Citat:
Ursprungligen postat av
anslut
Biltema är för hemmarpulare med gamla bilar. Eller ungdomar med EPA. Hade aldrig köpt en nyare bil där tidigare ägare använt sig av Biltema delar eller oljor.
Ja det är såklart ditt egna val som du får göra som du vill med.
Jag själv skulle inte ha bara var tidigare ägare köpt grejor ifrån som enda avgörande faktor, utan vad denne köpt, var och varför, och sen vad för kunskaper etc vederbörande har, samt vad det är för bil det handlar om och syftet med den och ev köp.
Jag skulle t ex sannolikt skippa att köpa en Koenigsegg om tidigare ägare blundat och chansat i smörjoljehyllan Biltema, eller sullat med bromsdelar (ja om det skulle existera…) på samma firma.
Medan jag inte skulle tveka att köpa en vardagsbil för säg 50-150k om en kunnig engagerad snubbe har oljat den med Biltema med full dokumentation etc, och använt Biltemas torkarblad, bromsbelägg etc.
Det skulle ju vara intressant om du kunde delge oss dina triboligiska kunskaper och erfarenheter om vad som skiljer Biltemas olja från t ex en Shell Helix eller Castrol, Mobile 1, Quaker, Motul, etc etc etc som möter samma klassningar och viskositetsindex. För du har väl seriösa kunskaper så det inte bara handlar om ”religion” och fördomar…?