2024-06-26, 20:23
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Nuförtiden skickar man först ett SMS (eller annan typ av meddelande) och frågar om det är okej att man ringer.

https://www.svt.se/kultur/nya-mobilreglerna-for-den-som-vill-vara-artig-ring-inte--o302j5

Men det vaknar man ju av det också. Anledningen till att jag stänger av luren är för att få sova i fred.
Citera
2024-06-26, 20:32
Medlem
knoevrulls avatar
För de äldre i släkten är det fortfarande ringa som gäller och kommer förmodligen gälla i framtiden också. Pga handikapp och nedsatt syn eller annat.
Citera
2024-06-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Nuförtiden skickar man först ett SMS (eller annan typ av meddelande) och frågar om det är okej att man ringer.

https://www.svt.se/kultur/nya-mobilreglerna-for-den-som-vill-vara-artig-ring-inte--o302j5
De vade dummaste jag hört! Inte fasen skickar man sms o frågar om man kan ringa! 🤣🤣🤣
Citera
2024-06-26, 21:22
Medlem
Inte före 09.00 o efter 20.00!
Sen kan folk stänga av ljudet om dom inte vill bli störda. Varför ska allt krånglas till?
Om de ringer o ja inte har lust o svara, så svarar ka inte.
Citera
2024-06-26, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Det där är förlegat. Det beror ju helt på vem det är du ska ringa till.
Men som tidigare nämnts är ju textmeddelande det vanligaste numera ändå.
Inte i vår krets. Vi ringer o babblar. Vem orkar texta fram o tebax. Aldrig!
Citera
2024-06-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blingeling
Inte i vår krets. Vi ringer o babblar. Vem orkar texta fram o tebax. Aldrig!
Det finns vissa jag surrar med också. Menade lite mer allmänt kring ämnet.
Förr var det mer vanligt med fasta arbetstider, fasta tider för mat, endast hemtelefon och textmeddelanden existerade inte. Därav förlegat.
Citera
2024-06-26, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hur dags är det OK att ringa någon? Hur tidigt på morgonen? Hur sent på kvällen? Mina föräldrar lärde mig att det är ofint att ringa vid middagstid för att man då stör i maten. Gäller detta fortfarande och vad är middagstid?

Naturligtvis skiljer det sig beroende på vem man ringer och vad man vet om dennes dygnsvanor, men finns det några generella vett och etikett-regler att falla tillbaka på här?
Aldrig såvida det inte gäller liv eller död.
Citera
2024-06-26, 21:51
Medlem
Närsomhelst är okej. Vill man inte bli störd sätter man sin telefon i tyst läge eller do not disturb.

Det är inte som förr i tiden med fast telefon då man väckte alla i hushållet om man ringde för tidigt eller för sent.
Citera
2024-06-26, 22:44
Medlem
Mig får man ringa dygnet-runt, och det är väldigt olika, när och varför jag är tillgänglig/otillgänglig. Sover jag eller inte får bli störd, är telefonen på tyst. Ringer alltid tillbaka, förutsatt att jag vet vem personen i fråga är, inte avskyr personen i fråga, eller väntat på samtalet.

Annars är nog dom generella reglerna att man inte ringer före kl 08 eller efter kl 22. Gubbgissar jag.
Citera
2024-06-26, 22:55
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hur dags är det OK att ringa någon? Hur tidigt på morgonen? Hur sent på kvällen? Mina föräldrar lärde mig att det är ofint att ringa vid middagstid för att man då stör i maten. Gäller detta fortfarande och vad är middagstid?

Naturligtvis skiljer det sig beroende på vem man ringer och vad man vet om dennes dygnsvanor, men finns det några generella vett och etikett-regler att falla tillbaka på här?

Det beror väl på vad det gäller? Är det en akut hjärtinfarkt eller en stroke det handlar om så är det väl ok att ringa när som? Vill du berätta om när du senast satte på din flickvän så är det kanske lite mer känsligt.
Citera
2024-06-26, 23:09
Medlem
Smile:)s avatar
Ring när fan du vill...
Är det bara jag som skiter i att svara om jag är upptagen, käkar middag, pratar med ungarna, sitter och bajsar eller något annat spännande?
Man behöver ju inte alltid vara tillgänglig, det är helt frivilligt....
Citera
2024-06-26, 23:42
Avslutad
Tyvärr kan sms missuppfattas när man aldrig ringer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här