2024-08-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Jag vill påstå att det bara är slöseri av vapen och kläder då ingen kan ryska, antagligen ingenting om krigföring och hellre ger upp än skjuter mot något men visst. Du kanske har rätt. Med tanke på standarden i ryska förband så kanske det är inte så stor skillnad.
Naturligtvis är det slöseri men det slöseriet har pågått sen dag 1.

Sedan har NK många Ak 47, ammo, uniformer, boots mm i lager så Ryssland kan få en "färdig" soldat
Citera
2024-10-15, 19:50
Medlem
Hegamons avatar
Nordkoreanska soldater sänds för att strida på rysk sida - vilket stridsvärde?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/k%C3%A4llor-hel-nordkoreansk-bataljon-g%C3%B6rs-stridsklar/ar-AA1sjeAR?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=41486b45ec294d 96b02b15186493a111&ei=7

En bataljon, 3000 nordkoreaner sänds till Ukraina för att utföra högriskuppdrag, dvs strida som marktrupper mot Ukraina i Kurskregionen. Jag undrar hur duktiga dessa kommer vara på att strida? Jag gissar på att dom är relativt välutbildade, uthålliga och väl motiverade, eller vad tror du?

Jag ser också dessa 3000 som en förtrupp inför att Nordkorea sänder 10 000-tals infanterisoldater för att kriga på rysk sida. Det tar sig, sade han som hade eld i håret.

Jag tror alltså att dom nordkoreanska marktrupperna kommer göra stor skillnad för kriget och att det kan bli spiken i kistan för Ukrainas del, om inte NATO väljer att sända in marktrupper, korrekt?
Citera
2024-10-15, 19:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/k%C3%A4llor-hel-nordkoreansk-bataljon-g%C3%B6rs-stridsklar/ar-AA1sjeAR?ocid=msedgdhp&pc=U531&cvid=41486b45ec294d 96b02b15186493a111&ei=7

En bataljon, 3000 nordkoreaner sänds till Ukraina för att utföra högriskuppdrag, dvs strida som marktrupper mot Ukraina i Kurskregionen. Jag undrar hur duktiga dessa kommer vara på att strida? Jag gissar på att dom är relativt välutbildade, uthålliga och väl motiverade, eller vad tror du?

Jag ser också dessa 3000 som en förtrupp inför att Nordkorea sänder 10 000-tals infanterisoldater för att kriga på rysk sida. Det tar sig, sade han som hade eld i håret.

Jag tror alltså att dom nordkoreanska marktrupperna kommer göra stor skillnad för kriget och att det kan bli spiken i kistan för Ukrainas del, om inte NATO väljer att sända in marktrupper, korrekt?

Hoppas de blir bortblåsta av nån robotlösning eller så, vem fan behöver dem i Världen? Ingen!
Citera
2024-10-15, 19:55
Medlem
JymdKjams avatar
Stridsvärde noll.

De har redan deserterat och överlämnat sig till Ukraina:

https://suspilne.media/858583-vijskovi-kndr-vze-tikaut-z-pozicij-na-kordoni-iz-branskou-ta-kurskou-oblastami-dzerela/

https://omni.se/a/0V3q8o

Citat:
18 nordkoreanska soldater som strider för Ryssland har övergivit sina positioner nära gränsen mot Ukraina. Det uppger källor inom Ukrainas underrättelsetjänst för det ukrainska public service-bolaget Suspilne.
Citera
2024-10-15, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Jag skulle nog säga att det beror på om de hålls åtskilda från de ryska bögeriplutonerna? En stjärtvåldtagen nordkorean tappar nog sugen. Så tror jag men vi får väl se. Många deserterar nog också.
Citera
2024-10-15, 20:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Stridsvärde noll.

De har redan deserterat och överlämnat sig till Ukraina:

https://suspilne.media/858583-vijskovi-kndr-vze-tikaut-z-pozicij-na-kordoni-iz-branskou-ta-kurskou-oblastami-dzerela/

https://omni.se/a/0V3q8o

Det är nog det bästa tillfället dessa soldater får att desertera till väst, deras livs chans.
Citera
2024-10-15, 20:14
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Snackade med Kim Jong-Un tidigare idag, han resonerar såhär:
+ Vi blir bättre kompisar med Vladimir Vladimirovich.
+ Att skicka 3000 soldater till Ukraina betyder även 3000 mindre munnar att föda.
+ Om en tiondel kommer hem, så har vi kanske samlat på oss lite mer erfarenhet av stormanfall, skyttegravskrig och hur man undviker att få en drönargranat i skallen.

