2024-06-27, 10:11
Medlem
Kung_Ingentings avatar
EDIT: Och för att hålla sig till ämnet. Det som jag kan tänka mig händer är att Nordkorea skickar oönskade att dö i skyttegravsstormningar..

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Antalet nordkoreaner som idag vistas inofficiellt i Kinas koreansk befolkade gränsprovinser handlar om några hundra tusen.
Det är lättare att ta sig till Sydkorea från Kina än Nordkorea, och detta gäller både kinesiska koreaner och nordkoreaner.
Varken en kinesisk korean eller nordkorean uppfattas som utlänning i Sydkorea.
Du verkar ha väldigt svårt att greppa det här. Ingen tvivlar på hur det står till i Nordkorea, dom är till hälften redan en kinesisk lydstat. Men varför skulle Sydkorea vara intresserat av det? Det enda möjliga sättet för det att hända är att Kina direkt går i krig med Sydkorea och tar över det med våld, och jag tror att Rysslands rövhattande i Ukraina har visat hur dum en sån manöver kan vara.
Citera
2024-06-27, 10:21
Medlem
Med tanke på det omfattande bögeriet i Ryska försvaret så lär dessa gulingars orörda hål snabbt bli daskat och fyllt. Frågan är vad Nordkorea tycker om detta, är det något man gjort en riskanalys på?

Sen kan man undra vad Nordkorea ska kunna bistå med mer än att vara kanonmat, har de ens sett ett vapen?
Senast redigerad av Reraised 2024-06-27 kl. 10:23.
Citera
2024-06-27, 10:26
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avaya
BRICS konto på X säger att Nordkorea kommer att skicka trupper för att hjälpa Ryssland i Ukraina.
Källa

Länkt till MSM för er utan X-konto:
https://www.kyivpost.com/post/34893

Det påstås att det är ingenjörer som ska skickas men har Ryssland behov av just ingenjörer?
Täckmantel för reguljära trupper?
Kan iofs vara fördelaktigt för koreanerna att få erfarenhet i modern krigsföring.

Putin besökte nyss Nordkorea för första gången på 25 år.
Nordkoreanerna bör ha blivit lovade någonting i gengäld. Militärteknik, månne?

Modern krigföring i Ukraina? Det som pågår är snarare ett skyttegravskrig som för tankarna till första världskriget. Tvivlar starkt på att världens mest tokiga och slutna kommunistland vågar bidra med nån större mängd trupper, eftersom de med stor säkerhet lär desertera och hoppa av till väst så fort de får en chans. Nordkoreaner brukar göra så.
Citera
2024-06-27, 10:33
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Finns ingen sanning alls i det här påståendet. Det hela började med att en sydkoreansk frågade en representant för Pentagon kring möjligheten. Pentagon snubben sa att OM det hände skulle koreanerna bara nyttjas till kanonmat.

Ukrainskmedia snappade upp detta och skrev artiklar utan verklighetsförankring om att koreanska trupper och ingenjörer var på väg till Donetsk enligt avtal med Ryssland.

Gissar att många saknar förmåga att tänka kritiskt och tror på allt de läser.

Tror dock att det är ett propagandamaskineri som får dessa fabricerade nyheter att spridas så snabbt.

Och att folk generellt är puckade såklart.

"Ja jag skiter i om det är fejk, det är förjävligt ändå"
Citera
2024-06-27, 10:40
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Finns ingen sanning alls i det här påståendet. Det hela började med att en sydkoreansk frågade en representant för Pentagon kring möjligheten. Pentagon snubben sa att OM det hände skulle koreanerna bara nyttjas till kanonmat.

Ukrainskmedia snappade upp detta och skrev artiklar utan verklighetsförankring om att koreanska trupper och ingenjörer var på väg till Donetsk enligt avtal med Ryssland.

Gissar att många saknar förmåga att tänka kritiskt och tror på allt de läser.

Tror dock att det är ett propagandamaskineri som får dessa fabricerade nyheter att spridas så snabbt.

Och att folk generellt är puckade såklart.

"Ja jag skiter i om det är fejk, det är förjävligt ändå"

Har du en källa till det där? För i så fall kan man ju stänga tråden, om det ändå inte är på riktigt.
Citera
2024-06-27, 10:50
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är många trådar på det här forumet som skulle behöva stängas i sådana fall. Det är inte mycket som är på riktigt.

Absolut, men just såna här nyheter är ju väldigt intressanta om de är på riktigt, men totalt ointressanta att diskutera här om de ändå inte stämmer. För en hypotetisk diskussion torde Vapen & Militär vara bättre.

Personligen tror jag inte att användaren jag frågade om källa har någon. I alla fall ingen bra sådan. Men jag väntar med spänning.
Citera
2024-06-27, 10:55
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Absolut, men just såna här nyheter är ju väldigt intressanta om de är på riktigt, men totalt ointressanta att diskutera här om de ändå inte stämmer. För en hypotetisk diskussion torde Vapen & Militär vara bättre.

