Citat:
Ursprungligen postat av
Tobbex73
Du missade att jag r novis? Provade att skaffa konto p Coinbase men det gr inte.
Vad r dippen?
Aktien
Coinbase p Avanza
Dippen r det som hnder i princip alla aktier nr de rasar typ 50%. Nr det gller alkoholaktier s tror jag d rakt inte att hlften av kunderna ver en natt har blivit nykterister. Kandidater r Remy och Diageo. Remy r ett exempel p kpa dippen fr att sedan slja nra toppen (175-200 eur) och Diageo r ett exempel p att kpa billigt mer lngsiktigt - enligt mig fr att kunna f utdelningar. Andra kandidater r Celsius och Monster - tror att ungdomar fredrar energidryck framfr Coca Cola som knappt vxer.
Fastigheter r Realty Income, Vici properties, med tanke p att rntan snks framver. Kan dock vara s att rntan orsakar en hrd landning lngre fram.
Vill man inte ta s mycket risk som nybrjare s kp Berkshire Hathaway Inc Class B som mer liknar en indexfond och som slr omx30.
Aktier handlar inte om att man kollar varje dag utan om att vinsten syns frst om 5 r eller mer s lika spnnande som att se frg torka.
Sen s ska man naturligtvis ta alla investeringsrd med en grov nypa salt och gra sin egna analys. Man gr sina egna misstag och lr sig av dem. Ta en random aktie och kolla hur trenden ser ut, se om bolaget gr terkp av aktien (shares outstanding history), har de kande utdelningar och tckning av detta? kar intkterna? r det en produkt du sjlv kper och r njd med? Kp vad du vet!