2024-06-26, 08:23
Medlem
Jag fundera på om man är klen eller möter en motståndare man inte kan vinna emot varför inte använda tänderna och bita det man kommer åt, lättast är väl att få loss någons öra, näsa, läpp är ju också bra ställen alternativ man tar ett stadigt hugg i hals, ben eller arm där man kommer åt när man försöker komma loss.

Om man inte kör boxning med sin motståndare så hamnar man förr eller senare i dennas närhet. Spelar ingen roll hur stark den andra är och kontrollera din kropp genom olika lås, den kan inte försvara sig mot din mun. Bit var du en kommer åt för den måste i så fall knocka dig. Jag tror en människa har ganska bra bit grep och kan göra stor skada även på en större motståndare.

Däremot ska man inte lägga allt sitt självförsvar där utan när chocken kommer för den andra, det är då man ska attackera, jag tror det är rätt skrämmande att möta en sådan som inte är rädd att bita för då måste man hålla avstånd.
Citera
2024-06-26, 08:55
Medlem
Du får tänka på att chocken av insikten till att man precis blivit biten av sin motståndare sedermera fienden, kommer att betydligt höja aggressionen och våldsnivån.
Nej, som självförsvar är det nog inte lämpligt.
Citera
2024-06-26, 08:57
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag fundera på om man är klen eller möter en motståndare man inte kan vinna emot varför inte använda tänderna och bita det man kommer åt, lättast är väl att få loss någons öra, näsa, läpp är ju också bra ställen alternativ man tar ett stadigt hugg i hals, ben eller arm där man kommer åt när man försöker komma loss.

Om man inte kör boxning med sin motståndare så hamnar man förr eller senare i dennas närhet. Spelar ingen roll hur stark den andra är och kontrollera din kropp genom olika lås, den kan inte försvara sig mot din mun. Bit var du en kommer åt för den måste i så fall knocka dig. Jag tror en människa har ganska bra bit grep och kan göra stor skada även på en större motståndare.

Däremot ska man inte lägga allt sitt självförsvar där utan när chocken kommer för den andra, det är då man ska attackera, jag tror det är rätt skrämmande att möta en sådan som inte är rädd att bita för då måste man hålla avstånd.

Jag skulle säga att ett bett kan bli aktuellt under "rätt" förutsättningar.
Som mindre och klenare än det som attakerar dig skulle jag säga att det viktiga är distansen och möjligheten till flykt. Då är bettet ett vapen som liger lågt prioriterat.
Dock kan det hända att en förövara låser fast dig och då kan bettet fungera för att få denne att släppa greppet.
Jag skulle nog satsa på att bita så hårt jag bara kan till dess att greppet släpps och då försöka slita mig. Får men dessutom en hand fri kan man med hjälp av bettet hålla fokuset på platsen du biter medan du för in dina fingrar i ögonen på förövaren och på så sätt kan ta dig därifrån.
Citera
2024-06-26, 09:05
Medlem
Vet en som blev angripen av flera personer, varav en ströp/höll handen över munnen på denne.
I det läget har man inte så mycket att välja på och den ena killen fick delar av fingret avbitet.
Det genererar en jävla chock om du lyckas med det kan jag säga.
Citera
2024-06-26, 09:15
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OhneGott
Du får tänka på att chocken av insikten till att man precis blivit biten av sin motståndare sedermera fienden, kommer att betydligt höja aggressionen och våldsnivån.

Eller så blir det motsatt effekt, hur ofta möter man någon som biter? Det gör ju fruktansvärt ont, man kan dra av kött om man riktigt tar i.
Citera
2024-06-26, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OhneGott

Så du tycker att det är bättre att ingen göra som klen person och lämna våldet helt till den som är mycket starkare om dom vill döda dig, skada dig för livet eller bara slå dig lite.

Jag tycker i så fall att det är för mycket risker om sitt eget liv att lämna över det till någon som kan avsluta dit liv eller skada dig rejält för all framtid. Jag slåss hellre för mitt liv än gör inget alls.

