2024-10-20, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
Herregud, tänk att vara Nordkorean och skickas till ett krig du antagligen inte vet någonting om, i ett land du ve allt mindre om.

Du ska slåss för ett annat land, du gillar antagligen inte redan ditt eget land. Den stridsmoralen måste vara så låg den kan vara.

Du vet inte att det finns propaganda va eller. Du kan ju börja med att läsa allt man påstår att alla ledare i Nordkorea kan och gjort. Bara propagandan kring ledarna liknar ju valfri foliehatt-tråd på det här forumet.
kriget i Ukraina startade ju redan 2014 men inför upptrappningen nu få år bakåt så gapade till ock med svenskfödda foliehattar massa dynga liknade kriget finns inte, NATO gör det och så vidare och så vidare.

Du tror inte att man har haft ett gaska stort grepp om vad man präntat in i dom här stackars människorna.
Citera
2024-10-20, 13:30
Medlem
Rodrigos avatar
Jag tror det här kommer få förödande konsekvenser i det långa loppet om det visar sig att dugligheten underskattas, 12 års värnplikt i en diktatur där lydnad är A och O. Det finns också belägg för att Nordkorea har några av världens mest skickliga hackare, det kanske inte har så mycket med fysisk krigföring att göra men är endå en relevant reflektion av vad strikt träning och disciplin kan åstadkomma.

Det spelar också Ryssland i händerna att det är just så att de utåt sett kan framstå som rostiga förband utrustade med skräp från 70talet och samtidigt kan få till ett sömlöst tillförande av nordkoreanska soldater som man tränar på rysk mark med uppgraderad utrustning och sedan matar in i sin krigsmaskin.

Vi sitter här och hånar dem när vi själva har unga män i en ålder där de i alla fall i forntid brukade vara som mest stridsdugliga nu ägnar halva sin liv åt att scrolla TikTok-videos
Citera
2024-10-20, 13:37
Medlem
HipToBeSquares avatar
Hur vet vi att nordkorea sätter in sina mest dugliga soldater. Borde inte snarare vara de nordkorea vill bli av med, typ fångar.
Citera
2024-10-20, 13:47
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Hur vet vi att nordkorea sätter in sina mest dugliga soldater. Borde inte snarare vara de nordkorea vill bli av med, typ fångar.

Det känns inte logiskt att skicka fångar och personer som har begränsats eftersom sannolikheten är mycket större att de kommer avvika, mer rimligt att skicka några av sina mest lojalitetsbundna och kompetenta soldater. här finns också mycket prestige att vinna hos nordkorea, en chans som inte dyker upp särskilt ofta.
Citera
2024-10-20, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Jag tror det här kommer få förödande konsekvenser i det långa loppet om det visar sig att dugligheten underskattas, 12 års värnplikt i en diktatur där lydnad är A och O. Det finns också belägg för att Nordkorea har några av världens mest skickliga hackare, det kanske inte har så mycket med fysisk krigföring att göra men är endå en relevant reflektion av vad strikt träning och disciplin kan åstadkomma.

Det spelar också Ryssland i händerna att det är just så att de utåt sett kan framstå som rostiga förband utrustade med skräp från 70talet och samtidigt kan få till ett sömlöst tillförande av nordkoreanska soldater som man tränar på rysk mark med uppgraderad utrustning och sedan matar in i sin krigsmaskin.

Vi sitter här och hånar dem när vi själva har unga män i en ålder där de i alla fall i forntid brukade vara som mest stridsdugliga nu ägnar halva sin liv åt att scrolla TikTok-videos

Ukraina underskattar dem inte. Det är det viktiga.
Citera
2024-10-20, 13:50
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Det är nog en salig blandning.
Pyongyang vill säkert att deras trupper får stridsvana efter generationer där man stått och kikat på Sydkorea med en kikare.
Ypperligt tillfälle för Rocketman att tuffa till sin militärmakt.
Men ja, det förutsätter att en del tar sig hem också.
Citera
2024-10-20, 13:51
Medlem
godboys avatar
Det är svårt att säga vad de kommer tillföra, det beror på flera faktorer.

- Hur tränade för verklig strid är de? Min uppfattning är att Nordkoreas "stora" militär är mest för uppvisning. Nu verkar det ju som att de ska tränas ett tag i Vladivostok-området ett tag innan de sätts in.

