Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
- undernärda bassar som är klena både fysiskt och mentalt
Små soldater kan ofta vara dom mest uthålliga. Enligt US Army så går gränsen vid 173 och uppåt, där upphör skillnaden i fysisk prestation på fältet för en soldat. Det var också så att kroppsvikten skulle vara relativt låg, för att få en otålig soldat. Har för mig kroppsvikten var ca 65-75 kg, vilket var optimalt för dom mindre soldaterna. Motiveringen var att lätta soldater har en bättre grundkondition och är bättre grundtränade och har större styrka gentemot sin kroppsvikt, vilket gör dessa mindre soldater mera mobila, än större karlar. Jag misstänker skarpt att en nordkoreansk soldat är ca 1.65 och väger nog bara 50-55 kg i snitt. Vilket jag tror kan ställa till det. Samtidigt så var vietnameserna under Vietnamkriget inte större än så och dessa var livsfarliga, ändå fanns en klar motivation för dom, vilket jag antar saknas för dessa nordkoreaner.
Jag hade att göra med sydkoreanska soldater och officerare när jag var lumpare, dom hade samma storlek som en vanlig svensk 15-åring, men till det yttre motiverade och professionella, går ju knappast jämföra nord respektive Sydkorea, bara en notis.
Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
- olika träning och taktik
Jag vet verkligen inte vilken träning eller vilka färdigheter nordkoreanerna har.
Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
- motivation? ”What’s in it for me”??!?!
Att inte bli kanonmat och att rädda sina kamrater, för jag tror nordkoreanerna har en stark inre sammanhållning.