2024-08-15, 11:23
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Hur menar du "intrigmakare" - varför denna antagonistiska stämpel?

Jag har hamnat ur balans och söker en trygg grund att stå på. Tycker att det är skillnad att skapa intriger som går ut på att hämnas. Mitt motiv är inte det, jag vet inte varför du har en så negativ inställning till mig.

Dina motiv är helt ointressanta. De allra flesta intrigmakare tycker bara att de hjälper till och/eller försvarar sig. Det är ett destruktivt modus operandi, och har inget med avsikt att göra.
Citera
2024-08-15, 11:28
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Dina motiv är helt ointressanta. De allra flesta intrigmakare tycker bara att de hjälper till och/eller försvarar sig. Det är ett destruktivt modus operandi, och har inget med avsikt att göra.

Håller inte med om att motiven till hur folk agerar inte spelar roll.

Tex: Om det finns en kanal på youtube där personen som driver den varje dag publicerar hatiska videor om judar, att förintelsen aldrig ägt rum etc. Denna person gör det pga att han vill tjäna pengar på det och för att han har en antisemitisk agenda.

Om två stoners på en fest snackar om samma sak och spekulerar från ett perspektiv där de inte har någon agenda utan endast vill diskutera ämnet för de tycker att det är intressant, så är ändå samma skada skedd ifall utomstående hör vad de pratar om och sedan passerar budskapet vidare. Två olika startpunkter, exakt samma skada för samhället.

Kanske ett jätteluddigt exempel, men min poäng är att jag inte tycker att motiven till handlingar som är dumma/skadliga inte spelar roll. De ska tas in i beräkningen.
Citera
2024-08-15, 11:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Kanske ett jätteluddigt exempel, men min poäng är att jag inte tycker att motiven till handlingar som är dumma/skadliga inte spelar roll. De ska tas in i beräkningen.

Fattar inte ens om du håller med mig, eller om du säger emot mig.
Citera
2024-08-15, 11:49
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Fattar inte ens om du håller med mig, eller om du säger emot mig.

Jag argumenterar emot din ståndpunkt att "motiv är ointressanta".
Citera
2024-08-15, 11:53
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Jag argumenterar emot din ståndpunkt att "motiv är ointressanta".

De är ju helt ointressanta för om du är en intrigmakare eller inte. Skapar du intriger, så är du intrigmakare, oavsett om du bara försöker vara snäll eller nåt.
En skvallerkärring är t ex en skvallerkärring, oavsett om hon tycker att skvaller är bra, eller om hon tycker att det är rätt att skvallra.
Citera
2024-08-15, 11:59
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
De är ju helt ointressanta för om du är en intrigmakare eller inte. Skapar du intriger, så är du intrigmakare, oavsett om du bara försöker vara snäll eller nåt.
En skvallerkärring är t ex en skvallerkärring, oavsett om hon tycker att skvaller är bra, eller om hon tycker att det är rätt att skvallra.

Hade du blivit lika arg på en person som skvallrade om något i hjälpande syfte vs någon som försöker förinta ditt liv? Hur kan du inte göra skillnad på dessa två? Tycker du att de är lika oförlåtliga?
Citera
2024-08-15, 17:54
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:

Trodde du skulle komma med något att kontra med eftersom du hade en så stark tro på din ståndpunkt. Jag är genuint intresserad av att höra ditt case, och skulle rent teoretiskt kunna köpa ditt argument - om du lyckas komma med ett starkt sådant, vilket jag inte tror att du kommer lyckas med.

Jag kan bjuda på en personlig anekdot. Jag har haft problem med alkoholen tidigare i livet, och en gång så skvallrade en släkting när hon fick reda på de mängder jag konsumerade varje dag. Syftet med detta var att jag skulle söka läkarhjälp etc.

Jag blev väldigt upprörd, och jag tycker fortfarande att det inte var hennes sak att rota omkring i, men på något sätt kan jag ändå tycka att det är värt att förlåta.

Om någon med ont uppsåt började sprida en massa grejer för valfri anledning som att tex förstöra mitt rykte, karriär etc (har inte mycket till karriär i nuläget, men i ett hypotetiskt scenario!) så är ju min instinkt att det är betydligt troligare att man förlåter personen i scenario 1 snarare än den sistnämnde. Eller hur?
Citera
2024-08-17, 17:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blackrose23
Jodå, tiden läker alla sår OM man tillåter sig själv att läker. Inte lätt men absolut möjligt.

Ja, fråga bara en krigsveteran eller ett våldtäktsoffer från Kongo!
Citera
2024-08-17, 18:40
Medlem
NegernsDofts avatar
Nej för att läka innebär inte eliminera sårets existens. Du är prydd med ett evigt ärr som påminner dig. I början kan det vara infekterat vilket avtar men försvinner aldrig helt
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in