2024-07-28, 19:25
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Pappan kör damage reduction. Nu har de ändrat i EP:s artikel för han kom väl på att det såg illa ut.

Tillägget lyder ordagrant (hoppas det är ok med mod att citera hela, det är ju bara en liten bit av artikeln.

"Om det material i form av bland annat filmer och bilder som hunduppfödarna på Hundhjälpen säger att de har tagit del av säger Patrik Ölmeborg att de inte vet något om detta överhuvudtaget.

– Vi har inte fått någon information om detta. Det personal har sagt är att X ibland har lekt lite hårdhänt. Personal har också instruerats i hur man då hjälper X i de situationerna. Men det är inget som är så farligt att det har lett till anmälningar, säger han.

Han tillägger att han gärna skulle ta del av materialet för att se vad det visar. Han vill understryka att de aldrig har sett Essie fara illa.

– Nuvarande personal har heller aldrig sett Essie fara illa. Jag ringde upp assistansföretaget också och de har inte heller fått in något. Så fort något händer kring X så måste en avvikelse upprättas, men det finns ingenting där om Essie, säger Patrik Ölmeborg."
X=brukaren

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/ny-information-gor-essies-uppfodare-kritiska-agaren-bestrider/re6k6k0l
Hur orkar han hålla på och trassla in sig i bullshit. Han måste tro att han är den enda smarta människan på jorden och att övriga är bortkollrade idioter. Men det är väl så en psykopat jobbar
Citera
2024-07-28, 19:26
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klapphund
Ja han skrev något om att han vet var hon bor och att de lär ses. Hon frågar om han hotar henne. Tror att han plockat bort just det att han vet var hon bor och att det inte är så långt ifrån honom men det finns kvar i dialogen att hon kanske måste polisanmäla honom och att hon tagit en skärmdump.
Ok..då var det fetmiss av mig. Många ord per dag, hjärnan skummar av text emellanåt. Tack för klargörande!
Citera
2024-07-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Hur orkar han hålla på och trassla in sig i bullshit. Han måste tro att han är den enda smarta människan på jorden och att övriga är bortkollrade idioter. Men det är väl så en psykopat jobbar

NPF-diagnoser är ärftliga, att pappan har någon form av diagnos han också är ju både tydligt och självklart. Han lever i sin egen bubbla.
Citera
2024-07-28, 19:29
Medlem
Citat:
Pappan kör damage reduction. Nu har de ändrat i EP:s artikel för han kom väl på att det såg illa ut.

Tillägget lyder ordagrant (hoppas det är ok med mod att citera hela, det är ju bara en liten bit av artikeln.

"Om det material i form av bland annat filmer och bilder som hunduppfödarna på Hundhjälpen säger att de har tagit del av säger Patrik Ölmeborg att de inte vet något om detta överhuvudtaget.

– Vi har inte fått någon information om detta. Det personal har sagt är att X ibland har lekt lite hårdhänt. Personal har också instruerats i hur man då hjälper X i de situationerna. Men det är inget som är så farligt att det har lett till anmälningar, säger han.

Han tillägger att han gärna skulle ta del av materialet för att se vad det visar. Han vill understryka att de aldrig har sett Essie fara illa.

– Nuvarande personal har heller aldrig sett Essie fara illa. Jag ringde upp assistansföretaget också och de har inte heller fått in något. Så fort något händer kring X så måste en avvikelse upprättas, men det finns ingenting där om Essie, säger Patrik Ölmeborg."
X=brukaren

https://eposten.se/nyheter/husdjur/artikel/ny-information-gor-essies-uppfodare-kritiska-agaren-bestrider/re6k6k0l

Dom hade ju inte tid med media sa han men uppenbarligen har dom panik nu. Månntro det måste svida att han inte har koll på vad det är för filmer
Citera
2024-07-28, 19:30
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -mjau-mjau-mjau-
Kanon, tack!

Uppdatering:

2021 - Essie föds, registrerad som Ledsagarens Tove Jansson

2022
dec? - Föräldrarna flyttar ut ur huset till annat boende, och överlåter huset till A med assistenter. (PÖ har anget att föräldrarna inte bott där på 1 år och 8 månader, vilket borde bli dec -22)
2022 - Essie tränas till ass.hund. Bor hos fodervärd.
? När flyttar A hem igen från boende?

