2024-07-12, 06:50
Medlem
Byxfuckers avatar
Stackars ts, han har tagit ut semester på helgerna och därför fått kortare semester än alla andra.

Han skulle prova att ha semester med småbarn, det är inte direkt någon semester
Citera
2024-07-12, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlingen66
Jag jobbar inom LO å har 32 dagar utan spec, avtal ( kommunal) så det är tydligen olika då.
Skulle säga att det är speciellt för komunal ev. även statligt. Vi övriga som inte är skattefinansierade får förhandla om vi vill ha mer semester.
Citera
2024-07-12, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonteboj
Ja jag känner att semestern inte räcker till och 3,5 veckor är helt enkelt inte tillräckligt lång tid för att återhämta sig. Samtidigt så är jag glad och tacksam över att jag inte bor i USA då man där borta har väl endast ynka 2 veckor?

3,5 vecka är på tok för kort tid för mig att återhämta sig och denna tid går så fort att man hinner ju knappt koppla av och stänga av allt som har med jobbet att göra och på nolltid så är man genast tillbaka till skiten och jag klarar inte av att vara ledig under en så kort tid bara.

Vet inte, det kanske bara är jag som är mentalt svag, någon mer som känner likadant och hade velat ha minst dubbelt så lång tid att vara ledig? Man får lust att sjukanmäla sig i några dagar för att få extra ledighet samtidigt så är ju det väldigt dumt att göra om man inte absolut måste.
Jag har sju veckor så jag har det bra. Har du bara 3 2/2 veckor följer inte din arbetsgivare lagen. Det är väl lag på minst 20 dagar om året?
Citera
2024-07-12, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Jag har sju veckor så jag har det bra. Har du bara 3 2/2 veckor följer inte din arbetsgivare lagen. Det är väl lag på minst 20 dagar om året?
Ja men nu tror ju tokfan att en arbetsvecka består av 7 dagar, så det blev liksom lite tokigt här...
Citera
2024-07-12, 07:56
Medlem
Gör som jag, börja jobba natt men innan dess så ta reda på om de har en ledig vecka varje månad.

Tog själv ut 3 veckors semester men har totalt 5 veckor tack vare lediga veckan.

Börjar med ledig vecka, tar sen 3 veckors semester och avslutar med lediga veckan igen, helt perfekt
Så här ser schemat ut
https://pic8.co/sh/DWA8M0.jpeg
Citera
2024-07-12, 08:14
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Inte inom LO

Jodå.
Kommunal exempelvis.
Citera
2024-07-12, 08:15
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy

För folk som jobbar inom vård och omsorg har jag för mig att arbetsgivaren kan bevilja endast tre veckor om det behövs.
Citera
2024-07-12, 08:30
Medlem
Citat:
Ja jag känner att semestern inte räcker till och 3,5 veckor är helt enkelt inte tillräckligt lång tid för att återhämta sig. Samtidigt så är jag glad och tacksam över att jag inte bor i USA då man där borta har väl endast ynka 2 veckor?

3,5 vecka är på tok för kort tid för mig att återhämta sig och denna tid går så fort att man hinner ju knappt koppla av och stänga av allt som har med jobbet att göra och på nolltid så är man genast tillbaka till skiten och jag klarar inte av att vara ledig under en så kort tid bara.

Vet inte, det kanske bara är jag som är mentalt svag, någon mer som känner likadant och hade velat ha minst dubbelt så lång tid att vara ledig? Man får lust att sjukanmäla sig i några dagar för att få extra ledighet samtidigt så är ju det väldigt dumt att göra om man inte absolut måste.

Samtidigt tjänar du mer i USA.

5 veckor eller 2 veckor känns ju som ingen större skillnad. Jag hade behövt 12 veckor kanske.
Citera
2024-07-12, 08:37
Medlem
Citat:
Fast det är det inte? 1 vecka är 7 dagar, inte 5.
Snälla du, ta ett snack med din arbetsgivare. Har du jobbat där länge lär du ha mycket innestående semester! En arbetsvecka består för det mesta av 5 arbetsdagar eller i snitt 40 timmar. Man tar inte ut semester på dagar man inte skulle jobbat, t ex helger eller andra röda dagar. Alla, oavsett jobb och anställningstid har rätt till 25 dagars semester enligt lag. Alltså 5 arbetsveckor × 5 dagar/vecka. Beroende på anställningstid så har dock inte alla rätt till betald semester.
Detta tycker jag att den som sköter löner mm hos er borde kunna upplysa om. Har själv suttit med sånt jobb i många år
Citera
2024-07-12, 08:46
Medlem
Citat:

Vänta tills du får barn. Då får du noll dagars återhämtning under semestern. Ok du kanske får nån dag eller två där din fru/make tar hand om barnen men överlag kan du glömma återhämtning. Jobbar du i projekt kommer det vara mer stress då allt kommer vara ännu mer bråttom då projektet har fortskridit i 4 veckor men du har inte hunnit göra någonting.

Nu vet jag inte vad du har för jobb. Vissa jobb tar mer fysiskt medan andra är mer stress.
Citera
2024-07-12, 08:51
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Jag är i slutet av min tredje semestervecka och har 4v kvar.
Citera
2024-07-12, 09:24
Viktigast när man har semester är att åka hemifrån helst under hela semestern. Sen helst koppla ifrån notiser om Mail. Då är man på god väg vila ut. Beror helt på ålder om t ex 3 veckors semester räcker. Är du under 35 år så är det väl 0 problem. Såvida du inte har ett arbete under konstant stress som även inkräktar på ditt privatliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in