• 5
  • 6
2024-07-05, 12:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Det finns helt klart tillfällen när det är schyst att steka före man sous vidar. Men oftast gör man bägge delarna för att få så bra yta som möjligt med målet att få så liten "sorgekant" det bara går.
Tänkte lite på detta, men ge en snabb stekyta före, det i sig bör väl ge en annan smak på köttet och pga det får gotta in sig rejält under tiden i sous vidden och av karamelliseringen?
Citera
2024-07-06, 01:32
Moderator
Snuffelbutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Tänkte lite på detta, men ge en snabb stekyta före, det i sig bör väl ge en annan smak på köttet och pga det får gotta in sig rejält under tiden i sous vidden och av karamelliseringen?

Njaäe, ingen märkbar skillnad vad jag har märkt. Det handlar mest om att få bra krisp och färg på ytan vilket såklart sätter smak. Men vettetusan om jag skulle säga att smakprofilen ändras tillräckligt för att jag ska märka något i alla fall.
Citera
2024-07-06, 15:05
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuffelbutt
Njaäe, ingen märkbar skillnad vad jag har märkt. Det handlar mest om att få bra krisp och färg på ytan vilket såklart sätter smak. Men vettetusan om jag skulle säga att smakprofilen ändras tillräckligt för att jag ska märka något i alla fall.
Oki, det lät lite som detta var en möjlighet.
Men då finns det få eller inga fördelar att ge färg på köttet först då, så varför gör en del det då för?
Av bekvämlighet och att det kanske är enklare att kontrollera tempen håller sig inom det önskade spannet?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in