2024-07-08, 23:45
Medlem
Nån annan som håller med om att Arla's Kefir på 2.5% fetthalt inte är alls lika god och krämig som Salakis Kefir naturell 1.5% fett halt? Vad gör Arla fel förutom att syran och smaken inte finns där från bakterikulturen och med sina 2.5% fetthalt är den ändå lika lös som vanlig filmjölk? Och Salakis 1,5% kefir är helt gudomlig. Har syran, har krämigheten men endast 1.5% fett?

Så vad gör Arla fel och hur kan man lägga sitt klagomål? Normalt sett köper jag Salakis 1,5% men den finns inte på Willys, city gross och de mindre coop/ica utan oftast måste jag åka till nån stor sketen ICA MAXI butik för att få min Salakis kefir. Börjar tröttna på arla ibland alltså. De har gjort sig stora i butikerna och sen kan de inte leverera bra kefir ens.
Citera
2024-07-09, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Nån annan som håller med om att Arla's Kefir på 2.5% fetthalt inte är alls lika god och krämig som Salakis Kefir naturell 1.5% fett halt? Vad gör Arla fel förutom att syran och smaken inte finns där från bakterikulturen och med sina 2.5% fetthalt är den ändå lika lös som vanlig filmjölk? Och Salakis 1,5% kefir är helt gudomlig. Har syran, har krämigheten men endast 1.5% fett?

Så vad gör Arla fel och hur kan man lägga sitt klagomål? Normalt sett köper jag Salakis 1,5% men den finns inte på Willys, city gross och de mindre coop/ica utan oftast måste jag åka till nån stor sketen ICA MAXI butik för att få min Salakis kefir. Börjar tröttna på arla ibland alltså. De har gjort sig stora i butikerna och sen kan de inte leverera bra kefir ens.

Du har fel preferenser, kefir ska inte vara krämig, den ska vara lite lite lösare och syrligare men samtidigt sötare än vanlig filmjölk.

Krämigare? Då är det ju yoghurt du pratar om, inte alls samma sak.
Citera
2024-07-09, 01:13
Medlem
Litenhetens avatar
”Arlas kefir är dock inte smakmässigt lik hemmagjord (äkta) kefir, då hemmagjord kefir innehåller fler olika bakterier och jästsvampar, hemmagjord kefir är därför ofta lätt naturligt kolsyrad, något Arlas variant ej är”. /Wikipedia

Så det verkar som att Arlas version avviker från det traditionella i alla fall.
Citera
2024-07-09, 05:54
Medlem
Du borde kanske testa Valio
Citera
2024-08-24, 00:41
Medlem
Madagascars avatar
Ja, vad har hänt med Arlas Kefir!?

Den smakar inte som förr..Den är mjäkig i smaken. Och ingen kolsyra.
Citera
2024-08-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, vad har hänt med Arlas Kefir!?

Den smakar inte som förr..Den är mjäkig i smaken. Och ingen kolsyra.

plus att den smakar skit om den får gå några dagar extra i kylskåpet
har förövrigt sen jag skapat tråden minskat på mitt kefirätande.

tar viktiga mediciner för testosteron och muskeluppbyggnad etc, och har blivit svag och mjäkig. insåg inte riktigt varför men förstod sen att bakterikulturen i kefir stör upptag av medicin. så har det har blivit att jag äter yoghurt på morgonen istället och kefir nångång på kvällen så där och inte samtidigt som jag sväljer mina viktiga pills. kan faktiskt avsluta med kefir precis innan sänggående.

köper bara salakis 1.5%, hittat en butik nära mej nu.
Senast redigerad av fonzen 2024-08-28 kl. 18:53.
Citera
2024-08-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du borde kanske testa Valio

nä. salakis kostar 22-23, valio kostar 33-43 kr. blir för dyrt per liter
Senast redigerad av fonzen 2024-08-28 kl. 18:54.
Citera
2024-08-28, 19:18
Medlem
Arlas har den fermenterade bakteriekulturen som krävs för att det skall vara äkta kefir. Nu är det ju inte namnskyddat men de andra märkena av kefir har alla diverse bakteriekulturer som de slänger in, inte de fermenterade.

Den enda andra kefirn som påminner om kefir är Valios.
Men jag köper bara Arlas p g a ovanstående,
Citera
2024-08-28, 20:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Arlas har den fermenterade bakteriekulturen som krävs för att det skall vara äkta kefir. Nu är det ju inte namnskyddat men de andra märkena av kefir har alla diverse bakteriekulturer som de slänger in, inte de fermenterade.

Den enda andra kefirn som påminner om kefir är Valios.
Men jag köper bara Arlas p g a ovanstående,
Men har arlas Kefir blivit sämre och mjäkigare? Typ i samband med att de bytte förpackning.
Citera
2024-08-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men har arlas Kefir blivit sämre och mjäkigare? Typ i samband med att de bytte förpackning.

Känns lite rinnigare än man förväntar sig. Hade också velat ha fastare konsistens
Citera
2024-09-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Känns lite rinnigare än man förväntar sig. Hade också velat ha fastare konsistens

salakis 1.5% kefir. rekomenderar jag.
Citera
2024-09-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
salakis 1.5% kefir. rekomenderar jag.

Ska testa, tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto