2024-07-12, 20:57
Medlem
Efter att satt det mesta av arvet i fonder och pensionssparande har jag drygt 50k kvar. Har ingen erfarenhet av aktier, sett trdar om hvstng men fattar inget. Jag har rd att frlora dessa pengar men det hade varit kul att se om man kan frka kapitalet. Vad r rden frn proffsen?
Citera
2024-07-12, 21:02
Medlem
1. Bitcoin, mnga tror att den kan frdubblas inom ett r. Finns som ETF p Avanza och Nordnet.

2. Cash. Det r bra att ha en tillgnglig buffert i cash. Inflationen har gtt ner nu men dremot r framtiden fr brsen mer osker, mnga pratar om en pgende bubbla och att vi r p vg mot en ny finanskris.

3. Guld kan vara ett alternativ om du inte gillar krypto.
Citera
2024-07-12, 21:04
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Avkastningsaktier de kar inte s snabbt i vrde men ramlar regelbundet in pengar vilket r lite kul.
Citera
2024-07-12, 21:10
Moderator
Fear2bes avatar
Tid i marknaden ger erfarenhet ven om det kostar. Frlorar du pengar s vinner du erfarenhet till bttre investeringar i framtiden.

Vill man inte spekulera i krypto s kan man tjna pengar p de som spekulerar genom Coinbase.

Kpa dippen, alkoholaktier (verkar numer vara cykliska?!) kp dippen p din favorit producent.

Tech, "magnificent seven".

Fastigheter har lnge varit nedtryckta av hga rntor, vilket ven innehller reits.
Citera
2024-07-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Tid i marknaden ger erfarenhet ven om det kostar. Frlorar du pengar s vinner du erfarenhet till bttre investeringar i framtiden.

Vill man inte spekulera i krypto s kan man tjna pengar p de som spekulerar genom Coinbase.

Kpa dippen, alkoholaktier (verkar numer vara cykliska?!) kp dippen p din favorit producent.

Tech, "magnificent seven".

Fastigheter har lnge varit nedtryckta av hga rntor, vilket ven innehller reits.
Du missade att jag r novis? Provade att skaffa konto p Coinbase men det gr inte.
Vad r dippen?
Citera
2024-07-12, 23:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du missade att jag r novis? Provade att skaffa konto p Coinbase men det gr inte.
Vad r dippen?
Lgg resterande pengar p en global aktieindexfond bara. Ls p lite, gr lite research.
Citera
2024-07-12, 23:55
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vad r dippen?
Aktien Coinbase p Avanza

Dippen r det som hnder i princip alla aktier nr de rasar typ 50%. Nr det gller alkoholaktier s tror jag d rakt inte att hlften av kunderna ver en natt har blivit nykterister. Kandidater r Remy och Diageo. Remy r ett exempel p kpa dippen fr att sedan slja nra toppen (175-200 eur) och Diageo r ett exempel p att kpa billigt mer lngsiktigt - enligt mig fr att kunna f utdelningar. Andra kandidater r Celsius och Monster - tror att ungdomar fredrar energidryck framfr Coca Cola som knappt vxer.

Fastigheter r Realty Income, Vici properties, med tanke p att rntan snks framver. Kan dock vara s att rntan orsakar en hrd landning lngre fram.

Vill man inte ta s mycket risk som nybrjare s kp Berkshire Hathaway Inc Class B som mer liknar en indexfond och som slr omx30.

Aktier handlar inte om att man kollar varje dag utan om att vinsten syns frst om 5 r eller mer s lika spnnande som att se frg torka.

Sen s ska man naturligtvis ta alla investeringsrd med en grov nypa salt och gra sin egna analys. Man gr sina egna misstag och lr sig av dem. Ta en random aktie och kolla hur trenden ser ut, se om bolaget gr terkp av aktien (shares outstanding history), har de kande utdelningar och tckning av detta? kar intkterna? r det en produkt du sjlv kper och r njd med? Kp vad du vet!
Senast redigerad av Fear2be 2024-07-13 kl. 00:01.
Citera
2024-07-13, 20:18
Medlem
eyeeyeeyes avatar
Utdelningsaktier, allt i ett och sen plockar du utdelning.
Enkelt
Citera
2024-07-21, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eyeeyeeye
Utdelningsaktier, allt i ett och sen plockar du utdelning.
Enkelt

Gr smre n tillvxt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in