2024-06-27, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Ser ganska bra ut. Vad kostar det per månad?
Ibland ingår det i webbhotell, eller så kan du själv lägga upp allt på ditt köpta utrymme. Så var det i alla fall förr.

Sedan så finns en helt gratis version, https://wordpress.com/sv/gratis/

Om inte annat så kan du starta ett gratiskonto och testa hur det fungerar och ser ut. Förr har jag för mig att man fick reklam på gratissidorna, men jag kanske minns fel.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-27 kl. 09:33.
Citera
2024-06-27, 09:32
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Ibland ingår det i webbhotell, eller så kan du själv lägga upp allt på ditt köpta utrymme. Så var det i alla fall förr.

Ah just det, man måste ha webbhotell också.

1. Webbhotell
2. Domännamn
3. Wordpress
Citera
2024-06-27, 09:35
Medlem
Citat:
Ah just det, man måste ha webbhotell också.

1. Webbhotell
2. Domännamn
3. Wordpress

Du kan starta en Wordpressida gratis om du klickar på länken du fick. Då får du dock inte någon egen domän. Men det kanske kan vara en bra början.
Citera
2024-06-27, 09:37
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Du kan starta en Wordpressida gratis om du klickar på länken du fick. Då får du dock inte någon egen domän. Men det kanske kan vara en bra början.

Domännamn vill jag gärna ha. Är det fortfarande vanligt med domännamn som slutar på .nu?
Citera
2024-06-27, 09:47
Medlem
RetaThunbergs avatar
Citat:
Det kanske är konstigt men jag har aldrig gjort en hemsida. Det vill jag nu ändra på. Jag har en idé till domännamn. Sidan ska se modern och proffsig ut och inte något från början på 2000-talet. Hur börjar jag?

Wix- superenkelt och ganska billigt.

Wordpress- i grunden gratis och allt går att göra. Kan vara lite trixigt men hitta en bra mall och läs på så är det ganska enkelt.
Köp din domän via loopia, lägg till deras lilla paket så kan du koppla på wordpress genom dom och är redo att bygga siten direkt. (finns säkert liknande lösningar hos andra webbhotell.)

Ska du ha en e-handel är Shopify enklast.

Sen finns det ju en rad andra alternativ, inte sällan är de nishade på något vis. Beroende på vad du ska ha din site till så kan det ju finnas bra alternativ där. Tex- fotografi, bröllop, forum etc etc finns specifica alternativ utvecklade för varje specifict behov (av blandad kvalitet såklart)
Citera
2024-06-27, 09:49
Medlem
Jag gjorde en hemsida i WORD för typ 30 år sedan. Det var rätt lätt och man kunde föra in de illustrationer, typsnitt, färger, bakgrunder etc som man ville. Sedan skaffade man ett "FTP-program" (File Transfer Protocol, kan man hitta gratis på nätet) och la upp sidan på en server. Hade en sådan som då var gratis. Så inga direkta kostnader men var kul att kunna göra själv.
Senast redigerad av brakfesten009 2024-06-27 kl. 09:57.
Citera
2024-06-27, 09:49
Medlem
RetaThunbergs avatar
Citat:

Om inte annat så kan du starta ett gratiskonto och testa hur det fungerar och ser ut. Förr har jag för mig att man fick reklam på gratissidorna, men jag kanske minns fel.

Wordpress.org är den "riktiga" gratis versionen av wordpress. Men då måste man såklart hosta själv.
wordpress.com är en service med hosting, som är begränsad om man inte betalar.
Citera
2024-06-27, 09:54
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetaThunberg
Wix- superenkelt och ganska billigt.

Wordpress- i grunden gratis och allt går att göra. Kan vara lite trixigt men hitta en bra mall och läs på så är det ganska enkelt.
Köp din domän via loopia, lägg till deras lilla paket så kan du koppla på wordpress genom dom och är redo att bygga siten direkt. (finns säkert liknande lösningar hos andra webbhotell.)

Ska du ha en e-handel är Shopify enklast.

Sen finns det ju en rad andra alternativ, inte sällan är de nishade på något vis. Beroende på vad du ska ha din site till så kan det ju finnas bra alternativ där. Tex- fotografi, bröllop, forum etc etc finns specifica alternativ utvecklade för varje specifict behov (av blandad kvalitet såklart)

Låter superenkelt. Jag vill ha några saker att sälja men det kommer senare.
Citera
2024-06-27, 09:58
Medlem
RetaThunbergs avatar
Citat:
Låter superenkelt. Jag vill ha några saker att sälja men det kommer senare.

Wordpress är ganska beroende av tillägg. Så för varje funktion du vill ha, som inte finns in din mall, så behöver du ett tillägg. Det finns gratis versioner för nästan allt. Kolla betygen och välj de som verkar bra.
Du hittar dem inne i wordpress.
Woocommerce är den överlägset vanligaste e-handeln på wordpress, även den gratis har jag för mig. När det är dags att börja sälja på siten.
Citera
2024-06-27, 10:12
Medlem
GretaForPresidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetaThunberg
Wordpress är ganska beroende av tillägg. Så för varje funktion du vill ha, som inte finns in din mall, så behöver du ett tillägg. Det finns gratis versioner för nästan allt. Kolla betygen och välj de som verkar bra.
Du hittar dem inne i wordpress.
Woocommerce är den överlägset vanligaste e-handeln på wordpress, även den gratis har jag för mig. När det är dags att börja sälja på siten.

Med hjälp av dagens AI kommer du inte behöva göra något för hand…

Grotta lite i dom olika AI-tjänsterna som finns - varför uppfinna hjulet ännu en gång?
Citera
2024-06-27, 10:21
Medlem
Om det är en hemsida för ett företag där kunderna bara vill göra beställningar eller enbart ha dina kontaktuppgifter räcker det med wordpress. Det går snabbt att lära sig och du sparar tid till din riktiga verksamhet. Till exempel annonsering på facebook, betala för att ligga i topp på google osv.
Citera
2024-06-27, 10:44
Medlem
Om du vill bli en webbutvecklare så har du en lång väg framför dig.

Om du bara vill ha en "hemsida" så kommer du långt med Wordpress och gratisteman.

Lite HTML/CSS/JS kan vara bra att kunna även om man väljer Wordpress då man kan tweaka lite på sidorna om man vill. Annars är det som att sitta i Powerpoint och skapa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in