Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Ett vettigt, balanserat och omdömesfullt inlägg. Skämt åsido, så undrar jag om inte tjockis-Kims drag ett ett politiskt sådant, för att vara på god fot med Putin. Att sänd 10 000 man som kanonmat till Ukraina ger Tjockisen ett gott skydd mot sina egna fienden. Jag tror alltså på vad du säger om kommande drone-filmer.
Soldaterna i filmen ger ett relativt välbyggt intryck för att vara nordkoreaner, dom är knappast undernärda eller särskilt fysiskt inkapabla. Därför tror jag dom har ett likvärdigt eller ligger strax över den genomsnittliga ryska soldaten som mobiliserats. Åldern på nordkoreanerna är också fördelaktig, dom ser ut att vara 18 till max 30 år gamla.
Dela ut artilleri till dessa nordkoreaner så kommer ukrainsk soldater får det hett om öronen, jag är helt övertygad. Jämför nordkoreanerna med ryska soldater, så ser dessa nordkoreaner ut att vara ett under av disciplin och ser bevisligen ut att vara van vid ett militärt sammanhang.
Personligen var jag byggd som en nordkoreansk soldat när jag var lumpare (smalast på plutonen, pga sjuk och undernärd när jag växte upp), jag klarade mig ypperligt, genom att vara lätt, uthållig och förbruka lite energi.
Frågan är bara om det finns tillgång till så mycket artilleri för nordkoreanerna. Sedan blir det intressant se hur deras attacker kommer att se ut. Har de förstått hur drönarkrig funkar och att fienden ser alla rörelser? Vad för order kommer nordkoreanerna att följa, vilket mål ingår i uppdraget och kommer det då bli så att de försöker ta snabba vägar till segrar och stora risker för bakslag?
Ukraina vet redan de är där, det blir ingen överraskningsattack.
Jag har sett flera filmer om koreakriget och där var det tydligen vanligt med massanfall, starkt numerärt överläge och tjurrusa mot fienden.
Men vore jag ryss så skulle jag väl kombinera attacken med en ofantlig mängd glidbomber eftersom jag nu vet Ukraina förstärkt sitt försvar i det tänkta slagfältet. Allting är ett spel där den som förbereder och genomför en taktik bäst är den som åstadkommer störst skada på motståndaren.
Vore jag ukrainare skulle jag satsa på artilleri, drönare i mängder samt stora mängder kulsprutor, minor och mängder med flygblad som talar om att de blivit lurade. Samt givetvis attackera dygnet runt så att nordkoreanerna snabbt trötta snabbt.