2024-06-29, 19:07
Medlem
Jag har blivit avföringsinkontinent. Det har blivit värre med tiden. Nu bajsar jag på mig varje dag. Jag saknar också känsel. Jag känner inte ens när jag bajsar på mig. Och slincterfunktionen är helt död. Kan inte hålla tillbaka avföringen och avföringen läcker ut utan att jag kan kontrollera det och jag känner inte när det sker.

Jag har INTE diarre. Är förstoppad.

Har också urin-inkontinens.

Vad kan mina besvär bero på? Ge mig alla förslag ni kommer på. Jag är allvarligt oroad och måste veta inom vilken läkar-specialitet jag ska söka vård.

Kan man åtgärda avförings-inkontinens på något sätt? Om ja, hur?
2024-06-29, 19:07
Moderator
Lapapps avatar
Tre trådar om TS hälsoproblem har sammanfogats till en. Detta eftersom problemen har diskuterats i alla trådar och det har spekulerats att de hör samman. De tre trådarna som sammanfogas är: Jag har blivit avförings-inkontinent, frågor, Jag kissar oftare och större mänger urin, frågor och Blåmärken, frågor

Rubrik korrigerad till: Flera hälsoproblem, bl.a. avföringsinkontinens, urinering och blåmärken.

/Mod
2024-06-29, 19:32
Medlem
ABBORREs avatar
Ta en sväng till närmaste vårdcentral, kör med dubbla blöjor till det lugnar ner sig

Och lycka till
2024-06-29, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Är du född 1929…?
Den var bra.
Åter till TS.
Berätta varför du är i den här situationen. Har du någon ryggskada, tumör?
2024-06-29, 19:47
Medlem
Knucklehugss avatar
Jag själv har inte skitit en bajskorv sedan 2003. Var till en läkare men alla värden var bra... så om du inte lider av det låt det va.

Men naturligtvis ska du först kontaka läkare, be om att få göra ett avföringsprov. Och skulle inte det räcka så be om att få en probe uppkörd i rosetten, den kameran tar finfina bilder inifrån ditt tarmpaket.
2024-06-29, 19:51
Medlem
Dishys avatar
Har hört att det kan hända om man är förstoppad mycket. Det blir som en bajspropp som vidgar tarmen, det gör att man till slut kan ha svårt att känna när man är nödig. Sen pressas det bajs förbi proppen så att det blir bajsläckage.

Finns massa läkemedel för detta tex Dulcosoft och Movicol. Säkert annat också. Ring 1177 och be om råd. Man kan maila också, logga in på 1177.se med bankid. Såhär ska du inte behöva ha det.
Senast redigerad av Dishy 2024-06-29 kl. 19:53.
2024-06-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Den var bra.
Åter till TS.
Berätta varför du är i den här situationen. Har du någon ryggskada, tumör?

Jag har ryggskador/ryggsjukdomar. Vet inte om jag har tumör.
2024-06-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Har hört att det kan hända om man är förstoppad mycket. Det blir som en bajspropp som vidgar tarmen, det gör att man till slut kan ha svårt att känna när man är nödig. Sen pressas det bajs förbi proppen så att det blir bajsläckage.

Finns massa läkemedel för detta tex Dulcosoft och Movicol. Säkert annat också. Ring 1177 och be om råd. Man kan maila också, logga in på 1177.se med bankid. Såhär ska du inte behöva ha det.

Tack för ditt inlägg.

Vart sätter sig bajsproppen exakt?

Är skadorna permanenta? Kan man åtgärda skadorna? Jag har bara blivit värre över tid.

Har testat Movicol, men det biter inte på min förstoppning.

Du har rätt, så här kan jag inte ha det.
2024-06-29, 20:01
Medlem
Citat:

Finns det lämpligt laxermedel mot min förstoppning, som man kan ta regelbundet, som inte är pulver. Klarar inte av pulver som man blandar med vatten. klarar inte av smaken.
2024-06-29, 20:02
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 29525
Tack för ditt inlägg.

Vart sätter sig bajsproppen exakt?

Är skadorna permanenta? Kan man åtgärda skadorna? Jag har bara blivit värre över tid.

Har testat Movicol, men det biter inte på min förstoppning.

Du har rätt, så här kan jag inte ha det.

Tjocktarmen antagligen. Det ska gå att åtgärda vad jag vet, har en bekant som varit med om samma (mår bra nu) med förstoppning och kladdig avföring som rann ut. Men det behövde medicineras under lång tid, flera månader kanske halvår.
2024-06-29, 20:03
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 29525
Finns det lämpligt laxermedel mot min förstoppning, som man kan ta regelbundet, som inte är pulver. Klarar inte av pulver som man blandar med vatten. klarar inte av smaken.

Kanske hjälper att blanda med saft.
2024-06-29, 20:04
Medlem
Citat:
Tjocktarmen antagligen. Det ska gå att åtgärda vad jag vet, har en bekant som varit med om samma (mår bra nu) med förstoppning och kladdig avföring som rann ut. Men det behövde medicineras under lång tid, flera månader kanske halvår.

Menar du runt analöppningen? Min avföring är fast. Jag har också avföring som rinner ut. Hur blev din vän hjälpt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in