2024-06-26, 19:00
Medlem
Mohaves avatar
Hur dags är det OK att ringa någon? Hur tidigt på morgonen? Hur sent på kvällen? Mina föräldrar lärde mig att det är ofint att ringa vid middagstid för att man då stör i maten. Gäller detta fortfarande och vad är middagstid?

Naturligtvis skiljer det sig beroende på vem man ringer och vad man vet om dennes dygnsvanor, men finns det några generella vett och etikett-regler att falla tillbaka på här?
Citera
2024-06-26, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hur dags är det OK att ringa någon? Hur tidigt på morgonen? Hur sent på kvällen? Mina föräldrar lärde mig att det är ofint att ringa vid middagstid för att man då stör i maten. Gäller detta fortfarande och vad är middagstid?

Naturligtvis skiljer det sig beroende på vem man ringer och vad man vet om dennes dygnsvanor, men finns det några generella vett och etikett-regler att falla tillbaka på här?
Nuförtiden skickar man först ett SMS (eller annan typ av meddelande) och frågar om det är okej att man ringer.

https://www.svt.se/kultur/nya-mobilreglerna-for-den-som-vill-vara-artig-ring-inte--o302j5
Citera
2024-06-26, 19:07
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave

• Om personen är <30: ring aldrig, förutom om det är livshotande.
• Om personen är 30-70: mellan kl. 09-19 på vardagar (och 10-20 på helgen).
• Om personen är 70+: mellan kl. 11-18.
Citera
2024-06-26, 19:08
Medlem
Shitnuggets avatar
08-21 undvik 17-19.
Citera
2024-06-26, 19:09
Medlem
halaltarzans avatar
Många har ingen skam i kroppen och man gör bäst i att stänga av ljudet när så att säga kontoret är stängt. Sen kan man ju ha en typ nödtelefon som man har på jämt och som bara de närmaste har numret till.
Citera
2024-06-26, 19:10
Bannlyst
Inre krets: whenever
Yttre krets: messa
Senast redigerad av Afroneger 2024-06-26 kl. 19:24.
Citera
2024-06-26, 19:14
Medlem
Aldrig. Skicka ett sms.
Citera
2024-06-26, 19:17
Medlem
Den som inte ser till att ljud är av och/eller sätter tfn i "stör ej"-mode, när den inte vill bli nådd, får väl skylla sig själv.
Men som redan skrivits: Varför inte messa istället om det inte är både viktigt och bråttom?
Citera
2024-06-26, 19:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afroneger
Inte krets: whenever
Yttre krets: messa

Sant. Sen kan man idag på alla mobiler ställa in vilka inringare som alltid ger en ljudlig ringning om man vill reglera det.

Citat:
Ursprungligen postat av A.Selkirk
Den som inte ser till att ljud är av och/eller sätter tfn i "stör ej"-mode, när den inte vill bli nådd, får väl skylla sig själv.
Men som redan skrivits: Varför inte messa istället om det inte är både viktigt och bråttom?
SMS tycker jag är det bästa rent generellt. I alla fall kan man börja så. Sen om det är mycket som behövs avhandlas så kan man ju ringa varandra.
Citera
2024-06-26, 19:33
Medlem
Det där är förlegat. Det beror ju helt på vem det är du ska ringa till.
Men som tidigare nämnts är ju textmeddelande det vanligaste numera ändå.
Citera
2024-06-26, 19:52
Medlem
knoevrulls avatar
Om du in inte vill texta utan höra en kärestas eller någon annans röst är det väl bra att göra det efter frukost innan lunch och när det känns som bäst på EM.
Citera
2024-06-26, 20:21
Medlem
zombie-nations avatar
Tycker man får ringa när man vill, bara inte tidigt eller sent. Man kan inte veta andras vanor. Men om man ringer flera gånger kl 17 och de äter då så kanske man ska ändra sig. Folk säger ju ofta att de ringer upp om de är upptagna. Det är mer OK att göra så nu. Förr var det dåligt att ställa till det så att den uppringde fick ringa upp, då sa man hellre när uppringaren kunde testa igen. Nästan ingen betalar för samtal nu medan det kostade en hundring att tala i 30 minuter. Eller jag minns det som så dyrt iallafall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in