- Kan också tänka mig att dessa kommer ses som andra klassens soldater av de befintliga ryssarna vid fronten och behandlas därefter. Stor riska att de blir kanonmat.

- Att strida tillsammans med andra förband med annan kultur och annat språk är inte smärtfritt, det finns extremt många gå åt helvete faktorer här.

- Nu sänder ju i och för sig Nordkorea massa gamla bomber och granater till fronten men det sägs att mycket av materialet är defekt och inte alls funkar som det ska. Men visst, krut är alltid krut om man säger så även om det är föråldrat.

- Nordkorea kan nog mata ryssarna med "soldater" ett bra tag framåt, men jag tror inte det kommer tillföra så mycket positivt för Ryssland i slutänden.
Citera
2024-10-20, 13:55
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det är svårt att säga vad de kommer tillföra, det beror på flera faktorer.

- Hur tränade för verklig strid är de? Min uppfattning är att Nordkoreas "stora" militär är mest för uppvisning. Nu verkar det ju som att de ska tränas ett tag i Vladivostok-området ett tag innan de sätts in.

- Kan också tänka mig att dessa kommer ses som andra klassens soldater av de befintliga ryssarna vid fronten och behandlas därefter. Stor riska att de blir kanonmat.

- Att strida tillsammans med andra förband med annan kultur och annat språk är inte smärtfritt, det finns extremt många gå åt helvete faktorer här.

- Nu sänder ju i och för sig Nordkorea massa gamla bomber och granater till fronten men det sägs att mycket av materialet är defekt och inte alls funkar som det ska. Men visst, krut är alltid krut om man säger så även om det är föråldrat.

- Nordkorea kan nog mata ryssarna med "soldater" ett bra tag framåt, men jag tror inte det kommer tillföra så mycket positivt för Ryssland i slutänden.
Jag tror inte vi ska underskatta nordkoreanerna. Deras soldater får säkerligen så bra förberedelse och förutsättningar man kan ge dom (med ryska mått).
Ryssarna har ju rekryterat från hela världen, mängder med människor från Nepal utan militär erfarenhet tog värvning mot löfte att få ett ryskt pass.
Så ryssarna har satt värre skräp vid fronten än nordkoreanerna.
Citera
2024-10-20, 13:59
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag tror inte vi ska underskatta nordkoreanerna. Deras soldater får säkerligen så bra förberedelse och förutsättningar man kan ge dom (med ryska mått).
Ryssarna har ju rekryterat från hela världen, mängder med människor från Nepal utan militär erfarenhet tog värvning mot löfte att få ett ryskt pass.
Kanske, de kommer säkert användas som kanonmat i stor utsträckning. Hur väl utbildade för den typ av strid det är frågan om är svårt att säga, även om militärtjänstgöringen i Nordkorea är mycket lång. Givetvis finns det duktiga och dugliga soldater i landet, men frågan är om Kim är dum nog att skicka sina bästa trupper. Även om Nordkorea har vissa bra förband så tror jag de är få till helheten.
Citera
2024-10-20, 14:02
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Så det är inga gurkha då?
Senast redigerad av KulStyving 2024-10-20 kl. 14:43.
Citera
2024-10-20, 14:07
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kanske, de kommer säkert användas som kanonmat i stor utsträckning. Hur väl utbildade för den typ av strid det är frågan om är svårt att säga, även om militärtjänstgöringen i Nordkorea är mycket lång. Givetvis finns det duktiga och dugliga soldater i landet, men frågan är om Kim är dum nog att skicka sina bästa trupper. Även om Nordkorea har vissa bra förband så tror jag de är få till helheten.
Ja jag tror att en nordkorean åtminstone håller samma standard som ett tvångsmobiliserad fyllo från Sibirien, annars tror vi nog lite väl lågt om dom.
Så deras insats blir nog inte sämre än någon annan pissryss.
Men vi får se.
Citera
2024-10-20, 14:11
Medlem
StigEngstroms avatar
Minns jag inte fel medlade den nepalska regeringen jävligt hårt via Kina att få hem medborgarna.
Så dom nepalska frivilliga är antingen döda eller hemma igen! Utan ryskt pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in