• 1
  • 2
2024-06-29, 12:00
Medlem
Citat:
Det var under onsdagseftermiddagen som polisen slog till med stor styrka mot en adress i Klintehamn. Nu kan polisen bekräfta att insatsen var en del av en större nationell insats som har med det gängrelaterade våldet att göra.

Citat:
Nyheten i korthet

• Polisen genomförde en stor insats i Klintehamn under onsdagen, som en del av en nationell operation med namnet "Frigg". En person togs in för förhör men släpptes senare.

• Insatsen var ett samarbete med Tullverket för att bekämpa införsel av olagliga start- och tårgasvapen i Sverige, med 34 adresser undersökta över hela landet.

• Polisen rapporterade att 45 vapen beslagtogs under insatsen. Start- och tårgasvapen, som kan omvandlas till skarpa vapen, utgör cirka 30% av alla vapen i kriminella miljöer i Sverige.

Så nu har gängvåldet ännu fler offentlig-gjorda kopplingar till ön?
Vad vet vi om just detta?
Vilken adress var det?
Vem är den misstänkta/den som tog med på förhör? Vad vet vi om denne?
Hittade de något på adressen?
Osv osv.
Citera
2024-06-29, 23:33
Medlem
Finns det ingen som har info om det här tillslaget?
Känns märkligt på lilla Gotland. Och ännu märkligare i lilla men ”tätbebodda” klintehamn?!
Finns det redan en tråd om detta som jag av någon anledning inte lyckas hitta..?
Citera
2024-07-03, 00:23
Medlem
Står ni att personen är misstänkt för brott så antar att de hittade ett sånt vapen där.
Då borde man ju känna till killen tycker jag - men verkligen hört NADA!
Jag har fått veta att de va i någon av längorna/radlägenheterna där vid dagiset som de stod och letade..
kollat på namnen på människor är skriva men känner inte till något namn som jag skulle kunna tänkas är kopplat till detta..?
Citera
2024-07-03, 19:11
Medlem
Det här var en del av en större insats av polisen och tullverket förra veckan. Det gjordes tillslag mot alla som köpt av samma återförsäljare i Frankrike.

Citat:
Insatsen som genomförts av Polismyndigheten och Tullverket denna vecka bygger på kunduppgifter som Tullverket inhämtat från återförsäljare i Frankrike. Husrannsakningar har genomförts på 34 adresser runt om i Sverige vilket har resulterat i att totalt 45 vapen tagits i beslag, varav 29 är initialt bedömda som start- och tårgasvapen och resterande avvaktar fastställande hos polisen, Nationellt forensiskt center (NFC).

Köparna är spridda i landet geografiskt och har inga kända kopplingar till varandra förutom att de beställt vapen från samma återförsäljare. Bland köparna finns minderåriga, vuxna, äldre, främst män men även kvinnor. De misstänks nu alla för vapensmuggling och/eller vapenbrott och riskerar kännbara straff.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...llegala-vapen/

En annan åkte fast i Örebro.

https://www.na.se/2024-06-28/slog-ti...vt-vapenbrott/

Citat:
Start- och gaspistoler köps lagligt inom EU, smugglas till Sverige och byggs om till skarpa skjutvapen som används för att döda.
Under onsdagen genomfördes en husrannsakan i Örebro län. En man i 35-årsålder greps och misstänks nu för grovt vapenbrott och grovt smugglingsbrott, skriver SVT.
Citera
2024-07-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purplepanic
Står ni att personen är misstänkt för brott så antar att de hittade ett sånt vapen där.
Jag har fått veta att de va i någon av längorna/radlägenheterna där vid dagiset som de stod och letade..
kollat på namnen på människor är skriva men känner inte till något namn som jag skulle kunna tänkas är kopplat till detta..?

Citat:
Bland köparna finns minderåriga, vuxna, äldre, främst män men även kvinnor.

Från polisens hemsida.
Citera
2024-07-05, 10:02
Medlem
Allt de där vet jag tyvärr redan (och det mesta har jag rent av resan skrivit i tråden) dock 😅
Citera
2024-07-07, 10:41
Medlem
Citat:
Enda jag vet där är Niklas men vafan jag har inte vart i Klintehamn på flera år.
Citera
2024-07-13, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Enda jag vet där är Niklas men vafan jag har inte vart i Klintehamn på flera år.

Haha han vet alla om.
Ska ha varit där i närheten av vart han bor så trodde först de gällde honom - men de va en annan länga. Fått reda på vilken lägenhet de gäller.
Det bor ett ungt par där som verkar ha en liten unge - ser inte ut som nå pundare eller kriminella och har inte hört om dem i de kretsarna.

Kan han ha köpt ett start-vapen ”bara för skoj” och inte tänkt sig för på att det inte är lagliga att ha i Sverige..?

Pga att jag har de tankarna, att de känns ”off” och inte som att de är några aktiva kriminella så att säga (och att de är ett barn inblandat) så vill jag inte lägga ut namn på honom - tillräckligt nyfikna kan nog snoka upp vem det gäller själva utifrån det jag sagt.

Får nog bara vänta och se vad som händer men det känns inte som att de handlar om någon som skulle göra om det till ett fungerande skjutvapen och använda/sälja i kriminella syften
Citera
2024-07-13, 21:40
Medlem
Hur vet du denna info?
Citera
2024-07-26, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majsbajspajs
Hur vet du denna info?

Jag? Dels har de skrivits i tidningen.
Vilken lägenhet det handlar om fick jag höra av en tjej som bor i samma länga.
Citera
2024-07-27, 23:01
Medlem
Citat:
Jag? Dels har de skrivits i tidningen.
Vilken lägenhet det handlar om fick jag höra av en tjej som bor i samma länga.

Okej och hon är säker på info? Vad SAS de mer?
Citera
2024-07-28, 09:22
Medlem
Niklas bil blev i alla fall stannad igår av ca 5-7 polisbilar på Toftavägen, så det var inte en vanlig trafikkontroll. Inte hittat något i tidningarna om det så vet inte vad det handlade om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in