2026-05-23, 17:53
  #133
Medlem
Kan jag köpa länkarmar / bromsar till Tesla på butik idag?
Citera
2026-05-23, 18:46
  #134
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suzukis
Kan jag köpa länkarmar / bromsar till Tesla på butik idag?
Finns gott om piratdelar på internetbutikerna.
Originaldelarna håller "Biltemakvalitet " redan från början
Citera
2026-05-24, 11:44
  #135
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja de billigaste Biltema H4 etc hade rätt taskig precision på glödtrådarna, och det räcker med bråkdelar av en mm för att det ska stöka till ljusbilden. Brinntiden var ”sisådär” med. Så där kunde man absolut med fördel välja mer välkända varumärken. Hur det är idag med dessa lampor vet jag inte då jag kör original eller eftermarknads seriösa LED

Det stämmer, har samma erfarenhet. Men det var 15-20 år sen så det kan ju ha hänt saker och ting.

Jag tror rent allmänt att företag som avser att överleva - vilket bör vara merparten av alla svenska företag, speciellt om man har fysiska butiker - är lyhörda inför den feedback som kunderna ger och försöker så snart det är möjligt stoppa eller förbättra en produkt där ett stort missnöje bekräftats. Så måste man jobba om man ska kunna bibehålla kunderna och växa.

Att någon mindre lyckad produkt ändå ramlar igenom ibland händer även större aktörer.
Citera
2026-05-24, 11:50
  #136
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det stämmer, har samma erfarenhet. Men det var 15-20 år sen så det kan ju ha hänt saker och ting.

Jag tror rent allmänt att företag som avser att överleva - vilket bör vara merparten av alla svenska företag, speciellt om man har fysiska butiker - är lyhörda inför den feedback som kunderna ger och försöker så snart det är möjligt stoppa eller förbättra en produkt där ett stort missnöje bekräftats. Så måste man jobba om man ska kunna bibehålla kunderna och växa.

Att någon mindre lyckad produkt ändå ramlar igenom ibland händer även större aktörer.

Visst är det så som du skriver..

När det gäller dessa billiga H4 på Biltema så vill jag minnas att just dessa allra billigaste låg bara i en helt anonym vit pappask, ingen som helst text tryck logga på vare sig asken eller lampan, ja utöver texten H4 60/55W H4. Tror de kostade 17kr/st eller liknande.

Samtidigt sålde Biltema andra lite mer kostade H4 som om jag minns rätt låg i en genomskinlig plastförpackning (sk blister) med varumärke etc tryckt, och som kostade det dubbla eller nåt sånt. De var klart bättre men å andra sidan så pass högre i pris att man lika gärna kunde köpa kända varumärken som Osram Bosch etc för bara en liten slant mer.
Citera
2026-05-24, 11:51
  #137
Medlem
Biltema är för hemmarpulare med gamla bilar. Eller ungdomar med EPA. Hade aldrig köpt en nyare bil där tidigare ägare använt sig av Biltema delar eller oljor.
Citera
2026-05-24, 12:05
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Biltema är för hemmarpulare med gamla bilar. Eller ungdomar med EPA. Hade aldrig köpt en nyare bil där tidigare ägare använt sig av Biltema delar eller oljor.

Ja det är såklart ditt egna val som du får göra som du vill med.

Jag själv skulle inte ha bara var tidigare ägare köpt grejor ifrån som enda avgörande faktor, utan vad denne köpt, var och varför, och sen vad för kunskaper etc vederbörande har, samt vad det är för bil det handlar om och syftet med den och ev köp.

Jag skulle t ex sannolikt skippa att köpa en Koenigsegg om tidigare ägare blundat och chansat i smörjoljehyllan Biltema, eller sullat med bromsdelar (ja om det skulle existera…) på samma firma.

Medan jag inte skulle tveka att köpa en vardagsbil för säg 50-150k om en kunnig engagerad snubbe har oljat den med Biltema med full dokumentation etc, och använt Biltemas torkarblad, bromsbelägg etc.

Det skulle ju vara intressant om du kunde delge oss dina triboligiska kunskaper och erfarenheter om vad som skiljer Biltemas olja från t ex en Shell Helix eller Castrol, Mobile 1, Quaker, Motul, etc etc etc som möter samma klassningar och viskositetsindex. För du har väl seriösa kunskaper så det inte bara handlar om ”religion” och fördomar…?
Citera
2026-05-24, 12:43
  #139
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja det är såklart ditt egna val som du får göra som du vill med.

Jag själv skulle inte ha bara var tidigare ägare köpt grejor ifrån som enda avgörande faktor, utan vad denne köpt, var och varför, och sen vad för kunskaper etc vederbörande har, samt vad det är för bil det handlar om och syftet med den och ev köp.

Jag skulle t ex sannolikt skippa att köpa en Koenigsegg om tidigare ägare blundat och chansat i smörjoljehyllan Biltema, eller sullat med bromsdelar (ja om det skulle existera…) på samma firma.

