Citat:
Ursprungligen postat av
Saga23
Det är olika efter förarens behov, skräddarsytt efter intervjuer om hur vardagen ser ut, behov som Amanda upplever behöva hjälp med men även de instruktören tycker så de är väldigt olika men vissa moment tyckte jag var väldigt simpla saker
Som ligga nära i sängen vid sovdags för minska oro sömnproblem
Väcka på morgonen
Lugna vid ångestattack / utbrott typ vara nära bara
Hämta väska med mediciner
Påminna om att komma ut på promenad då är hunden tränad på tidpunkter så inte direkt avancerat heller
Trygghet när föraren är ute bland folk
Osv detta är några exempel jag fick höra men finns massa olika så jag vet inte vilka moment utan de är helt skräddarsytt
Absolut, och jag vet om alla dessa olika moment du nämner, att en assistans hund kan hjälpa sin brukar med väldigt mycket.
Hämta kläder, hämta nycklar, hämta mobil, mentalt stöd i jobbiga situationer tex utomhus, läkarbesök, osv, ha lugnande effekt tex vid sömn, ångest, oro, osv.
Men i detta fall hade tjejen 2 assistenter hos sig dagtid emellan 07-23, finns inget behov för en hund att hämta saker, och hunden verkar inte heller ha haft en lugnande effekt vid utbrott, utan snarare har hunden haft ett behov av att skyddas från brukaren vid utbrott.
Därför jag blir fundersam vad hundens uppgift var.
Man kanske trodde att hunden skulle ha en lugnande effekt på brukaren, men när man upptäckte att hunden inte hade det, och t.o.m skriver in i arbetsbeskrivningen att assistenternas jobb är att skydda hunden så den inte blir skadad, då borde man inse att en assistans hund kanske inte har rätt effekt för just denna brukare?
Jag har sett många fall där personer med diagnoser och svårigheter har haft en otrolig hjälp av en assistanshund, dock aldrig sett några fall där man har så regelbundna problem att det står i arbetsbeskrivningen att hunden behöver skyddas ifrån brukaren.