Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2024-06-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden

Det är ju inte singel, utan aldrig haft ett förhållande. Ser det som olika grejer.
Ja ok, det är ju rätt ovanligt men frågan är om sonny verkligen har velat haft ett förhållande ? Känns inte som just den biten hör ihop med intelligensnivån! Även den med det lägsta iq kan ju ha ett förhållande. Finns ju mongoloider som har förhållanden.
Citera
2024-06-28, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Den senaste tiden har jag funderat på mitt liv och varför det blev som det blev. Jag är 63 år, jobbar som kontorsvaktmästare sedan 1978 och har aldrig haft ett förhållande. Mina syskon har universitetsexamen allihop och är gifta och har barn.

I skolan gick det någorlunda bra, genomsnittsbetyg på ca 3,5. Jag var bäst i svenska, historia och geografi om jag minns rätt. De sistnämnda ämnena gick bra eftersom jag hade väldigt lätt för att lära mig en massa fakta utantill. Den förmågan ledde också till att många trodde att jag var tämligen intelligent. Grupparbeten tyckte jag bara var något konstigt och utan mening.

Som vuxen har jag alltid uppfattat mig själv som normalintelligent, men i avsaknad av ”driv” och initiativförmåga. Nu har jag dock börjat fundera på om jag i själva verket är svagbegåvad. Hur tar man reda på det? Jag antar att sjukvården inte är särskilt intresserade av att utreda mig eftersom jag är såpass gammal. Deras fokus ligger väl (med all rätt) på unga personer och de som haft svårt att komma i arbete. Själv hade jag tur som fick ett jobb direkt efter gymnasiet. Jag har för det mesta trivts bra på jobbet och det känns bra att det inte är så värst krävande. I 25-års åldern prövade jag på ett kundservicearbete på samma företag och det var det värsta jag varit med om! Jag var helt slut efter arbetsdagen och hade svårt att sova.

Finns det några någorlunda seriösa IQ-test på nätet?

Ditt sätt att uttrycka dig talar om för mig att det inte är något fel på din begåvning. Om jag var du skulle jag inte leta efter IQ-tester, jag skulle söka mer information om autism. Detta är naturligtvis inte ett expertutlåtande, men din livsberättelse ger sådana associationer.
Citera
2024-06-28, 09:51
Medlem
Sonny00s avatar
Hej allihop! Stort tack för alla svar! Jag har verkligen fått många bra förslag och synpunkter.

När det blir såhär många svar och följdfrågor på en gång så blir min hjärna liksom blockerad och jag kan inte prestera något. Jag ska verkligen försöka samla mig och beta av alla svar/frågor.
Citera
2024-06-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ja ok, det är ju rätt ovanligt men frågan är om sonny verkligen har velat haft ett förhållande ? Känns inte som just den biten hör ihop med intelligensnivån! Även den med det lägsta iq kan ju ha ett förhållande. Finns ju mongoloider som har förhållanden.
Framkommer inte om sonny velat ha förhållande eller ej.

Jo, jag tror att personer som ofrivilligen lever helt utan kärleksförhållanden, inte klarar av att utnyttja sin begåvning eller potential helt.
Pga av djupgående eller låggradig depressivitet, som en konsekvens av ofrivillig levt utan kärleksrelation.

Orsakerna till att det finns personer som aldrig haft en kärleksrelation är nog många, och finns en del att ta del av i relationsforumet. Men visst, just intelligensnivån som orsak tror jag inte heller på. Däremot blir prestation i studier och liknande lidande, som en konsekvens. Och kan säkert bli lite av en ond spiral.

Känner ingen som genomfört högre studier, utan att också haft en kärleksrelation, ofta genom hela studietiden.
Citera
2024-06-28, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
En mans drivkraft kommer från hormoner/testosteron.
Har du låga värden är du inte drivande och på jakt.

Enkelt vore om du frågade läkaren om en möjligt testosteron behandling. Börjar bli allt vanligare bland män som är 40/45 plus. Då hamnar du på en ung mans nivå.
Dock bör du då gå denna behandling livet ut.

Kan vara en game changer som vänder ditt liv
Den(drivkraften) kan nog bero på många orsaker. Man ska nog ha väldigt lågt testo för att få behandling för det. Men det är ju lätt att få testat.

Läkare bedömer nog utifrån vilken ålder man är, vilket testosteron-värde som anses ligga inom normalintervallet. Tror inte dom skriver ut testosteron till någon som är 60+, bara för att testosteron-värdet inte är det samma som hos en 25-åring.
Citera
2024-06-28, 14:45
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Den(drivkraften) kan nog bero på många orsaker. Man ska nog ha väldigt lågt testo för att få behandling för det. Men det är ju lätt att få testat.

Läkare bedömer nog utifrån vilken ålder man är, vilket testosteron-värde som anses ligga inom normalintervallet. Tror inte dom skriver ut testosteron till någon som är 60+, bara för att testosteron-värdet inte är det samma som hos en 25-åring.

Tänkte det kunde vara värt ett försök då individen troligtvis lidit inombords.
Tanken av att sitta i samma sits känns inte bra 😐
Citera
2024-07-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag vet inte riktigt. Kanske förstå varför mitt liv blev som det blev.

Ditt liv blev som det blev, för att de flestas liv blir annorlunda än vad de hade tänkt sig
Väldigt få är riktigt nöjda med sina liv, är det inte fel fru så är det Emo-ungar eller för dyr villa eller alkoholbehov eller dålig hälsena
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in