2023
19/3 - Essie flyttar till A i huset
23/8 - Essie & A certifieras som assistanshundsekipage.

2024
maj ? - Några (plural) kontaktar Hundhjälpen (uppfödaren) med bevis om att Essie blev illa behandlad
juni ? - Hundhjälpen anmäler till LS samt meddelar PÖ om informationen som de nåtts av.
11/7 - Essie försvinner. P går ut på sociala medier och skriver att hunden är stulen, och skapar en fb-grupp.
Övrigt i juli:
PÖ förekommer flitigt i media, både tidskrift samt TV.
"Det har kommit fram uppgifter om att brukaren till hunden ska ha varit våldsam och sparkat, skrikit, hällt vatten mm på hunden och att personal då inte har fått ingripa. Detta var något som familjen först påstod aldrig hade hänt att brukaren A hade skadat hunden, men sedan kröp det fram att det ska ha skett vid "ett" tillfälle att hon ska ha fått utbrott och därför sparkat hunden. Något som familjen anser är något en assistanshund får tåla, och även där skyller på assistenter som inte arbetar kvar."
Länsstyrelsen i Uppsala Län har informerat familjen om tre stycken ärenden som är upprättade ang. Essie efter att flera klagomål gällande djurhållning inkommit. Ärendena har diarienummer: 4954-24, 4964-24, 5671-24. Ärendena är nerlagda och kontroll kommer ej att utföras.

fyll gärna på (eller rätta om ngt är fel)

Fast det där med att föräldrarna flyttar är väl PÖ s utsaga. Fram till att de la sekretess på uppgifterna, i förrgår, stod de alla skrivna i huset
Citera
2024-07-28, 19:31
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Det är olika efter förarens behov, skräddarsytt efter intervjuer om hur vardagen ser ut, behov som Amanda upplever behöva hjälp med men även de instruktören tycker så de är väldigt olika men vissa moment tyckte jag var väldigt simpla saker

Som ligga nära i sängen vid sovdags för minska oro sömnproblem

Väcka på morgonen

Lugna vid ångestattack / utbrott typ vara nära bara

Hämta väska med mediciner

Påminna om att komma ut på promenad då är hunden tränad på tidpunkter så inte direkt avancerat heller

Trygghet när föraren är ute bland folk

Osv detta är några exempel jag fick höra men finns massa olika så jag vet inte vilka moment utan de är helt skräddarsytt
Absolut, och jag vet om alla dessa olika moment du nämner, att en assistans hund kan hjälpa sin brukar med väldigt mycket.
Hämta kläder, hämta nycklar, hämta mobil, mentalt stöd i jobbiga situationer tex utomhus, läkarbesök, osv, ha lugnande effekt tex vid sömn, ångest, oro, osv.

Men i detta fall hade tjejen 2 assistenter hos sig dagtid emellan 07-23, finns inget behov för en hund att hämta saker, och hunden verkar inte heller ha haft en lugnande effekt vid utbrott, utan snarare har hunden haft ett behov av att skyddas från brukaren vid utbrott.
Därför jag blir fundersam vad hundens uppgift var.
Man kanske trodde att hunden skulle ha en lugnande effekt på brukaren, men när man upptäckte att hunden inte hade det, och t.o.m skriver in i arbetsbeskrivningen att assistenternas jobb är att skydda hunden så den inte blir skadad, då borde man inse att en assistans hund kanske inte har rätt effekt för just denna brukare?

Jag har sett många fall där personer med diagnoser och svårigheter har haft en otrolig hjälp av en assistanshund, dock aldrig sett några fall där man har så regelbundna problem att det står i arbetsbeskrivningen att hunden behöver skyddas ifrån brukaren.
Citera
2024-07-28, 19:33
Medlem
Citat:

X=brukaren

Ja, han är hal som en ål, ringlar sig som en orm, sprattlar som en fisk som vill ut ur håvan
Citera
2024-07-28, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Absolut, och jag vet om alla dessa olika moment du nämner, att en assistans hund kan hjälpa sin brukar med väldigt mycket.
Hämta kläder, hämta nycklar, hämta mobil, mentalt stöd i jobbiga situationer tex utomhus, läkarbesök, osv, ha lugnande effekt tex vid sömn, ångest, oro, osv.

