2024-06-30, 23:49
Medlem
IgelBollens avatar
Tjo,

Behöver lite tips på hur jag kan få ner överskottet. Har en tanke att jag kanske kan sälja av lite förluster på mitt gamla VP-konto. Men frågan är om man kan använda hela överskottet när jag säljer med förlust?

Vad som genererar överskott:
- Ränta på sparkontot.
- Räntor från utlånade pengar.
- ISK-konton.
- Försäljningar av värdepapper och utdelninger från VP-kontot.

Vad som genererar underskott:
- Bostadslån
- Övrigt

Har ni några tips eller behöver ni mer information? Tycker att det är lite svårt att förstå deklarationen då man aldrig har grottat in sig i den, brukar oftast bara skumma igenom den...men nu när man får så mycket överskott och detta växer så vill man på något sätt utnyttja detta och på så sätt undvika en onödig kostnad.
Citera
2024-07-01, 00:12
Medlem
Ja du kan sälja värdepapper som gått ner (och kvitta förlusterna mot dina vinster) förutsatt att du inte har de värdepapper som du vill sälja i en KF eller ISK.

Här finns lite att läsa https://www.bjornlunden.se/skatt/kap...4rdepapp__7041

Du kan använda Skatteverkets tjänst "Räkna ut din skatt" för att labba med beräkningarna.
Senast redigerad av miles3 2024-07-01 kl. 00:15.
Citera
2024-07-01, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgelBollen
Tjo,

Behöver lite tips på hur jag kan få ner överskottet. Har en tanke att jag kanske kan sälja av lite förluster på mitt gamla VP-konto. Men frågan är om man kan använda hela överskottet när jag säljer med förlust?

Vad som genererar överskott:
- Ränta på sparkontot.
- Räntor från utlånade pengar.
- ISK-konton.
- Försäljningar av värdepapper och utdelninger från VP-kontot.

Vad som genererar underskott:
- Bostadslån
- Övrigt

Har ni några tips eller behöver ni mer information? Tycker att det är lite svårt att förstå deklarationen då man aldrig har grottat in sig i den, brukar oftast bara skumma igenom den...men nu när man får så mycket överskott och detta växer så vill man på något sätt utnyttja detta och på så sätt undvika en onödig kostnad.

Jag hoppas bara du inte sitter med årets deklaration (för förra inkomståret) och funderar på hur du skall få ner överskottet (för förra året). Gör du det så behöver du en tidsmaskin nämligen.
Citera
2024-07-01, 10:42
Medlem
IgelBollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag hoppas bara du inte sitter med årets deklaration (för förra inkomståret) och funderar på hur du skall få ner överskottet (för förra året). Gör du det så behöver du en tidsmaskin nämligen.
Nädå, går att få prognoser och jag kommer även hamna på ett överskott nästa deklaration.

Något tips?
Citera
2024-07-01, 11:35
Medlem
Citat:
Nädå, går att få prognoser och jag kommer även hamna på ett överskott nästa deklaration.

Något tips?
Belåna ditt VP-konto. Räntekostnaden är avdragsgill tills vidare. Avdragsrätten ska tydligen halveras nästa år och upphöra år 2026.
Citera
2024-07-01, 11:48
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Eller så begär han rättning av redan inlämnade deklarationer, det kan man göra flera år bakåt i tiden även utan tidsmaskin.
Citera
2024-07-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Eller så begär han rättning av redan inlämnade deklarationer, det kan man göra flera år bakåt i tiden även utan tidsmaskin.

Jo, men det förutsätter dock att man faktiskt redan haft de underskottsposter som man åberopar. Det lät lite på TS att han tänkte skapa underskottsposterna för att kunna dra av, vilket man måste göra under inkomståret.
Citera
2024-07-01, 20:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Jo, men det förutsätter dock att man faktiskt redan haft de underskottsposter som man åberopar. Det lät lite på TS att han tänkte skapa underskottsposterna för att kunna dra av, vilket man måste göra under inkomståret.

Sant! Fram med tidsmaskinen!....
Citera
2024-07-02, 00:00
Medlem
IgelBollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miles3
Ja du kan sälja värdepapper som gått ner (och kvitta förlusterna mot dina vinster) förutsatt att du inte har de värdepapper som du vill sälja i en KF eller ISK.

Här finns lite att läsa https://www.bjornlunden.se/skatt/kap...4rdepapp__7041

Du kan använda Skatteverkets tjänst "Räkna ut din skatt" för att labba med beräkningarna.
Tack så mycket, skall läsa igenom den under veckan. Har bara skummat lite.

Men jag har fattat att man kan kvitta förluster med hjälp av schablonintäkten mot 70% av en kapitalförlust, vilket sker automatiskt. Har insett att jag har skapat mer skatt i onödan, får tänka om lite. Hade behövt mer förluster.

Om man nu har räknat ut sitt överskott, vilken formell skall man använda om man vill räkna ut vad man behöver betala tillbaka i skatt?
Citera
2024-07-02, 00:14
Medlem
IgelBollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolltaxerik
Belåna ditt VP-konto. Räntekostnaden är avdragsgill tills vidare. Avdragsrätten ska tydligen halveras nästa år och upphöra år 2026.
Rätt så intressant tips, men räntorna är rätt så höga och då gäller det att skapa en högre avkastning. Tvärtom kan bli katastrofalt (lägre avkastning), nog inget för mig. Men jag uppSkattar ditt tips.
Citera
2024-07-02, 10:41
Medlem
Citat:
Tack så mycket, skall läsa igenom den under veckan. Har bara skummat lite.

Men jag har fattat att man kan kvitta förluster med hjälp av schablonintäkten mot 70% av en kapitalförlust, vilket sker automatiskt. Har insett att jag har skapat mer skatt i onödan, får tänka om lite. Hade behövt mer förluster.

Om man nu har räknat ut sitt överskott, vilken formell skall man använda om man vill räkna ut vad man behöver betala tillbaka i skatt?
På förlusten får du bara 21% tillbaka. På överskottet betalar du 30%. Det är väl bättre att vänta tills du har kapitalvinst på aktier att kvitta motsvarande förluster mot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in