2024-07-13, 11:41
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet inte mer än nån annan men jag har läst vad han skriver om flytt och dess orsak.

Det bottnar väl i en form av egoism om en part ser barnen som nån sorts ägodel och beslutar att mörda dem?
Rent krasst är den andra föräldern är till och med helt utesluten ang deras framtid.

Det centrala är att ett helt värnlöst barn har berövats livet - av den som ska vara deras trygghet - och det andra barnet ska fortsätta försöka överleva sviterna...
Visste du var en sund värderare .. lite stöddig bara men det uppskattas, ibland

Magnus som vi båda är överens om är att han inte skulle ha barnen när han var så sjuk.
Övervakare av svärföräldrar eller dyl.
Åter igen anser jag att det bör finnas en "Mall" för prevention. Ingen vill uppleva liknande.
Senast redigerad av SloppySeconds 2024-07-13 kl. 11:45.
Citera
2024-07-13, 11:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Visste du var en sund värderare .. lite stöddig bara med det uppskattas, ibland

Magnus som vi båda är överens om är att han inte skulle ha barnen när han var så sjuk.
Övervakare av svärföräldrar eller dyl.
Åter igen anser jag att det bör finnas en "Mall" för prevention. Ingen vill uppleva liknande.

Dig brukar jag ge gult kort ibland.

Just nu är jag ense om prevention.
Det är det enda sättet att rädda andra barn från ett likadant öde.
No pity party.... No blame game.

Samtidigt väldigt svårt och komplext område.
Speciellt om den självmordsbenägna förmår upprätta fasader. Låtsas vara i bättre skick än så är fallet.
Hur det var här vet jag inte, men jag kan aldrig tro att hon hade låtit barnen vara där om hon fattat hur illa de var ställt.
Citera
2024-07-13, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Psykologen har inget val utan måste anmäla om den ser någon som helst oro för att barnen skulle fara illa. Att psykologen nu INTE ansåg att den plikten gällde i den här situationen utan uppmanade honom att anmäla sig själv tyder istället på att den tyckte att det hade varit bra om han hade fått lite stöd i sitt föräldraskap, ungefär.
?
Via en orosanmälan?

Han nämner "psykolog o kristerapeut", skrivet den 19 maj.
Om det nu inte är två personer iom ordet "och".
Han skriver iaf att det är en kristerapeut som ber honom orosanmäla sig själv.

Men oavsett;
Att en psykolog skulle be honom orosanmäla sig själv?
Som inte vilja arbeta med honom mer för han är sämre?
För det säger han också.

Att en kristerapeut skulle släppa honom i sämre skick och be honom sköta orosanmälan låter lika konstigt.

Det får väl tas i beaktning (ang hans återberättelser och svartsyn på tillvaron) att han inte är stabil i psyket - eftersom det är Inte så värst långt från mord och självmord rent kronologiskt (och mår sämre).
Fler parter behöver ju höras för en större och mer korrekt bild.
Frågan är väl vad han säger till vården och omgivningen. Det är väl en sak att sitta i nån grupp.
Senast redigerad av develi 2024-07-13 kl. 13:32.
Citera
2024-07-13, 14:00
Medlem
Citat:
?
Via en orosanmälan?

Men oavsett;
För det säger han också.

Att en kristerapeut skulle släppa honom i sämre skick och be honom sköta orosanmälan låter lika konstigt.

Det får väl tas i beaktning (ang hans återberättelser och svartsyn på tillvaron) att han inte är stabil i psyket - eftersom det är Inte så värst långt från mord och självmord rent kronologiskt (och mår sämre).
Frågan är väl vad han säger till vården och omgivningen. Det är väl en sak att sitta i nån grupp.

”sitta i nån grupp”?
Citera
2024-07-13, 15:44
Medlem
Citat:
?
Via en orosanmälan?

Men oavsett;
För det säger han också.

