Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
En mycket nära familjemedlem dog för ett par år sedan på ett fruktansvärt sätt. Under denna tiden, och framförallt efter, så hamnade jag totalt ur balans. Drack enorma mängder alkohol, fattade dumma beslut som jag aldrig fattat tidigare,
Ett av de dåliga besluten jag tog var att försöka mäkla fred med en tidigare vän, och i sin tur med ett par andra vänner (som han var polare med, gemensamma nämnaren var att de tagit avstånd från mig.)
Jag kom med mössan i hand (metaforiskt sett - jag nådde inte ut i verkliga livet, utan på FB messenger) och berättade om varför jag ville prata. Att min mamma dött och att jag börjat tänka på saker och ting och att jag mår hemskt kring hur vänskapen slets i bitar, och undrade om vi kunde på något sätt försonas. Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig, men jag hade inte väntat mig att det skulle gå åt helvete. Hade förväntat mig likgiltighet som värsta scenario. Det hade gått många år innan konflikten nu, så jag tänkte att det kanske var lugnt.
Han sköt ner mig direkt. Han kallade mig för ett rövhål, att jag spelade offer, alla sorters grejer.
Det var där och då när tårarna forsade som jag insåg att tiden läker ingenting. Det kan kännas enklare efter några år, visst, men det är på grund av selektiv glömska. Man blir distraherad av vardagen. Men that's it... när man väl slungas tillbaka till minnenas allé så är allt lika jävligt som det var den dagen det inträffade.
Om något så kan tiden marinera dåliga händelser, och cementera olika läger som är fiender. Tiden löser inte upp dessa knutar på egen hand, det krävs något mycket mer än så.
Du verkar mest ha missförstått ordspråket. Att tid förflyter betyder inte att fd vänner måste förlåta dig.
Du skriver även att det var ett dåligt beslut att be om ursäkt till de du behandlat illa. Det är inte ett dåligt beslut alls, utan ett bra beslut. Att be om ursäkt är alltid bra. Men du är missnöjd endast för att du inte fick som du ville. Du har fokus på dig själv, inte på andra.
Din plötsliga ånger och öppenhjärtlighet saknar helt betydelse för frågan om att förlåta dig. Beroende på vad du gjort, så krävs betydligt mer än en billig ursäkt för att bli förlåten. Prat är billigt, som man säger. Du verkar mest kränkt över att du inte blev förlåten! Som om de var skyldiga att förlåta dig, bara du säger förlåt. De har ingen skyldighet att förlåta dig.
Din ursäkt verkar ju även hänga ihop med din mors död, inte med någon djupare insikt om att du gjort fel gentemot dina fd vänner.
Något är besynnerligt med din historia. Den verkar omogen och barnslig. Du kanske behöver fundera vidare på vad som krävs för att få förlåtelse, om några rader text verkligen bör vara tillräckligt. Och även om du får en förlåtelse, kan du inte kräva att återfå någon vänskap. En förlåtelse handlar inte om vad du har att vinna, utan det handlar om att få andra att må bättre. Det är en osjälvisk handling.