Personligen tror jag inte att användaren jag frågade om källa har någon. I alla fall ingen bra sådan. Men jag väntar med spänning.
Det pågår enormt många hypotetiska diskussioner på detta forum just nu.

Många involverar Ukrainska Biolabs, Avnazifiering, Statskupper, folkmord på ryssar i Donbass osv osv. Ingen av påståendena stämmer men de ska ändå diskuteras in i absurdum. Egentligen totalt ointressanta att diskutera då det är ren fantasi.
Citera
2024-06-27, 10:56
Medlem
Citat:
Har du en källa till det där? För i så fall kan man ju stänga tråden, om det ändå inte är på riktigt.
https://www.businessinsider.com/north-korea-troops-ukraine-aiding-russia-cannon-fodder-pentagon-2024-6

Att Nordkorea skulle skicka byggnadsarbetare har det ryktats om sedan ryssarna tog Marioupol. Det har inte heller skett. Sydkoreansk media är lika trovärdig angående Nord som nordkoreansk media är angående syd.

Ingen av de "seriösa" Nordkorea bevakarna (NKnews eller 38north) har rapporterat om detta, NKNews brukar annars vara snabba på att rapportera anonyma sydkoreanska källor.
Citera
2024-06-27, 11:01
Medlem
Bombolenats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
https://www.businessinsider.com/north-korea-troops-ukraine-aiding-russia-cannon-fodder-pentagon-2024-6

Att Nordkorea skulle skicka byggnadsarbetare har det ryktats om sedan ryssarna tog Marioupol. Det har inte heller skett. Sydkoreansk media är lika trovärdig angående Nord som nordkoreansk media är angående syd.

Ingen av de "seriösa" Nordkorea bevakarna (NKnews eller 38north) har rapporterat om detta, NKNews brukar annars vara snabba på att rapportera anonyma sydkoreanska källor.

Tack för källan!

Vi får helt enkelt vänta och se, alltså.
Citera
2024-06-27, 11:05
Medlem
Citat:
Tack för källan!

Vi får helt enkelt vänta och se, alltså.
Värt att ha i åtanke är att det även hävdades att NK hade specialstyrkor i Syrien. Fanns aldrig några bevis för detta, troligen endast propaganda gentemot Assadregimen. I väst älskar man att hata NK, om jag var i nån myndighet för psykologiskt "försvar" skulle jag nog också få liknande påståenden i rullning
Citera
2024-06-27, 11:28
Medlem
DonaldBidens avatar
Viktigt att de samlar erfaranhet till när de äntligen ska befria det förtryckta Syd!

Sydkorea borde ha gått under samtidigt som Sydvietnam, dessa reaktionära statsbildningar är verkligen planetens ondaste platser; räcker med att kolla på Squid Game för att förstå detta!
Citera
2024-06-27, 12:02
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Mindre träffyta, så de kanske överlever 2-3 dagar längre.

Vilka blir nästa legosoldater, SA, några afrikaner, IndIer, mongoler eller från någon annan skurkstat?
"Blir nästa"? Så där har det sett ut i vad som ska föreställa vara "världens andra armé" sedan åtminstone 12-18 månader tillbaka, lol...
https://www.reuters.com/investigates/special-report/ukraine-crisis-russia-wagner-africa/
The Africans fighting on Russia's front line in Ukraine
..även om långtifrån alla är där helt frivilligt (förvisso få saker som är det i det totalitära Ryssland):
https://edition.cnn.com/2022/11/14/africa/zambian-prisoner-killed-ukraine-intl/index.html
Zambian student imprisoned in Russia killed in Ukraine battle
https://www.aljazeera.com/features/2024/4/13/bullet-in-my-head-the-indian-man-who-crawled-to-escape-russias-ukraine-war
‘Bullet in my head’: The Indian man who crawled to escape Russia’s Ukraine war
Prince Sebastian had not signed up to fight for Vladimir Putin’s army. All he wanted was to escape poverty in India.
Och nu är det meningen att några svultna streckfigurer från nordkoreanska fångläger ska bli de första som får lämna landet på decennier? Och som i generationer har blivit indoktrinerade med att Nordkorea har världens starkaste armé och att omvärlden är rädda för dem (se likheterna med Ryssland...)? Det kommer bli ett tufft uppvaknande för dem, om de nu någonsin kommer till Ukraina, lmao!

Det enda jag ställer mig frågande till i din post är varför Mongoliet skulle jämföras med tidigare nämnda knappt fungerande skrot-länder? Mongoliet har mig veterligen inte stött Rysslands olagliga invasion på något sätt och är faktiskt en förvånansvärt väl fungerande demokrati, många gånger bättre och mer utvecklade än sina större s.k. "stormakts"-grannländer:
https://freedomhouse.org/country/mongolia/freedom-world/2021
Mongolia
  • Political Rights - 36/40
  • Civil Liberties - 48/60
https://sg.news.yahoo.com/mongolias-former-president-mocks-putin-124949031.html
Mongolia's former president mocks Putin with a map showing how big the Mongol empire used to be, and how small Russia was
Senast redigerad av zergrush 2024-06-27 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in