Medan jag inte skulle tveka att köpa en vardagsbil för säg 50-150k om en kunnig engagerad snubbe har oljat den med Biltema med full dokumentation etc, och använt Biltemas torkarblad, bromsbelägg etc.

Det skulle ju vara intressant om du kunde delge oss dina triboligiska kunskaper och erfarenheter om vad som skiljer Biltemas olja från t ex en Shell Helix eller Castrol, Mobile 1, Quaker, Motul, etc etc etc som möter samma klassningar och viskositetsindex. För du har väl seriösa kunskaper så det inte bara handlar om ”religion” och fördomar…?

Värmetålighet, slitageskydd, livslängd. Om du drar husvagn, har turbo mm då är kvalitetsoljor att föredrar. Men din gamla Volvo går säkert bra med Biltema olja.
Citera
2026-05-24, 12:59
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Värmetålighet, slitageskydd, livslängd. Om du drar husvagn, har turbo mm då är kvalitetsoljor att föredrar. Men din gamla Volvo går säkert bra med Biltema olja.

Jaha…. Som väntat blev det bara ett lallande svar….

Jag frågade dig, vilken skillnad är det på de olika oljorna kontra Biltemas olja, om de möter samma kvalitetsklassning och viskositetsindex…? Kan du svara på det eller är det som jag tror, att du inte har kunskaper om det du tror saker om….? Full av fördomar…?

Och för din kännedom har många kört racing med hårdtrimmade motorer på Biltemas oljor, utan minsta problem. Sannolikt liiite mer krävande än att släpa husvagn i vardagstrafiken….
Citera
2026-05-24, 14:13
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jaha…. Som väntat blev det bara ett lallande svar….

Jag frågade dig, vilken skillnad är det på de olika oljorna kontra Biltemas olja, om de möter samma kvalitetsklassning och viskositetsindex…? Kan du svara på det eller är det som jag tror, att du inte har kunskaper om det du tror saker om….? Full av fördomar…?

Och för din kännedom har många kört racing med hårdtrimmade motorer på Biltemas oljor, utan minsta problem. Sannolikt liiite mer krävande än att släpa husvagn i vardagstrafiken….

Racingmotorer, är troligtvis folkrace du yrar om, ska inte hålla flera tusen mil, din bonnraggare. Hade fungerat med matolja med. Försvara inte Biltema olja för att du har taskig ekonomi.
Citera
2026-05-24, 14:22
  #142
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Racingmotorer, är troligtvis folkrace du yrar om, ska inte hålla flera tusen mil, din bonnraggare. Hade fungerat med matolja med. Försvara inte Biltema olja för att du har taskig ekonomi.

Jag ställde seriösa frågor till dig, varför duckar du och börjar tramsa som ett barn….?

Visa oss nu seriösa tribologiska tester där Biltemas olja rankas som kass jämfört med andra välkända märken med samma klassning och viskositetsindex, eller så kan du erkänna att du inte har koll på vad du tror och har fördomar om…

Jag kan ju upplysa dig om att jag har haft hyfsat bra koll på motorer bilar och smörjning i dessa i sådär 30-40 år… Bl a skickat oljeprover till tribologiska labb i USA.

Även om min ekonomi är ljusår från muskisk, så kan jag unna mig vilken olja som helst för mina motorer.
Du kan ju kolla min signatur så får du en hint… snittlönen i min bransch med mina 28 års anställningstid är ca 0,9-1,1 m kr/år
__________________
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-05-24 kl. 14:42.
Citera
2026-05-24, 15:06
  #143
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Något år sedan fick jag nedslag på en lampa och enligt besiktningsmannen var det vanligt förekommande med biltemalampor. Blev en märkeslampa för några tior extra när jag bytte inför ombesiktningen.
Divergerande uppfattning.
Jag har sedan bortåt 50 år tillbaka alltid monterat Biltemas "fusk-H4r" i mina hobbybilar.
Nuvarande 2CV ägd 29 år och lika många år samma Biltemas "fusk-H4r" - utan synpunkter vid besiktningen.
Citera
2026-05-25, 18:36
  #144
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Divergerande uppfattning.
Jag har sedan bortåt 50 år tillbaka alltid monterat Biltemas "fusk-H4r" i mina hobbybilar.
Nuvarande 2CV ägd 29 år och lika många år samma Biltemas "fusk-H4r" - utan synpunkter vid besiktningen.

Problemet blir när man sedan ska montera en finlampa och då märker man att ljusbilden är för lågt ställd med Biltemalamporna. Ställer man upp ljusbilden klagar besiktningen och mötande medtrafikanter när man monterar en Biltemalampa igen.
När jag använde H4-lampor hade jag Biltemalampor på somrarna och Osram Nightbreaker på vintrarna när jag behövde den bättre ljusbilden, men jag ville inte slita på de finare lamporna i onödan under den ljusa tiden på året.
Man fick se till att besikta bilen med Osram Nightbreaker i för att inte besiktningen skulle ställa ned ljusbilden igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in