2024-07-14, 02:38
Medlem
Denoms avatar
Hur viktigt är det för dig att maten blir god jämfört med att maten blir billig?

Prioriterar du att hålla kostnaderna för mat nere genom att laga väldigt billig mat eller föredrar du att lyxa till det och spendera mer?

Går det att uppnå båda två eller är det alltid en kompromiss?
Citera
2024-07-14, 02:43
Avslutad
Det beror på vilket humör man är på. Ibland vill man bara slafsa i sig maximalt fet mat. Ibland är det typ roligt att vara minimalist och endast leva på skorpor och vatten.
Citera
2024-07-14, 02:44
Medlem
wes420s avatar
Smak, alltid.
Sen om det är billigt eller dyrt har ingen betydelse egentligen.
Äter endast god mat som jag oftast lagar själv.
Det mesta går att få att smaka gott.
Citera
2024-07-14, 02:59
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Hur viktigt är det för dig att maten blir god jämfört med att maten blir billig?

Prioriterar du att hålla kostnaderna för mat nere genom att laga väldigt billig mat eller föredrar du att lyxa till det och spendera mer?

Även billig mat går att få god. Varför kompromissa med smaken?
Citera
2024-07-14, 03:02
Bannlyst
Citat:

Köttfärs, ägg, makrill med mera smakar likadant oavsett pris. Varför göda Ica-skurken?
Citera
2024-07-14, 03:24
Medlem
auruns avatar
Beror ju helt på vad det är för vara. Köper jag chips köper jag gärna billigt om det smakar ok. Köper jag entrecote vill jag ha bra grejer. Osv...
Citera
2024-07-14, 03:47
Medlem
wes420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PullahMutler
Köttfärs, ägg, makrill med mera smakar likadant oavsett pris. Varför göda Ica-skurken?
Nja.
Vissa billiga ägg smakar bra jävla illa, finns nåt märke i Västra Götaland som heter torggumman eller nåt med gumman åtminstone,, fyyy vilka vidriga ägg, de går knappt att äta.
Utöver det håller jag nästan med dig
Citera
2024-07-14, 03:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Om det gäller basvaror så köper jag vanliga grejer, ex. Garants vetemjöl för 18kr/2kg, inte Kungsörnens för 32kr. Vanlig matolja för 30/1L, inte Zeta för 60.
Däremot olivolja, smör, kött och sånt kompromissar jag inte.
(Eko skiter jag i, gillar inte Greta eller MP.. hehe)

Smör ska vara smör, inte margarin. Köper smör bara när det är rea, och boxar in i frysen. Brukar vara jul och påsk när det är smör-rea. Senaste gång var det 39:- för 500g runt midsommar. Blev 10kg den gången.
Citera
2024-07-14, 04:07
Medlem
zombie-nations avatar
Jag tycker den mesta maten är god, eller tillräckligt god. Tror folk äter för god mat, lite slentrian skapar att man äter mindre och håller sig smalare. Vad är bäst, en smal kropp eller god mat?

Kollade på historieätarna och de åt hud och lavbröd under svälten. Fatta vad fin mat vi har. Bara lite potatis, kål och buljong skulle få dem att jubla.
Citera
2024-07-14, 05:10
Medlem
Först håller jag med zombie-nation. Vi är verkligen bortskämda med bra mat. Dessutom är den billig i förhållande till inkomst. En gång i tiden var ett kilo smör en dags lön. Just smör är väldigt prisvärt sett till smak. Skulle aldrig baka med margarin. Smak prioriterar jag nästan alltid. En annan sak att ta hänsyn till är djurskydd och antibiotika-användning. Brukar se till att köpa svenskt. Ägg alltid från utehöns.
Citera
2024-07-14, 08:28
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag prioriterar varken smak eller kostnad utan näringsinnehåll (på sätt och vis smak). Det skall vara utan tillsatt socker tex. Utan härdade fetter, sötningsmedel, Rent jordnötssmör utan tillsatser osv osv. Det skall vara smör och inte "matfettsblandning".
Citera
2024-07-14, 10:11
Medlem
Mån-torsdag: billigt och snabblagat

Fre-söndag: mer påkostat och kan få ta tid.

På vardagar kan maten bli riktigt bra ibland om jag orkar stå och hacka upp saker till en bättre måltid från wokpannan t ex.
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-07-14 kl. 10:16.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in