• 1
  • 2
2024-07-14, 19:49
Medlem
Jag tror inte det är det det men nästan ingen större händelse kan hända, utan att konspirationsteorier uppkommer...

JFK... Visst konstiga omständigheter men "ensam galning" inte omöjligt... Trots detta en uppsjö teorier...

Palmemordet... Ensam galning eller någon hemlig grupp som ligger bakom?

Estonia... Olycka eller bomb ombord eller sänktes färjan av ubåt?

911... Underliga omständigheter men har svårt att tro på såna teorier som sprängladdningar i byggnader...

Sen den senaste attentatet mot Trump... Många tvekar om det bara var en ensam kille bakom det...

Och däremellan en massa andra händelser folk har haft "alternativa teorier" kring...

Så i stort sett alla större saker som hänt misstänker en del (främst på nätet) att en konspiration ligga bakom...

Fast det kan väl knappast ligga konspirationer bakom alla större händelser de senaste 60+ åren?

Vad tycker och tror ni?
Senast redigerad av Snobird 2024-07-14 kl. 19:56.
Citera
2024-07-14, 20:04
Medlem
En "teori" som kan anses hyfsat vederlagd är att dubbelgångare framträtt istället för Biden under tal. Vore så fallet borde de väl kunna tagit fram en som kunde klarat en debatt bättre?
Citera
2024-07-14, 20:07
Det brukar alltid finnas många felaktiga teorier, men den rätta behöver inte vara mindre uppseendeväckande för det.
Citera
2024-07-14, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Det brukar alltid finnas många felaktiga teorier, men den rätta behöver inte vara mindre uppseendeväckande för det.

Kan det ibland inte vara att den officiella versionen faktiskt stämmer? Elvis dog nog som han hävdas ha gjort t.ex...
Citera
2024-07-14, 20:12
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Kan det ibland inte vara att den officiella versionen faktiskt stämmer? Elvis dog nog som han hävdas ha gjort t.ex...
Det ska du inte fråga mig om.
Citera
2024-07-14, 20:16
Medlem
Mia-Rovys avatar
Överlag så är tror jag att en överväldigande majoritet av de mer kontroversiella konspirationsstollarna är idioter som saknar mening i livet eller är mentalt sjuka och lider av psykos.

Inte alltid, men oftast.

Med det sagt så är det väl inte så att alla konspirationsteoretiker tror på alla konspirationsteorier samtidigt? På dig låter det som att stollen som tror att jorden är platt per automatik även tror på rymdödlor, att Sandy Hook var fejk och tomten.

Men så är det väl inte fullt ut (kanske ibland till viss del), men oftast så är det väl olika personer som tror på olika teorier

Jag fattar att du fattar det, men försöker spola fram diskussionen lite
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-07-14 kl. 20:21.
Citera
2024-07-14, 20:22
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Överlag så är tror jag att en överväldigande majoritet av de mer kontroversiella konspirationsstollarna är idioter som saknar mening i livet eller är mentalt sjuka och lider av psykos.

Inte alltid, men oftast.

Med det sagt så är det väl inte så att alla konspirationsteoretiker tror på alla konspirationsteorier samtidigt? På dig låter det som att stollen som tror att jorden är platt per automatik även tror på rymdödlor, att Sandy Hook var fejk och tomten.

Men så är det väl inte fullt ut (kanske ibland till viss del), men oftast så är det väl olika personer som tror på olika teorier
Hur lyckas man finna en sådan inre frid som du ger prov på?
Citera
2024-07-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy

Inte alltid, men oftast.

Jag fattar att du fattar det, men försöker spola fram diskussionen lite

Jag hävdar inte heller att alla konspirationsteoretiker tror på alla konspirationsteorier heller. Det jag mest påpekar är att det inte är ovanligt alternativa teorier uppkommer...
Citera
2024-07-14, 20:28
Citat:
Jag hävdar inte heller att alla konspirationsteoretiker tror på alla konspirationsteorier heller. Det jag mest påpekar är att det inte är ovanligt alternativa teorier uppkommer...
Kolla på palmemordet, det finns jättemånga teorier och dom motsäger varandra. Troligen är en av dessa teorier sann. Frågan är vilken.
Citera
2024-07-14, 20:29
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
J

Sen den senaste attentatet mot Trump... Många tvekar om det bara var en ensam kille bakom det...

Och däremellan en massa andra händelser folk har haft "alternativa teorier" kring...

Så i stort sett alla större saker som hänt misstänker en del (främst på nätet) att en konspiration ligga bakom...

Fast det kan väl knappast ligga konspirationer bakom alla större händelser de senaste 60+ åren?

Vad tycker och tror ni?
Nu blandar du två olika begrepp eftersom svenska språket inte använder konspiration som det engelska språket. Det blir stigmatiserat och blir associerat till konspirationsteori och som begrepp helt olika betydelser, förutom som prefix i det senare.

Annars blir det galet som du visar i topic.
Citera
2024-07-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Kolla på palmemordet, det finns jättemånga teorier och dom motsäger varandra. Troligen är en av dessa teorier sann.

Jo, där finns väl brist på 100% bevis för något av scenarierna. Alla mordfall blir inte 100% lösta...
Citera
2024-07-14, 20:32
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Nu blandar du två olika begrepp eftersom svenska språket inte använder konspiration som det engelska språket. Det blir stigmatiserat och blir associerat till konspirationsteori och som begrepp helt olika betydelser, förutom som prefix i det senare.

Annars blir det galet som du visar i topic.
Va? Utveckla!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in