Tycker det låter konstigt att en psykolog eller kristerapeut skulle be en sjuk person orosanmäla sig själv. Hur vet vi att psykolog eller kristerapeut bett honom göra det? Om jag fattat rätt är det han själv som skrivit det i en Facebookgrupp, men ingen av oss kan ju isf veta om psykolog eller kristerapeut verkligen bett honom göra det. Vi har bara hans sida av det. Om en psykolog eller kristerapeut tycker att en orosanmälan ska göras, är det då inte den personen som gör det? Inte att de ber en patient göra det ?? Rätta mig om jag har fel. Tänker bara att om psykiskt sjuka personer själva ska få ansvar att orosanmäla sig själva, att lägga det " ansvaret" på de, i mina ögon känns det konstigt. En psykiskt sjuk person har inte alltid sjukdomsinsikt. Då är det inte lätt för den att anmäla sig själv....Men som sagt rätta mig om jag har fel.
Citera
2024-07-13, 15:45
Medlem
Carl Serungs avatar
Finns det någon sammanfattning på vad och varför det hände?
Citera
2024-07-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slowattack
Vad pratar du om, de var ju skilda och pojken bodde i Malmö.
Om du vet att det är så är det bra. Det råder delade meningar om vem av föräldrarna barnen bodde hos. Enligt pappans inlägg på Facebook så hade han barnen heltid.
Citera
2024-07-13, 16:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
”sitta i nån grupp”?
Facebook.
Citera
2024-07-13, 16:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mari111
Tycker det låter konstigt att en psykolog eller kristerapeut skulle be en sjuk person orosanmäla sig själv. Hur vet vi att psykolog eller kristerapeut bett honom göra det? Om jag fattat rätt är det han själv som skrivit det i en Facebookgrupp, men ingen av oss kan ju isf veta om psykolog eller kristerapeut verkligen bett honom göra det. Vi har bara hans sida av det. Om en psykolog eller kristerapeut tycker att en orosanmälan ska göras, är det då inte den personen som gör det? Inte att de ber en patient göra det ?? Rätta mig om jag har fel. Tänker bara att om psykiskt sjuka personer själva ska få ansvar att orosanmäla sig själva, att lägga det " ansvaret" på de, i mina ögon känns det konstigt. En psykiskt sjuk person har inte alltid sjukdomsinsikt. Då är det inte lätt för den att anmäla sig själv....Men som sagt rätta mig om jag har fel.
Låter ju helt weird.
Han blir sämre och kristerapeuten vill inte "jobba med honom mer".
Vilket skulle kunna ske om denna då anser att han behöver psykologhjälp. Att det inte längre "bara" handlar om sorg--och krisreaktion.
Men sen lägger han då till detta med att orosanmäla sig själv i andetaget efter.
Citera
2024-07-13, 17:14
Medlem
Kan någon ge en sammanfattning av vad som skett, vad är orsaken? Psykisk ohälsa, hedersmotiv?
Citera
2024-07-14, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mari111

Jag har exakt samma tanke som du, om en person inom den professionen anser att det behövs göras en orosanmälan så har personen skyldighet enligt lag att göra det...samma som om du jobbar inom skola och förskola.

Det kan ju mycket väl vara han som skrivit inläggen i FB-gruppen men det är ju inte samma sak som att det är sant, han kan ju lika gärna ha hittat på allt själv!
Citera
2024-07-14, 03:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carsten2.0
Jag har exakt samma tanke som du, om en person inom den professionen anser att det behövs göras en orosanmälan så har personen skyldighet enligt lag att göra det...samma som om du jobbar inom skola och förskola.

Det kan ju mycket väl vara han som skrivit inläggen i FB-gruppen men det är ju inte samma sak som att det är sant, han kan ju lika gärna ha hittat på allt själv!

Det finns terapeuter och "terapeuter"... Vi vet ju inte,vilken sort den aktuelle personen hade anlitat:

https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/fa-hjalp/legitimation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in