Citat:
Ursprungligen postat av
aurun
Va? Vi är uppbyggda med nerver och elektriska signaler. Jämför mot kablar och elektriska signaler. Klart det i teorin (och antagligen praktiken snart) är möjligt.
Enbart en religiös kan tro något annat.
Var inte säker då religiös nog är det sista jag är.
Att vi är uppbyggda av nerver och elektriska signaler är sant men bara sant i förhållande till vad mina och dina elektriska signaler får oss att uppleva. Men... there could be more to it - till livet - utanför din förmåga att förstå.
Du kan inte definiera var ditt medvetande sitter, vad det väger, hur mycket energi det innehåller och till vem det tillhör förutom när du etiketterat dig med namn, personnummer, minnen, kön osv till vad vi människor är överens om men avhängigt de där elektriska signalerna du pratade om. Våra mänskliga måttstockar.
Är medvetandet en produkt av hjärnaktiviteten, eller hjärnaktiviteten ett fenomen som vi upplever inuti medvetandet. Är du 1 st. medvetande eller är du inne i ett "annat" och kanske större medvetande.
Varför är inte du din enäggstvilling? Jag säger att hon är du, och vise versa, men utan att ni upplever det så.
Vem är du när och vad återstår av dig när du inte inte förknippar dina upplevelser med dig själv... Var drömmen du drömde igår natt sann bara för att du trodde så medan du drömde den.
Är verkligheten på samma sätt sann bara för att du nu tror samma sak...
Det finns inga säkra svar mer än genom våra sinnesorgan till hjärnan som kanske är styrd och digererad av något vi aldrig kommer kunna veta. Att säkert tro är allt vi säkert kan.
Chansen att vi kom till borde vara exakt noll men här sitter vi trots det livs levande... Eller så är chansen/risken till existens alltid 100%, dvs att medvetandet upplevs ur olika "vinklar" och antar olika uttryck, kroppar och former.
Det återstår inte att se för något svar lär vi aldrig få.