Citat:
Ursprungligen postat av
Tjorven1337
Ni behöver inte vänta på något regn, det är mer än tillräckligt fuktigt i mark med lite höjd på gräset. Plockade 100 fräscha idag i Stockholm. Det gäller bara att hitta rätt ställen. De växer som sagt inte överallt. Har hittat på alla mina ställen jag markerade förra året i år.
Jag skulle säga till er som inte har era ”ställem än” att inte gå och finkamma en äng i flera timmar, kolla på det stället av ängen som är mest lovande, sen kan ni gå till nästa äng som ni har scoutat ut på maps och kolla där.
Ryck upp en pinne som ni kan använda till att scanna av marken med, som en blindkäpp. Det underlättar att INTE missa uppenbara svampar som man lätt inte ser om man inte har tränat upp sitt öga på att se dem.
Sluttningar är MYCKET bra.
För kompakt mark är inte bra. Riktigt lös mark är givetvis inte heller bra. Det ska va lagom.
Hästhagar med för många hästar per ytenhet är värdelöst eftersom marken blir hoppackad. Detta gäller inte får då de inte väger så mycket.
Ställen där solen oftast lyser tenderar att vara för torra.
Gräset ska vara riktigt grönt och fint, vid minsta tecken på torrhet, gå vidare.
Konstiga växter och örter i närheten är inte bra. Det ska vara gräs mossa klöver (typ).
Om det är ont eller inte finns några andra toppisliknande svampar så är det inte ett bra tecken - move on.
Tack så mycket!
Låter som bra nybörjartips. Ska ut och leta i helgen då vädret har varit rätt, och ska göra det på riktigt den här gången!
Det där du sa om att inte fastna i en hage för länge låter klokt. Annars fastnar man kanske i en dålig hage och sen ger man upp.