det är något problem gällande hunden.
Citera
2024-07-28, 22:24
Medlem
Citat:
Det verkar finnas i assistenternas arbetsbeskrivning, och jag antar att assistansbolaget godkänt den arbetsbeskrivningen?
Såhär skriver pappan
"en av de viktigaste uppgifterna assistenterna har är att ligga steget före och hjälpa till att ta undan "hunden" om A är lite irriterad så att det ALDRIG går ut över "hunden", detta finns sedan länge i personalens instruktioner som assistenterna skall följa."
"Leveransdokumentationen är något varje anställd skriver under på att de läser och dessa finns inplastade för att kunna tas med varje dag om osäkerhet finns. All dokumentation skall läsas varje månad av personalen (krav från företaget) och mycket riktigt skall personal skydda "hunden" om en situation uppstår."

Pappan säger även att personalen ska göra avvikelserapport ifall hunden far illa, och dessa skickas väl då till assistansbolaget?
"några avvikelserapporteringar till företaget om att "hunden" skulle fara illa existerar inte till dags datum."
"någon anmälan om att "hunden" skulle blivit misshandlad finns inte i företagets avvikelsesystem."

Eller jag tolkar iallafall det pappan skriver som att allt detta stod i personalens arbetsbeskrivning och ingick i deras jobb. Men jag kanske tolkar honom fel?
Texten är jättelång, detta är bara korta citat, pappan nämner många gånger hur personalen ska göra avvikelserapporteringar om det är något problem gällande hunden.

Det är väl det som är problemet. Pappan har styrt och ställt, agerst chef. Assistansbolaget har nog inte haft en aning
Citera
2024-07-28, 22:25
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Såhär skriver pappan

Jag tror inte vi ännu har sett vad som objektivt ingår i den här arbetsbeskrivningen och hur det är med avvikelserapporteringen. Eller i vad mån assistansföretaget, som finns i Jämtland, har nån som helst koll.

Vad som framkommit i den alternativa gruppen tyder på att P hade de mest underliga krav på personalen, ex vis att de skulle trycka in extra tamponger så att de kunde bada med A när de hade mens, inte få äta mat utan det skulle vara måltidsersättning om assistenten hade övervikt osv.
Citera
2024-07-28, 22:27
Medlem
Citat:
Såhär skriver pappan

Avvikelserapporter bör ha skickats in av pappan. Han har inte godkänt prrsonalens avvikelserapporter. Alltså har ingenting skickats in
Citera
2024-07-28, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larkascending
Saga23 förtjänar verkligen en eloge för det jobb hon gjort.

Hade gärna sett undersökande program som Uppdrag Granskning gå in och granska fallet utifrån ett vidare perspektiv om assistanshundar och problematiken i att placera ut dem hos vissa brukare. Någon nämnde i tråden att det finns en stor dold problematik med dessa hundar hos utåtagerande brukare men hur i hela friden kan man komma till rätta med detta, vem kontrollerar? Och speciellt när det kommer till empatistörda familjer som Öl*eborgs. Jag kan i ärlighetens namn inte ens förstå hur det kan vara moraliskt rätt att små djur med (som bäst) ett litet barns förståelse ska agera snuttefilt åt barn med autistiska utbrott. Jag hade ingen som helst aning om att detta existerade, medicinera barnet istället istället för att utnyttja andra levande varelser.

För att inte tala om vinstintresset från samtliga inblandade som föder upp och levererar dessa hundar.
Gott.
Det omtalade vinstintresset för samtliga inblandade,SBK undantaget som ingen del får.
Citera
2024-07-28, 22:30
Medlem
HappySnowmans avatar
Jag funderar på en sak apropå artikeln där Hundhjälpen uttalar sig och menar att de inte har fått tillräcklig information. Hur länge jobbade de med Essie och A tillsammans? Det borde ha varit en ganska omfattande träning innan A fungerade tillsammans med Essie som det var tänkt? (Vilket jag har kopplat ihop med det relativt höga priset som P hävdar att han har betalat för hunden.) Märkte man verkligen INGENTING då av hennes svårigheter och tendenser till aggression? Jag menar att det borde ha kunnat uppstå massor av situationer i början där någon med autism kan tänkas bli väldigt frustrerad. Men hon har alltså lyckats behålla lugnet så pass väl under all träning att de inte hade anledning att misstänka något?

Känns det ändå inte lite som att sanningen kanske ligger nånstans mittemellan?

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/ny-information-gor-essies-uppfodare-kritiska-agaren-bestrider/re6k6k0l
Citera
2024-07-28, 22:31
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Det är väl det som är problemet. Pappan har styrt och ställt, agerst chef. Assistansbolaget har nog inte haft en aning
Är det inte föräldrarna som är ansvariga att rapporterna kommer in?
Då har det väl mörkats en hel del.
Dom tycker väl att det är bättre att ungen sätter kniven i hunden i stället för någon familjemedlem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in