2024-07-11, 21:49
  #1
Medlem
Jag har funnit några konton som jag efter lite undersökning har kommit fram till är styrda av en och samma man. Detta har fått mig att känna mig lite "lurad". Jag undrar då varför vissa har flera konton? Det enda lämpliga skälet jag har lyckats komma på är att man använder särskilda konton för särskilda ämnen för att göra det svårare för någon att koppla samman det som skrivs och därmed svårare att ta reda på vem det är som ligger bakom kontona. Men dessa konton som jag har undersökt har alla skrivit om mer eller mindre samma saker, och inget av dem avslöjade några alls hemliga saker. Vad kan detta vara på grund av? Ni som själva har flera konton, varför har ni det?
2024-07-11, 21:50
  #2
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Jag har funnit några konton som jag efter lite undersökning har kommit fram till är styrda av en och samma man. Detta har fått mig att känna mig lite "lurad". Jag undrar då varför vissa har flera konton? Det enda lämpliga skälet jag har lyckats komma på är att man använder särskilda konton för särskilda ämnen för att göra det svårare för någon att koppla samman det som skrivs och därmed svårare att ta reda på vem det är som ligger bakom kontona. Men dessa konton som jag har undersökt har alla skrivit om mer eller mindre samma saker, och inget av dem avslöjade några alls hemliga saker. Vad kan detta vara på grund av? Ni som själva har flera konton, varför har ni det?

Enkelt: reservkonton när det "vanliga" kontot är avstängt.
2024-07-11, 21:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Enkelt: reservkonton när det "vanliga" kontot är avstängt.

Och för att dölja mina 4 andra personligheter i denna karaktär.
2024-07-11, 22:02
  #4
Avslutad
Beredd på en föreläsning?

Jag har studerat ämnet i ett års tid precis idag. Detta är mina fynd.

Syfte och frågeställningar:

Syftet med uppsatsen är att utreda varför människor har flera konton på internetforum som Flashback. Frågeställning: Varför har människor flera konton på Flashback?

Metod:

Deltagande observation

Undersökningsperiod:

2023-07-11-2024-07-11

Diskussion och resultat:

Det kan finnas flera orsaker till att människor har flera konton på Flashback. Många människor skapar konton som de använder i exempelvis brottsforumet eller om de ska fråga något som kan härledas till dem, till exempel idag när det kommer antagningsbesked. De vill behålla sin anonymitet i "anonymiteten".

Ett andra skäl kan vara att stödja sig själv i diskussioner, något som inte är tillåtet.

Ett tredje skäl är att kunna bete sig som ett as via vissa konton men samtidigt ratta sitt favoritkonto (där man också beter sig som ett as, men har supporters).

Ett fjärde skäl är allmänna trollningar.
2024-07-11, 22:09
  #5
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
JMen dessa konton som jag har undersökt har alla skrivit om mer eller mindre samma saker, och inget av dem avslöjade några alls hemliga saker. Vad kan detta vara på grund av?

Jag tror att några lurar sig själva att det inte syns att det är de som skriver om samma saker, på samma sätt, med samma intensitet, med samma antal hjälpkonton. Nu blev du lurad en stund, men i framtiden kommer du att vara mera uppmärksam på mönster, om de berör dig vill säga. För det mesta är det ingenting att bry sig om, bara att ignorera dessa konton.
2024-07-11, 22:11
  #6
Medlem
Avstängningar är en stor del av det. Men folk vet att man kan rensa kakor i webbläsaren och skapa ny användare och göra avstängningar i princip meningslösa. Många drar ändå förstås (för flashback idag är mest skräp och negativitet, så att bli bannad är rätt bra det med.)

Folk får inte ens skämta längre, inte gå minsta off topic, inte använda sarkasm, inte utrycka sig på sätt utanför vissa ramar, inte klaga heller när det suddas, tas bort och till och med opinonsbildnings-moddas i vissa ämnen haha. Att påpeka detta går förstås inte under forumets "yttrandefrihet" heller, utan plockas som 'trams' trots att det inte är det... Men så, blir det varningar, sen avstängningar, & nya konton skapas.
__________________
Senast redigerad av UpTop 2024-07-11 kl. 22:18.
2024-07-13, 22:41
  #7
Moderator
Allaballawallas avatar
Antagligen för att kunna ställa frågor eller delta i diskussioner som man inte vill koppla samman med sin vanliga "Flashback-persona".
2024-07-15, 06:29
  #8
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skjutevapen
Jag har funnit några konton som jag efter lite undersökning har kommit fram till är styrda av en och samma man. Detta har fått mig att känna mig lite "lurad". Jag undrar då varför vissa har flera konton? Det enda lämpliga skälet jag har lyckats komma på är att man använder särskilda konton för särskilda ämnen för att göra det svårare för någon att koppla samman det som skrivs och därmed svårare att ta reda på vem det är som ligger bakom kontona. Men dessa konton som jag har undersökt har alla skrivit om mer eller mindre samma saker, och inget av dem avslöjade några alls hemliga saker. Vad kan detta vara på grund av? Ni som själva har flera konton, varför har ni det?
Ett mindre och ett mer seriöst konto kanske? Vanligt upplägg på e-post iallafall. Inte så vanligt att använda aetensnopp@eskorter.live för jobbsök t ex.
2024-07-15, 06:36
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag tror att några lurar sig själva att det inte syns att det är de som skriver om samma saker, på samma sätt, med samma intensitet, med samma antal hjälpkonton. Nu blev du lurad en stund, men i framtiden kommer du att vara mera uppmärksam på mönster, om de berör dig vill säga. För det mesta är det ingenting att bry sig om, bara att ignorera dessa konton.

Vissa är ganska obegripliga. Det finns en person som jag känner igen på användandet av skiljetecken. När han postar från det ena kontot är han emot massinvandring men med det andra kontot är han för den. Annars har båda kontona precis samma åsikter. Märkligast av allt är att kontot som är emot är det mest "kända" av dem. Ville han dölja något skulle det ju vara tvärtom.
2024-07-15, 06:54
  #10
Medlem
zombie-nations avatar
Skulle tro att vissa backar upp sig själva trots att man inte får det.
2024-07-15, 08:32
  #11
Medlem
immenhusens avatar
Har haft en handfull användarkonton under de senaste tjugo åren. Ett av dem kan jag helt enkelt ej längre använda, då jag har glömt bort lösenordet (samt att mailadressen som är kopplad till kontot, ej längre existerar). Ett annat konto delades inom bekantskapskretsen. Visserligen må jag ha varit den mest aktiva brukaren, men det har skrivits så pass mycket strunt under det kontot, som jag personligen ej kan stå för.

/AI
2024-07-15, 20:21
  #12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Skulle tro att vissa backar upp sig själva trots att man inte får det.

Ja, och vissa bråkar med sig själva
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in