• 1
  • 2
2024-07-08, 19:39
Medlem
Jag vill verkligen bli polis. Är en kille på 24 år som har haft en stökig ungdom mellan 18-22 med föregående vänner som nu är kriminella (narkotikabrott) och en som sitter i fängelse. Jag är ostraffad och har endast ”partyknarkat”.

Jag har testat droger (marijuana och kokain) med dessa individer men har sedan två år tillbaka helt kapat kontakten med dem. När jag blev 22 började jag ställa mig själv lite viktiga frågor som vem vill jag bli, vad gör jag egentligen osv. Kort och gott är jag en annan person idag, starkt samhällsintresse och vill göra nytta i Sverige som polis. Är väldigt nervös inför psykologen på prövningen på grund av detta. Några tips?
Senast redigerad av Enmedborgare 2024-07-08 kl. 20:13.
Citera
2024-07-08, 19:42
Medlem
Är du straffad?
Citera
2024-07-08, 19:45
Medlem
olasvenssons avatar
Polisregistret över vad du har gjort tas väl bort efter några år? Du är väl inte dömd hela livet?
Citera
2024-07-08, 20:49
Citat:
Ursprungligen postat av Enmedborgare
Jag vill verkligen bli polis. Är en kille på 24 år som har haft en stökig ungdom mellan 18-22 med föregående vänner som nu är kriminella (narkotikabrott) och en som sitter i fängelse. Jag är ostraffad och har endast ”partyknarkat”.

Jag har testat droger (marijuana och kokain) med dessa individer men har sedan två år tillbaka helt kapat kontakten med dem. När jag blev 22 började jag ställa mig själv lite viktiga frågor som vem vill jag bli, vad gör jag egentligen osv. Kort och gott är jag en annan person idag, starkt samhällsintresse och vill göra nytta i Sverige som polis. Är väldigt nervös inför psykologen på prövningen på grund av detta. Några tips?

Är du inte dömd för nåt brott så ska du kunna komma in på Polishögskolan.
Citera
2024-07-08, 21:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enmedborgare
Är väldigt nervös inför psykologen på prövningen på grund av detta. Några tips?

Ta inte upp sådan bakgrund som är negativ. Säg positiva saker om din bakgrund. Det finns säkert något positivt, verkar som du haft att göra med mycket folk. Ta inte upp att du använt droger, ingen tvingar dig.
Citera
2024-07-08, 21:59
Medlem
thebyebyemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Polisregistret över vad du har gjort tas väl bort efter några år? Du är väl inte dömd hela livet?

Inte när det gäller att jobba inom polisen, försvarsmakten eller tullverket. Där är du markerad för alltid. Dom har något separat system och ser om du någonsin blivit dömd och är du det så är du tyvärr körd. Spelar ingen roll hur längesen det var.
Citera
2024-07-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman
Inte när det gäller att jobba inom polisen, försvarsmakten eller tullverket. Där är du markerad för alltid. Dom har något separat system och ser om du någonsin blivit dömd och är du det så är du tyvärr körd. Spelar ingen roll hur längesen det var.
Yes, folk som påstår att dem inte klarat säkerhetsprövningen för liknande saker. Även om han klarar säkerhetsprövningen inför skolan så kommer det göras nya och då kan det finnas risk att han inte klarar den. Bäst är väl att spela med öppna kort.
Citera
2024-07-09, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thebyebyeman

Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Yes, folk som påstår att dem inte klarat säkerhetsprövningen för liknande saker. Även om han klarar säkerhetsprövningen inför skolan så kommer det göras nya och då kan det finnas risk att han inte klarar den. Bäst är väl att spela med öppna kort.

Jaha?

Och TS skrev " Jag är ostraffad" så vad har era kommentarer med TS att göra?
TS skriver även att han tidigare "partyknarkat" men om man förstår honom rätt så gör han det inte längre och är inte heller dömd för något som sagt... så vilka öppna kort bör han köra med?
Citera
2024-07-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Jaha?

Och TS skrev " Jag är ostraffad" så vad har era kommentarer med TS att göra?
TS skriver även att han tidigare "partyknarkat" men om man förstår honom rätt så gör han det inte längre och är inte heller dömd för något som sagt... så vilka öppna kort bör han köra med?
Att han har partyknarkat och rört sig i kriminella kretsar. Det kan räcka för att få problem.
Citera
2024-07-09, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Att han har partyknarkat och rört sig i kriminella kretsar. Det kan räcka för att få problem.

Hur ska de på polishögskolan få veta det om han inte själv påtalar det?
Citera
2024-07-09, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Är du straffad?
Han var inte det.
Men troligvis så kollar de bakgrunden osv så att han faller nog på det iallafall
Citera
2024-07-09, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Hur ska de på polishögskolan få veta det om han inte själv påtalar det?
Ett kan vara misstankeregistret eller andra databaser där han förekommit när man exempelvis kartlagt hans vänner. Det kan uppdagas senare när han är på aspirant eller i tjänst och då är inte myndigheten nådig om det visat sig att han ljugit under sin prövning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in