Och jag är väl medveten att nivån kommer också men det beror ju också på vad är det för typ av slagsmål och mot vem.
Citera
2024-06-26, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Jag skulle säga att ett bett kan bli aktuellt under "rätt" förutsättningar.
Som mindre och klenare än det som attakerar dig skulle jag säga att det viktiga är distansen och möjligheten till flykt. Då är bettet ett vapen som liger lågt prioriterat.
Dock kan det hända att en förövara låser fast dig och då kan bettet fungera för att få denne att släppa greppet.
Jag skulle nog satsa på att bita så hårt jag bara kan till dess att greppet släpps och då försöka slita mig. Får men dessutom en hand fri kan man med hjälp av bettet hålla fokuset på platsen du biter medan du för in dina fingrar i ögonen på förövaren och på så sätt kan ta dig därifrån.

Fly är ju klart det bästa om man kan göra det och det skulle jag rekommendera även för dom som kan slåss, för man vet aldrig hur långt motståndaren vill ta det. Men sen får vi tänka på är man klen så finns inte orken att fly heller. Ska man lägga sina krafter på att fly eller ska man satsa dom på ett någorlunda försvar där man kan försöka hålla avståndet till sin motståndare och försöka psykologisk visa motståndaren att det ingen ide. En vältränad person springer ju lätt ifatt en soffpotatis då lär soffpotatisen inte ha orken att ens kunna försvara sig.
Att bedöma vem som är soffpotatis är ju inte alltid lätt fören den visar hur den springer.

Men det du skrev sist lät ju bra, bita, fingrar i ögat komma loss och sen försöka fly.

Finns ju egentligen inte svart på vitt när det gäller slagsmål då alla är olika.
Citera
2024-06-26, 09:35
Avslutad
Kör hårt. Som självförsvar är det bara att göra allt man kan.
Citera
2024-06-26, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Eller så blir det motsatt effekt, hur ofta möter man någon som biter? Det gör ju fruktansvärt ont, man kan dra av kött om man riktigt tar i.

Exakt, det kan få motsatt verkan men jag tror det blir lättare att få en motsatt verkan om det blir en paus så att den person som blir biten hinner känna av effekten. Annars kanske det bara gå av adrenalinet. När Mike Tyson bit av Hollyfield öra så reagera han direkt på att det gjorde ont istället för att bli galen på Mike Tyson.

Eftersom man inte själv har blivit utsatt så är det svårt och veta hur jävla ont det gör och om det verkligen stoppar någon som har en jävla massa adrenalin i kroppen.
Citera
2024-06-26, 10:08
Medlem
bit någon i kuken, det lär va effektivt
Citera
2024-06-26, 11:14
Medlem
BewilderedHulders avatar
Det är bra för då tas handen bort från munnen och man får knytnävar i ansiktet istället men man kan iallafall skrika. Förhoppningsvis ringer grannarna polisen.

Uppmaning till grannar, ring polisen.
Citera
2024-06-26, 19:58
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Fly är ju klart det bästa om man kan göra det och det skulle jag rekommendera även för dom som kan slåss, för man vet aldrig hur långt motståndaren vill ta det. Men sen får vi tänka på är man klen så finns inte orken att fly heller. Ska man lägga sina krafter på att fly eller ska man satsa dom på ett någorlunda försvar där man kan försöka hålla avståndet till sin motståndare och försöka psykologisk visa motståndaren att det ingen ide. En vältränad person springer ju lätt ifatt en soffpotatis då lär soffpotatisen inte ha orken att ens kunna försvara sig.
Att bedöma vem som är soffpotatis är ju inte alltid lätt fören den visar hur den springer.

Men det du skrev sist lät ju bra, bita, fingrar i ögat komma loss och sen försöka fly.

Finns ju egentligen inte svart på vitt när det gäller slagsmål då alla är olika.

Nej så är det ju. Varje självförsvarssituationen är mer eller mindre unik.
Jag vill vara tydlig med att min rekomendation alltid är att först och främst göra allt man kan för att undvika en fysisk konfrontation.
Om man tvingas till en konfrontation skulle jag säga att bästa sätten att köpa sig tid att fly för en otränad kan vara att t.ex peta ögon eller sparka skrev för att få sin angripare på andra tankar i ett antal sekunder som förhoppningsvis är nog för att fly.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in