2024-06-30, 14:02
Medlem
Hallå, jag har snubblat över en gammal btc plånbok.

Tänkte sälja dessa och föra över till bank.. men hur är Länsförsäkringar om man ska föra över en summa?
Citera
2024-06-30, 14:08
Medlem
Tuppruskarens avatar
Utveckla gärna med vad du menar med "hur är" på vilket sätt tänker du?
Citera
2024-06-30, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Utveckla gärna med vad du menar med "hur är" på vilket sätt tänker du?

Förmodar att han frågar hur banken kommer reagera på att han för över en stor summa pengar.

TS: De brukar vilja veta varifrån det kommer. Banker har en skyldighet att fråga. Sen huruvida de tror på var det kommer ifrån, eller om ditt kvitto är äkta är en annan femma.

Den intressantare frågan är (om du ändå tänkt vara ärlig) om det faller skatt på BTC-försäljning eller inte. Är de som aktier och andra ting där vinsten skattas? Ingen aning men det får du nog ta med skatteverket.
Citera
2024-06-30, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Förmodar att han frågar hur banken kommer reagera på att han för över en stor summa pengar.

TS: De brukar vilja veta varifrån det kommer. Banker har en skyldighet att fråga. Sen huruvida de tror på var det kommer ifrån, eller om ditt kvitto är äkta är en annan femma.

Den intressantare frågan är (om du ändå tänkt vara ärlig) om det faller skatt på BTC-försäljning eller inte. Är de som aktier och andra ting där vinsten skattas? Ingen aning men det får du nog ta med skatteverket.

Så som du säger, har skattat mina tidigare försäljningar. Har bytt bank nu pga hus köp.

Undrar som du sa hur dem kommer reagera på det. Är inte en stor summa iof handlar om 44000:- as we speak.
Citera
2024-06-30, 15:47
Medlem
Fuckwindowss avatar
Använd en krypto bank, för över det du behöver/lås resten på USB.
Citera
2024-06-30, 15:56
Medlem
Vad är du orolig för? Man får ta emot 44 lax från kryptoförsäljning. Det är inte olagligt.
Citera
2024-06-30, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siz1
Så som du säger, har skattat mina tidigare försäljningar. Har bytt bank nu pga hus köp.

Undrar som du sa hur dem kommer reagera på det. Är inte en stor summa iof handlar om 44000:- as we speak.

44k är typ ingenting. Om de ens frågar så kan du säga vad som helst. Simma lugnt.
Citera
2024-07-20, 20:52
Medlem
Du kan annars öppna gratiskonto på Wise eller Revolut och föra över dem dit. Jag förde över mer än det häromdagen till Wise och det gick iaf bra.

Däremot hade jag väntat med det om jag var dig. För innan du för över dem (eftersom du idag har dem i en wallet säger du) måste du växla dem mot fiat på en exchange. Och som det ser ut nu kommer EU ålägga exchanges att redovisa transaktioner så långt tillbaka som till 2016. Katastrof, och självklart hur oetiskt som helst med retroaktiva regler, men eftersom så få drabbas reagerar idiot-Svensson inte på den sortens beslut. Jag hade som sagt väntat och sett hur det utvecklar sig. Kanske kommer det finnas andra vägar att få dina BTC till fiat utan att staten märker det, och därmed utan risk för beskattning. Och så vill man ju ha det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in