Men i detta fall hade tjejen 2 assistenter hos sig dagtid emellan 07-23, finns inget behov för en hund att hämta saker, och hunden verkar inte heller ha haft en lugnande effekt vid utbrott, utan snarare har hunden haft ett behov av att skyddas från brukaren vid utbrott.
Därför jag blir fundersam vad hundens uppgift var.
Man kanske trodde att hunden skulle ha en lugnande effekt på brukaren, men när man upptäckte att hunden inte hade det, och t.o.m skriver in i arbetsbeskrivningen att assistenternas jobb är att skydda hunden så den inte blir skadad, då borde man inse att en assistans hund kanske inte har rätt effekt för just denna brukare?

Jag har sett många fall där personer med diagnoser och svårigheter har haft en otrolig hjälp av en assistanshund, dock aldrig sett några fall där man har så regelbundna problem att det står i arbetsbeskrivningen att hunden behöver skyddas ifrån brukaren.

Håller med. Det kanske skulle funka bättre med tex ett tyngdtäcke och ångestdämpande medicin. Finns även västar i tyngdmaterial att ha på sig under dagen om man har problem med lättväckt ångest och oro som kan leda till ilska.
Citera
2024-07-28, 19:38
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelellerhelvete
Har ju också reagerat på detta att dom skulle ta undan hunden när hon fick utbrott
Ja, jag tycker det känns förvirrande i vad hunden skulle assistera.
Att människor mår bra av att ha djur det vet vi, men samtidigt måste det ju vara en fungerande situation för djuren också.

Jag vill även tillägga att jag rättfärdigar inte stölden av hunden. Missköts en hund får man dokumentera det och anmäla till länsstyrelsen. Personal har rätt att anmäla misskötsel av djur till länsstyrelsen tack vare Lex Maja. Stöld är inte rätt väg att gå.

Jag blir bara förvirrad när dem beskriver assistanshundens dag och assistenternas jobb att se till att hunden inte blev sparkad eller slagen.
Citera
2024-07-28, 19:42
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Curlyfication
Håller med. Det kanske skulle funka bättre med tex ett tyngdtäcke och ångestdämpande medicin. Finns även västar i tyngdmaterial att ha på sig under dagen om man har problem med lättväckt ångest och oro som kan leda till ilska.
Ja, om man tror en hund ska fungera, man inser att det inte fungerar. Då kanske man får fundera på andra alternativ. Det finns ju som du säger flera sätt att hantera olika problem på.
Citera
2024-07-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Men snälla nån, Vem är du som tror att Ölmeborg skall lämna över egna frågor till en journalist?
Visst om man är världsstjärna på turne och har 20 journalister som får 5 minuter var, så är det brukligt.
Ingen seriös tidning låter sig styras av en manipulerande gubbe från Enköping som inte är nöjd med frågorna journalisten ställer, är det så svårt att förstå?
Varför kunde han inte bara svara sanningsenligt på journalistens frågor?

Vem jag är?? Jag är den som tycker att varianten att hundhjälpen helt ska kunna svära sig fria från allt ansvar, trots att de kanske haft ett år på sig, är lite oroväckande inför framtiden.

Har aldrig hänt mig, men jag tror att hundhjälpen annars kommer göra samma sak nästa gång någon annan viftar med 300 tusenlappar.
Citera
2024-07-28, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nja, det har ju gått bra att springa till tidningen, skriva öppet i en facebookgrupp och på flashback.
Fast det hände ju efter pappa P.Ö gick ut i all media han kunde synas i och anklagade tidigare assistenter för att ha stulit Essie! Vilka bevis hade han för det?? Det är grovt förtal.

P.Ö hade dessutom möjlighet att svara på artikeln i EP. Han avböjde, vilket säger ganska mycket enligt mig… 🤮
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in