2024-07-12, 13:41
Medlem
Är det möjligt att skriva in sig på en studiemedelsberättigad kurs, utan avsikt att studera, i syfte att nyttja SLs rabatterade studentbiljetter?

Ponera att man skriver in sig på en 30hp kurs inför varje termin och därefter reser med en billigare SL-biljett.

Kan man bli utslängd från kursen och förverka sin studentstatus?
Är detta olagligt?
Citera
2024-07-12, 14:36
Medlem
Möjligt, ja. Olagligt ja, bedrägeri. Sedan står det i kravet att du måste vara registrerad (aktiv) studerande på en utbildning som berättigar till studiestöd från CSN.
Citera
2024-07-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whatfuckingever
Är det möjligt att skriva in sig på en studiemedelsberättigad kurs, utan avsikt att studera, i syfte att nyttja SLs rabatterade studentbiljetter?

Ponera att man skriver in sig på en 30hp kurs inför varje termin och därefter reser med en billigare SL-biljett.

Är detta olagligt?

Helt OK att göra så. Jag gör så och det fungerar jättebra. Man kan inte bli utslängd från en kurs. Kom in på en ny kurs varje termin och var ständigt student.
Citera
2024-07-12, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Helt OK att göra så. Jag gör så och det fungerar jättebra. Man kan inte bli utslängd från en kurs. Kom in på en ny kurs varje termin och var ständigt student.

du menar att SL låter dig ha studentrabatt utan att ha studiemedel på minst 75 % eller är det så att du fulåker dvs i praktiken plankar?
Citera
2024-07-12, 18:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whatfuckingever

Är detta olagligt?
Går att bli petad från kursen ja, men CSN studie-status gäller t.o.m. ett datum, det försvinner inte.
Citera
2024-07-12, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Möjligt, ja. Olagligt ja, bedrägeri. Sedan står det i kravet att du måste vara registrerad (aktiv) studerande på en utbildning som berättigar till studiestöd från CSN.

Om mecenatkortet är aktivt är det skitsamma om man är aktivt studerande. Jag vet inte hur ofta mecenat kollar det, men jag har för mig att det inte är mer än 1 gång per termin.
Citera
2024-07-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
du menar att SL låter dig ha studentrabatt utan att ha studiemedel på minst 75 % eller är det så att du fulåker dvs i praktiken plankar?

Studentrabatt har med registrering att göra. Det har inget med att man måste ta studiemedel, det måste man inte får att få studentrabatt. Är man registrerad på tillräckligt med poäng per termin (minst 22,5 hp för termin för SL-kort) så får man ett studentkort som har SL-rabatten.

Har man ett studentkort med SL-rabatten så har man rätt till rabatten.

Plankar gör man inte. Man har rätt till SL-rabatten såvida man är registrerad på tillräckligt många poäng per termin.
Citera
2024-07-12, 21:52
Medlem
Man behöver inte fuska. Det är så jäkla lätt att studera på distans 100%. Välj en kurs och ett ämne som passar dig att studera och du lägger ner kanske 1-2 timmar om dagen och klarar sedan lätt alla proven och är berättigad till att ha studentbiljett.

Jag är så jäkla trött på folk som ska fuska i något som alla fixar lätt och ledigt. Det är totalt onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in