Vladimir Vladimirovich vill se det på följande vis:
+ Nordkoreanerna ersätter dom nu uttömda straffbataljon-resurserna i form av f.d fångar. Nu kan vi skicka nordkoreaner att dö när t.o.m vatniks börjar klaga.
+ Dom är helt gratis att använda.
+ Dom kan hålla i en Kalasch.
+ Dom är små och lätthanterliga, vilket passar ypperligt vid trupptransport, skyttegravsdjup och bögerivåldtäkter utförds av våra vanliga ryska soldater.
Citera
2024-10-15, 20:27
Medlem
annica, sthlms avatar
En fungerande grupp eller sammanslutning håller en lojalitet- till varandra men också för en högre sak, ett mål. Jag gissar de känner en kamratskap men det är nog sämre med plikttrogenheten... det där med den högre saken. En människa som vuxit upp i Nordkorea har rimligen en önskan om att komma bort och finna sig ett bättre öde och möjligheter till framgång och välfärd. Att strida mot en helt främmande makt som man troligen ej håller någon som helst fientlighet mot ger inte förutsättningar för denna tänkta kårs succé. De flesta, om inte samtliga av dessa soldater, kommer ge upp sin strid så snart de finns möjlighet därtill... om de inte helt sonika bara rymmer och flyr med fladdrande vit flagg.

Nää- jag tror inte på att detta kommer bli president Putins frälsning.
Senast redigerad av annica, sthlm 2024-10-15 kl. 20:29.
Citera
2024-10-15, 20:35
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Snackade med Kim Jong-Un tidigare idag, han resonerar såhär:
+ Vi blir bättre kompisar med Vladimir Vladimirovich.
+ Att skicka 3000 soldater till Ukraina betyder även 3000 mindre munnar att föda.
+ Om en tiondel kommer hem, så har vi kanske samlat på oss lite mer erfarenhet av stormanfall, skyttegravskrig och hur man undviker att få en drönargranat i skallen.

Vladimir Vladimirovich vill se det på följande vis:
+ Nordkoreanerna ersätter dom nu uttömda straffbataljon-resurserna i form av f.d fångar. Nu kan vi skicka nordkoreaner att dö när t.o.m vatniks börjar klaga.
+ Dom är helt gratis att använda.
+ Dom kan hålla i en Kalasch.
+ Dom är små och lätthanterliga, vilket passar ypperligt vid trupptransport, skyttegravsdjup och bögerivåldtäkter utförds av våra vanliga ryska soldater.

Till minussidan:

- språksvårigheter
- undernärda bassar som är klena både fysiskt och mentalt
- olika träning och taktik
- motivation? ”What’s in it for me”??!?!
Citera
2024-10-15, 20:39
Medlem
Det är mest intressant ur ett folkrättsligt perspektiv. Eftersom de är där dit sända av sitt land så är Nord Korea ett legitimt mål för Ukraina. Ukraina har knappast någon kapacitet att utföra några större operationer. Men något liknande North Stream kanske kan hända.
Citera
2024-10-15, 20:52
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Till minussidan:

- språksvårigheter
Helt riktigt, kan dock ta i beaktning att regimen i Nordkorea aktivt utbildar vissa nyckelpersoner i ryska, engelska, kinesiska, japanska och spanska. Tveksamt om dessa dvärgrödningar får ta del av detta, men kanske 1 gubbe per 100...
Citera
2024-10-15, 20:57
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Små soldater kan ofta vara dom mest uthålliga. Enligt US Army så går gränsen vid 173 och uppåt, där upphör skillnaden i fysisk prestation på fältet för en soldat. Det var också så att kroppsvikten skulle vara relativt låg, för att få en otålig soldat. Har för mig kroppsvikten var ca 65-75 kg, vilket var optimalt för dom mindre soldaterna. Motiveringen var att lätta soldater har en bättre grundkondition och är bättre grundtränade och har större styrka gentemot sin kroppsvikt, vilket gör dessa mindre soldater mera mobila, än större karlar. Jag misstänker skarpt att en nordkoreansk soldat är ca 1.65 och väger nog bara 50-55 kg i snitt. Vilket jag tror kan ställa till det. Samtidigt så var vietnameserna under Vietnamkriget inte större än så och dessa var livsfarliga, ändå fanns en klar motivation för dom, vilket jag antar saknas för dessa nordkoreaner.

Jag hade att göra med sydkoreanska soldater och officerare när jag var lumpare, dom hade samma storlek som en vanlig svensk 15-åring, men till det yttre motiverade och professionella, går ju knappast jämföra nord respektive Sydkorea, bara en notis.

Citat:

Jag vet verkligen inte vilken träning eller vilka färdigheter nordkoreanerna har.

Citat:

Att inte bli kanonmat och att rädda sina kamrater, för jag tror nordkoreanerna har en stark inre sammanhållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in