2024-09-23, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
Lite bilder från igår: https://imgur.com/a/toppis-iv54uj2

Ser fram emot helgen, verkar bli regn mitten i veckan.
Snyggt! Man tackar. Ser också framemot kommande veckorna. Spännande och mysigt!
Citera
2024-09-23, 17:22
Medlem
Elgrandehuevos avatar
Den här är ju lite rolig

https://fyndkartor.artfakta.se/searchresults/map?searchParameters=eyJpZCI6MTcyNzEwNDgzNzQyOSwic 3RhcnREYXRlIjoiMTk5OC0xMi0zMVQyMzowMDowMC4wMDBaIiw iZW5kRGF0ZSI6IjIwMjQtMDktMjJUMjI6MDA6MDAuMDAwWiIsI nRheGEiOls1NzEzXX0%3D
Citera
2024-09-24, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaresuandoUnited
Har varit ute i några får samt hästhagar häromveckan i ett par timmar en bit norr om Stockholm utan större resultat. Ska ut i helgen igen så får se ifall turen vänder tills dess.

Anmärkningsvärt är att vi har hittat några flummiga svampar som liknade toppisar (har dock aldrig sett några, går efter olika beskrivningar) men de stod väldigt isolerade från likartade och liknade bara toppisar i vissa drag. Har inga bilder men kan försöka beskriva för skulle ändå vilja veta vad det är:

Vit ganska rak stam, mörkbrun toppighatt (som jag tänker mig toppisars hatt ser ut) med en vitgul prick på toppen dock utan den karakteristiska "vårtan", mörkare skivor i ungefär gjutjärnsfärg, hatten nästan "bröts" sönder efter skivornas mönster så toppen liknade en maskros lite grann i form.

Kak ju va en toppis! Upp me bild
Citera
2024-09-24, 05:23
Medlem
NegernsDofts avatar
Skitväder på ingång grabbar
Citera
2024-09-25, 14:54
Medlem
Hittade ett par hundra på en halvtimme idag i sö Småland. Stället va bra 2020 men åren efter hittade jag bara enstaka.
Gick igentligen dit för att kolla hur det var betat och hade ingen förhoppning om att hitta några, så med väderprognosen närmsta dagarna med massa regn och kyligare nätter och sen sol nästa vecka kan det bli ett riktigt bra år😀
Citera
2024-09-25, 21:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Elgrandehuevo
Den här är ju lite rolig

https://fyndkartor.artfakta.se/searchresults/map?searchParameters=eyJpZCI6MTcyNzEwNDgzNzQyOSwic 3RhcnREYXRlIjoiMTk5OC0xMi0zMVQyMzowMDowMC4wMDBaIiw iZW5kRGF0ZSI6IjIwMjQtMDktMjJUMjI6MDA6MDAuMDAwWiIsI nRheGEiOls1NzEzXX0%3D

Den tackar vi för så jätte mycket! <3
Citera
2024-09-25, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukenofittan
Är det bra?
Borde vara det. Väta och kyla behövs för att svamparna ska dyka upp.
Citera
2024-09-26, 14:45
Medlem
Någon som hittat i gbg än?
Citera
2024-09-26, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjorven1337
Ni behöver inte vänta på något regn, det är mer än tillräckligt fuktigt i mark med lite höjd på gräset. Plockade 100 fräscha idag i Stockholm. Det gäller bara att hitta rätt ställen. De växer som sagt inte överallt. Har hittat på alla mina ställen jag markerade förra året i år.

Jag skulle säga till er som inte har era ”ställem än” att inte gå och finkamma en äng i flera timmar, kolla på det stället av ängen som är mest lovande, sen kan ni gå till nästa äng som ni har scoutat ut på maps och kolla där.

Ryck upp en pinne som ni kan använda till att scanna av marken med, som en blindkäpp. Det underlättar att INTE missa uppenbara svampar som man lätt inte ser om man inte har tränat upp sitt öga på att se dem.

Sluttningar är MYCKET bra.

För kompakt mark är inte bra. Riktigt lös mark är givetvis inte heller bra. Det ska va lagom.

Hästhagar med för många hästar per ytenhet är värdelöst eftersom marken blir hoppackad. Detta gäller inte får då de inte väger så mycket.

Ställen där solen oftast lyser tenderar att vara för torra.

Gräset ska vara riktigt grönt och fint, vid minsta tecken på torrhet, gå vidare.

Konstiga växter och örter i närheten är inte bra. Det ska vara gräs mossa klöver (typ).

Om det är ont eller inte finns några andra toppisliknande svampar så är det inte ett bra tecken - move on.
Tack så mycket!

Låter som bra nybörjartips. Ska ut och leta i helgen då vädret har varit rätt, och ska göra det på riktigt den här gången!

Det där du sa om att inte fastna i en hage för länge låter klokt. Annars fastnar man kanske i en dålig hage och sen ger man upp.
Citera
2024-09-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shitsyi33
Någon som hittat i gbg än?
Var ute en liten stund igår i en hage vid Lerum, men hittade till min förvåning inga. Har hittat där tidigare. Ska ut igen på måndag, då har jag mer tid, och då kommer det att finnas. Ska åka till fler ställen då.
Citera
2024-09-27, 17:15
Medlem
trueforgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Hittade ett par hundra på en halvtimme idag i sö Småland. Stället va bra 2020 men åren efter hittade jag bara enstaka.
Gick igentligen dit för att kolla hur det var betat och hade ingen förhoppning om att hitta några, så med väderprognosen närmsta dagarna med massa regn och kyligare nätter och sen sol nästa vecka kan det bli ett riktigt bra år😀

Låter mycket lovande! Ska själv till sö Småland på måndag nästa vecka och leta i mina jaktmarker. Hittade två nya hagar förra året som levererade guld och åter guld så nu har man troligtvis bra skörd att vänta.
Citera
2024-09-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
Låter mycket lovande! Ska själv till sö Småland på måndag nästa vecka och leta i mina jaktmarker. Hittade två nya hagar förra året som levererade guld och åter guld så nu har man troligtvis bra skörd att vänta.
Än så länge är det bara en av mina 10+ hagar som gett mycket (2-300 nya idag) och 2 hager som jag hittat några få, resten av dagarna har inte kommit igång eller har dåligt år.
Men hoppas du får bra jaktlycka👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in