2024-06-27, 10:47
Medlem
RetaThunbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GretaForPresident
Med hjälp av dagens AI kommer du inte behöva göra något för hand…

Grotta lite i dom olika AI-tjänsterna som finns - varför uppfinna hjulet ännu en gång?

Vilken AI-tjänst är enkel att använda för att bygga webbsidor för en person som nte är utvecklare?
Genuint intresserad om du har exempel.

AI är grymt på mycket, inte minst att förbättra eller tom skriva kod. Men det skulle ju ta längre tid att berätta för AI vilken kod den ska skriva för att få ihop din webbsida jämfört med att använda typ Wix.
Citera
2024-06-27, 10:51
Medlem
Finikantens avatar
Själv använder jag Wix och tycker att det är enklare än WordPress, åtminstone när det gäller de vanliga inställningarna som färger och layout (gav upp WordPress efter många frustrerade försök). Wix kan dock vara krångligt om man vill skapa friställda custom-sidor med avancerade funktioner man inte kan få med hjälp av appar som går att ladda ner. I dessa fall kan jag tänka mig att Wordpress är något bättre.
Citera
2024-06-27, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Det kanske är konstigt men jag har aldrig gjort en hemsida. Det vill jag nu ändra på. Jag har en idé till domännamn. Sidan ska se modern och proffsig ut och inte något från början på 2000-talet. Hur börjar jag?
<html>
Citera
2024-06-27, 14:21
Medlem
Wix, Squarespace eller Webflow (min favorit) kan du börja med.

Installera ett demo och byt ut text - klar.

Månatlig avgift på ca $15-$30 då dessa hostar sajten åt dig.
Citera
2024-06-27, 15:09
Medlem
Citat:
Finns det inte färdiga mallar man kan använda? Visst det kommer att kosta men ett par hundra i månaden är jag villig att betala.

Det finns massvis med gratis alternativ.
Citera
2024-06-27, 16:45
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Carrd.co är busenkelt att använda, väldigt billigt jämfört med konkurrenterna också.
Citera
2024-06-27, 18:05
Medlem
Antivalents avatar
Squarespace eller one.com har egna byggare. Räcker med väldigt basal kunskap och i princip inga kod-kunskaper.
Citera
2024-06-27, 20:31
Medlem
Citat:
Domännamn vill jag gärna ha. Är det fortfarande vanligt med domännamn som slutar på .nu?

.nu var B redan på 90-talet, och är totalt ute och passé nu. Men för en retrosajt så kan det ju vara en humoristisk kuriosa. Så det behöver inte vara fel som en lite kul grej att särskilja dig från andra.
Citera
2024-06-27, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Squarespace eller one.com har egna byggare. Räcker med väldigt basal kunskap och i princip inga kod-kunskaper.

This. Kör på detta.
Citera
2024-06-28, 06:55
Bannlyst
Börja med sätt upp egen LAMP stack din egna dator. Där ts kan exprimentera med olika lösningar. Finns massor med alternativ vi har den föråldrade plattformen wix som är mindre bra, vi har wordpress , joomla, drupla med fler som gör att man har valfrihet.

Eller så kodar man själv. Allt beroende på ambitioner. Webhotell skall man betala max 600:- / år för..

WordPress är ganska enkelt att plocka ur asken att använda på direkten. Man kan lätt kompletta med plug in.
Senast redigerad av PalmeKiller 2024-06-28 kl. 06:57.
Citera
2024-06-29, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Mitt tips är att du börjar med att fundera på hur du vill göra hemsidan. Det finns nämligen (minst) två olika vägar att gå, med olika för- och nackdelar. De två alternativen är att du antingen skriver all kod själv, från första tecknet till sista, eller så använder du ett färdigt verktyg i stil med Wordpress eller Joomla, och då skriver du ingen kod alls.

Fördelar med att koda själv:
- du kan styra allt innehåll och utseende exakt efter dina önskemål, och är inte bunden till vad som finns färdigt att använda.
- du kan lägga till vilka funktioner som helst, när och var du vill.
- du kommer att lära dig massor, och kan senare sälja denna kunskap till andra (dvs du jobbar som konsult)

Nackdelar med att koda själv:
- du måste lära dig allt, så kunskapströskeln du måste komma över är _väldigt_ hög
- eftersom du kodar allt själv tar det också tid
- du måste lära dig allt som behövs för att styra innehåll/utseende enligt dina önskemål.

Fördelar med att använda färdiga verktyg:
- du slipper koda själv
- du kommer igång mycket snabbare
- det finns färdiga moduler som hanterar det mesta du lär vilja ha, kanske till och med allt
- de flesta moderna moduler anpassar sig automatiskt till både fullstora skärmar (tänk kontorsdatorer) och mobiltelefoner/surfplattor

Nackdelar med att använda färdiga verktyg:
- du måste själv hitta de moduler du vill använda. Kanske inget större problem, men om du har udda önskemål kan det bli svårt att hitta moduler som gör det du vill
- du kan inte styra funktioner/utseende helt enligt dina önskemål utan bara inom det som verktygen/modulerna tillåter.

Måste säga att detta var en riktigt bra sammanfattning. 👍

Något för TS att fundera på.
Citera
2024-06-29, 09:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Måste säga att detta var en riktigt bra sammanfattning. 👍

Något för TS att fundera på.

Börja leka lite med AI/Copilot eller ChatGPT be den göra en enkel HTML sida, testa koden med Visual Studio code där man snabbt kan debugga sin sida.

En enkel start där man kan skapa en index.html fil och testa lokalt på sin dator med valfri webbläsare.

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<title>Hello World test</title>
</head>
<body>
<p>Hello World!</p>
</body>
</html>

Man kan även göra en virtuell maskin med tex Ubuntu server där man testar sidan.
Allt material läggs under /var/www/html om du tex kör med Apache server.

Du kan även prova på någon gratis molntjänst, oftast får man ett par månader att leka med, tex Azure där du kan skapa ett Ubuntu server VM dit du sedan skickar ditt material.

Då får du även träna på Linux
Senast redigerad av ITkillenorr 2024-06-29 kl. 09:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in