• 1
  • 2
2024-07-09, 22:23
Medlem
Hej! Som frågan lyder, någon som har bra tips på hur man kan förbereda sig inför dessa två svåra ämnen att pröva i? Jag har för tillfället A i samtliga kurser förutom dessa två. Minns att båda för jäkligt svåra…

Vilka skolor/kommuner ska man köra på/akta sig för i Göteborgsområdet?
Citera
2024-07-09, 22:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apy
Hej! Som frågan lyder, någon som har bra tips på hur man kan förbereda sig inför dessa två svåra ämnen att pröva i? Jag har för tillfället A i samtliga kurser förutom dessa två. Minns att båda för jäkligt svåra…

Vilka skolor/kommuner ska man köra på/akta sig för i Göteborgsområdet?
'två svåra ämnen'? Svenska och engelska på gymnasienivå? Hur är de 'svåra'?
Citera
2024-07-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Det är kanske individuellt vad man uppfattar som svårt? Med tanke på att TS har A i alla andra ämnen så hör dessa nog till det som är svårt för TS...
Citera
2024-07-09, 22:52
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är kanske individuellt vad man uppfattar som svårt? Med tanke på att TS har A i alla andra ämnen så hör dessa nog till det som är svårt för TS...
Möjligt, men de flesta klarar ju gymnasiet, om än inte med A, så det låter ju inte som raketforskning direkt.
Citera
2024-07-09, 22:56
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Engelska 7 är en ganska avancerad kurs och man brukar bara läsa den för meritpoäng eller om man ska söka vidare till amerikanska eller brittiska universitet sen. När jag gick den var det en hel del juridisk och medicinsk engelska, debatter och problematiseringar i olika ämnen och vi fick göra en tenta från Oxford University. Vet dock inte vad som ingår när man gör en prövning.
Citera
2024-07-09, 23:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Engelska 7 är en ganska avancerad kurs och man brukar bara läsa den för meritpoäng eller om man ska söka vidare till amerikanska eller brittiska universitet sen. När jag gick den var det en hel del juridisk och medicinsk engelska, debatter och problematiseringar i olika ämnen och vi fick göra en tenta från Oxford University. Vet dock inte vad som ingår när man gör en prövning.
Jo, men fortfarande gymnasienivå, tänker man läsa vidare lär det knappast bli enklare, eller?
Citera
2024-07-09, 23:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jo, men fortfarande gymnasienivå, tänker man läsa vidare lär det knappast bli enklare, eller?

Det beror nog på vad man läser vidare. Jag fick visserligen A, men det var svårare än jag hade trott. Läste den för att bli medietextare, vilket jag också blev och har gjort jobb åt bl.a. Netflix.
Citera
2024-07-09, 23:54
Medlem
Citat:

Som sagt det beror ju på vad du skall läsa vidare för något. I många fall så är ju gymnasienivån den sista nivån där du har engelska som ämne.

Dessutom skall man ju ha i åtanke att gymnasiet brukar befolkas av gymnasieelever och för dem är ju gymnasienivå den högsta nivå de har läst hittils. Kom ner från dina höga hästar och inse att alla gymnasieelever har inte fyra doktorsexamina och en professur...
Citera
2024-07-09, 23:56
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det beror nog på vad man läser vidare. Jag fick visserligen A, men det var svårare än jag hade trott. Läste den för att bli medietextare, vilket jag också blev och har gjort jobb åt bl.a. Netflix.
Så gymnasieengelska räcker för att texta åt Netflix? Det förklarar en del ...

Jag tentade av gymnasieengelskan efter ett år på high school i USA med full pott, och tyckte att jag behövde bättre bevis på kunskap, såg jag tog även denna, också med full pott: https://www.cambridgeenglish.org/exa...s/proficiency/

Du kanske borde kolla, om du ska jobba mer med översättning?
Citera
2024-07-09, 23:58
Medlem
Citat:

Ja… svåra är de inte att få godkänt i. Jag vill bara nå A i dessa kurser med. Har C i eng 7 just nu och B i svenska 3. Engelska 7 är en väldigt krävande kurs.
Citera
2024-07-09, 23:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Som sagt det beror ju på vad du skall läsa vidare för något. I många fall så är ju gymnasienivån den sista nivån där du har engelska som ämne.

Dessutom skall man ju ha i åtanke att gymnasiet brukar befolkas av gymnasieelever och för dem är ju gymnasienivå den högsta nivå de har läst hittils. Kom ner från dina höga hästar och inse att alla gymnasieelever har inte fyra doktorsexamina och en professur...
Jag är varken doktor eller professor, men full pott på gymnasieengelska var inte det svåraste jag någonsin gjort. Ganska låg ribba ... fast uppenbarligen god nog för Netflix
Citera
2024-07-09, 23:59
Medlem
Citat:

Tack… Målet är att nå A i kurserna, har du något tips?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in